Halt häst

Sv: Halt häst

Veterinären kan väl göra ungefär lika mycket som jag vid en penicillinchock.
Varför skulle lugnande förekomma i injektion mer frekvent än penicillin ute i stallarna? Låter ju jättekonstigt. Här har vi alltid gett penicillininjektion själva (det är ju faktiskt muskulärt) Men inte lugnande. Lugnande får man i såna fall i pulver eller pastaform. Det FINNS ju penicillin i andra former om man absolut inte vill ge injektion, men den är kanske inte fullt så bra som sprutan.

Det FINNS ju penicillin i andra former om man absolut inte vill ge injektion, men den är kanske inte fullt så bra som sprutan.

Nej det är det som är problemet. Det finns INTE penicillin för allmän behandling i annan form än injektion. Det du kan ge i pasta/pulver är sulfa, en annan sorts antibiotika och inte penicillin. Ibland går det bra att byta, men ibland är det just pencillin som krävs och då kommer man tyvärr inte undan injektionerna.

Jag vet att vi diskuterat injektioner innan, men det har kanske varit lugnande? Det är ju trots allt det som förekommer mest frekvent ute i stallarna.

Själv tvärvägrar jag att spruta penicillin, jag vill inte stå med penicillinchock på hästen och känner mig inte alls bekväm med förfarandet.

Lugnande får inte delegeras i injektion nej.

Jag sprutar penicillin om det krävs, haft en prokainchock. Det kan iofs veterinärerna med drabbas av, men risken borde vara mindre. En ren penicillinchock hoppas jag vid gud jag slipper uppleva, men där hjälper det ju inte ett dugg att veterinären ger heller. Risken för ren penicillinchock är ju väldigt liten dock. Men prokainchock är otäckt nog att se på.

Dock är jag väldigt glad varje gång jag slipper en penicillinkur så att säga. Och än mer nuförtiden, kommer vara ett vrak om Lillen någonsin behöver penicillin..

Det är ju inte svårt att ge sprutor, bara du fått en ordentlig instruktion. All förvara penicillinet i kylskåpstemperatur är jätteviktigt, även att skaka ORDENTILGT innan man suger upp penicillinet. Variera även stickställe, varannan dag på varannan sida och ändra även stick-stället några centimeter varje gång. Se till att du inte hamnat i något blodkärl genom att aspirera (försöka dra ut luft efter att du satt sprutan i muskeln),
Stå i boxen, se till att ha ryggen fri och dörren på glänt så du snabbt kan ta dig ut om hästen chockar.
Hästen ska stå stilla, tag hjälp och ev bremsa annars. Ser du något underligt i hästens öga eller andning när du injecerar är det läge att ta sig ut och stänga för man brukar se att någon skumt händer precis innan de chockar. Det senaste är som tur inte så vanligt även om jag tror att det är vanligare än var statistiken visar.

Se till att hovis kommer. Om det är en hovböld behöver den nog komma ut och pencillinet kan fördröja detta.

Har hästen redan en böld kommer den inte att bli bättre eller sämre av PC då den inte kan mogna.

be din hovis komma ut o checka den. De flesta Vet vet om sin ringa kännedom om hovar o brukar rek. en hovis istället.

I dag har jag haft ut hovslagaren som hade bort skon och sa att det säkert är en hovböld i tån men han vågade inte gräva så djupt för hästen blev så orolig så han satte bara på skon tillbaka. Han tyckte jag skulle ge pencillinet och om hästen slutar halta behöver jag inte göra något mera.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025