Halt häst, HJÄLP

L

LillSandra

Min ponny har haltat lite grann sådär under ungefär 2 - 3 månader..
I skritten märks det inget men så fort hon börjar trava syns det lite på frambenet.
Hon verkar inte ha ont, men man vet ju inte.
Hovslagaren sa att det var inget med hovarna, och hon var inte varm eller svullen, och han hittade inga andra tecken.

Min kompis sa att hon hittade en liten knöl på halsen och sa att det kan vara fång, hennes ponny hade haft en knöl på halsen och haltade lite, och dom sa att hon hade haft fång.
Men jag har även en shettland som har haft fång ett par gånger, så jag vet vad det innebär.
Men hon kunde ju inte ens gå då så det kan ju knappast vara fång, eller.. ?

Hon rids och hoppar och har aldrig vägrat på ett högt hinder så det verkar inte göra ont på henne, för jag vet att när hon har ont på protesterar hon.
Endel säger att hon kan ha sträckt sig, men det är väl ändå inte möjligt att det sitter i så länge?

Jag har ingen aning om vad det kan vara.
Vad kan vara orsaken till att min ponny är halt? :confused:
HJÄLP!

Sv: Halt häst, HJÄLP

Vad säger veterinären? För jag hoppas att du har kollat upp den på klinik med tanke på hur länge den varit halt.

Det är klart att hästen har ont när den är halt!! Varför tror du annars den skulle halta?!

Boka veterinärtid nu med en gång!
Och sluta rida en häst som har ont!!

Din ponny har varit halt i 2-3 månader och du rider och även hoppar höga hinder???:o Vad tänker du på??

Haltar hästen har den ont! End of story!:mad:

Uppsök veterinär och rid inte den mer!!

Hoppas innerligt att du är ett troll :confused:

Vet inte hur gammal du är men Bukefalos fungerar som ett forum.
Med det menas att man utbyter ideer och tankar, delar med sig av erfarenheter eller bara ventilerar.

Det är inget alternativ till klinik eller vet.

Om din häst visar ett ändrat beteende, som i detta fall, hälta, så har hästen mkt ont!!!

Den behöver en kunnig vet. som tittar på den ev röntgar, för att hitta vad som är felet.

Mitt råd är att du slutar rida hästen bums och ber dina föräldrar att ringa till en vet på en gång.
Fortsätter du att rida din häst kan det, om du har otur, sluta med att du aldrig någonsin kan rida den igen.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 541
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag