Halt häst......

F

Fieber

En kompis köpte en häst för 1 och ½ månad sedan. Hästen gick igenom enkel vet.besiktning vid dagen då hästen hämtades. Förra veckan skulle personen träna för en mycket känd tränare, och denne påstår att hästen markerar på ett bakben (mycket svagt, så väldigt svårt att se för ett otränat öga). Vid lite eftertanke kom personen på att hästen stått och vilat på höger bak ända sedan köpet (kollat på bilder från provridningarna osv).

Köparen tar ut vet. och gör en grundlig och noggrann besiktning av hästen nu i dagarna. Hästen visar sig vara halt på 3 av 4 ben och det kommer från just höger bak. Vet. menar också att detta inte kunnat ske på så kort tid som 7 veckor utan påstår att det kan vara något som den fötts med (sneda ben).

Hästen ska nu röntgas.

Har man rätt att häva köpet?

Sv: Halt häst......

Vid veterinärbesiktning så gick hästen igenom. Jag skulle gissa på att köpet inte går att häva. Sneda ben är inget dolt fel, utan något som man lätt ser.

Ja men man kan inte se det med ögat. Därför den ska röntgas..

Om benen är så lite sneda att man inte ser snedheten med blotta ögat är det nog inte det som är problemet. Många hästar reagrear med hälta efter försäljning med allt vad det innebär av ryttarbyte, miljöombyte, ny hovslagare, nya hagkompisar mm mm. Röntgar göt man för att hitta t ex pålagringar, inte för att se snedheter.

Om man hittar betydnade röntgenfynd som är utlösande för hältan kan det dock finnas möjlighet att häva köpet.

Är säljaren privatperson eller näringsidkare? Det har stor betydelse för rätten att häva köpet.

Dock hade jag utgått från att det inte går (om jag varit köpare) eftersom hästen har varit frisk vid riskens övergång, och det finns papper som styrker detta (besiktning).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka