Halt häst

Limelight

Trådstartare
Idag när jag kom ut i hagen som vanligt så kommer ena hästen upp haltandes.
Vänster fram får jag det till, varm i kotan, ömmar något och har en aning puls i kotkanten.
Har haft på kylbalsam och lindat det, men kanske är galet ?.

Vad är bäst att göra för hästen när den är halt ??
Hon vill inte stödja på benet om hon slipper det, tog in henne nu så hon står på boxvila.

( Ni som följt tråden om "Hält problem", så gäller detta samma häst ).
Har klinikbesök bokat på torsdag.

Sv: Halt häst

Du ska inte linda på kylbalsam eller linniment. Risken är att det blistrar och du får en hudreaktion med svullnad eller brännskada.
I övrigt är det omöjligt att svara på vad det kan vara. Om den inte stödjer på benet får du nog ringa vet. Kan vara allt från fraktur till hovböld.

Okej då ska jag inte linda kylbalsam något mera !. Eftersom hon är aningen varm trodde jag att det var bra att kyla.

Jag har bokad tid för klinikbesök på torsdag, men blir hon sämre får jag givetvis kontakta veterinär tidigare.

Är boxvila det bästa för halta hästar eller är mindre hage bättre så hon får välja själv och röra sig eller inte ?

Eftersom hon helst inte stödjer på benet alls så hade jag ställt på boxvila. Det kan ju vara en fraktur och då kan det ju bli värre om hon rör sig. Jag hade inte väntat tills på torsdag om hon inte vill stödja på benet utan ringt veterinär omgående och följt dennes instruktioner.
Jag har inte läst den andra tråden, får hon någon smärtlindring redan nu? Är det samma ben? Jag tycker att du ska kontakta veterinär omgående så att du inte förvärrar något. Helst samma veterinär/klinik som har sett henne innan om det är samma ben eller iallafall förklara ingående om du behöver ringa någon annan.

En ny skada är alltid bra att kyla men det är att linda på kylbalsam som man inte ska göra eftersom det kan bränna. Det är bättre att du kyler med vattenslang och lindar sedan isåfall.

Hon kommer få stå på boxvila så mycket det går. Den andra hästen ( finns bara 2 hästar i stallet ) måste få komma ut på dagarna och röra på sig, inte bra för han att stå inne hela dagarna då han har spatt.
och stoet det rör sig om nu kan inte stå inne själv så jag har gjort en liten sjukhushage där hon får gå i.

Hade på back on track skydd över natten nu, och tycker hon rör sig en aning bättre, men absolut inte bättre, men ska vänta tills imorgon och se hur hon rör sig då, är det inte något bättre ska jag ringa veterinären och rådfråga.

nej hon får ingen smärtlindring nu och hon har inte vart inne tidigare och kollats utan det jag skrev om i en annan tråd är att hon är en aning svullen i ländryggen och bitvis så går hon orent/haltar till så det var därför jag skulle iväg och kolla upp henne.

Är det bäst att kyla hennes ben med vattenslang och linda direkt efter eller kan man bara ta kylbalsam och låta bli att linda ?

Tycker ni hon ska gå lindad hela dagarna/nätterna ?.
Jag hade henne lindad inatt, men hon fick gå ut utan lindat ben ( tänkte att det kanske måste luftas också ).

En häst som knappt stödjer på sitt ben ska ju inte behöva vänta tills torsdag för ett klinikbesök! :cry:

Det kan ju vara vad som helst, åk till vet. idag eller imorgon!

Hon stödjer mycket bättre på benet idag, jag är fruktansvärt nybörjare på det här med halta hästar så jag tog visst i från första inlägget ( förlåt! ) .
Hon går på benet, det gör hon men hon haltar. Hon stödjer på det när hon äter och allting.

Hon försöker till och med springa i boxen för att hon har överskotts energi så det heter duga.

Givetvis kommer jag kontakta veterinären om det blir sämre, men det är bättre från igår...

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 794
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka