Halt häst :( hjälp mig att spåna...

TinyWiny

Trådstartare
Min häst kändes "konstig" i onsdags när vi skulle rida, hon var inte halt i skritt men ordentligt halt i trav, en trea på en fem gradig skala där fem är blockhalt:(

Det syntes inget i hoven, misstänkte ju först att hon trampat på något eller att det var en hovböld som var på gång.

Jag tyckte att hon var lite svullen över framkotan, mest på framsidan, och lätt värme ökning.

Pratade med vet som trodde på hovböld, pratade med en kompis som också trodde på hovböld, jag funderade ju också på kotledsinflamation eftersom jag bara haft henne i 6 månader och det är inte mer än en dryg månad sedan jag satte igång henne på riktigt (hon har haft vila pga att jag opererades) det här kom ganska snart efter att hon bytt från guldskor till vanliga skor.
Vet. och min kompis trodde inte på kotledsinflamation, för att hon blivit så väldigt kraftigt halt

Hon är väldigt ömfotad, klarar inte av att gå utan skor utan att nästan bli halt så jag funderade på om det kanske inte är en hovböld utan att hon "bara" att hon behöver sulor.
Diskuterade detta med hovslagaren som bad mig återkomma som i morgon eftersom vi då borde kunna utesluta en hovböld eftersom det då är fem dagar sedan hon blev halt.

Ännu syns inget på hoven, den är heller inte varmare än de övriga.

Jag funderar på om hon har vrickat sig i hagen:confused:

Hon visar nu lite hälta på rakt spår, kanske en etta, men blir haltare på böjt spår.

Så vad gör jag nu, jag hade helst velat åka och röntga henne, är det att bli övernojjig?!

Jag blir så nervös/ångest fylld eftersom hästen jag hade innan nuvarande blev så sjuk att hon inte kunde leva.

Hjälp vad gör jag?

Sv: Halt häst :( hjälp mig att spåna...

Jag tycker det låter som om hon har vrickat kotan

Efter ett oändligt antal hovbölder på en av mina hästar är jag nog på samma linje som din kompis och vet. Jag har trott på allt från vrickning till fraktur och oavsett hur olika hon betett sig så har det alltid varit en hovböld när den har kommit så fort och kraftigt.

Påfallande ofta har hon inte varit varm i hoven eller reagerat på visitertång (trots att hon har mkt tunna sulor och ömmar för allt). Det man främst märkt det på är en markant högre puls i den hoven jämfört med övriga. Så kolla det innan du går vidare :idea:

Du kan också lägga ett våtvarmt omslag kring hoven över natten eftersom det verkar driva ut bölden fortare...

Tack för ditt svar!

Hon har ingen ökad puls alls, jag lade jodopax omslag direkt på onsdagen, men sedan när jag pratade med hovslagaren så menade han att det egentligen inte spelar någon roll om hon har omslag eller inte:confused:

Så då struntade jag i det eftersom hon då måste stå inne och eftersom de har varit ute i tre veckor nu så höll de ju på att riva stallet när de insåg att de skulle behöva vara inne:angel:

Så det kändes bättre att hon var ute i en platt hage och stod stilla det mesta än att hon skulle hoppa runt inne, veterinären tyckte att det spelade ingen roll om hon var ute så länge hon inte sprang runt.
Tack och lov för värmen:bow::bow::bow: nu är de ju slöa och står mest och sover;)

Kanske inte nojigt, men en ledinflammation syns inte på röntgen i det akuta skedet utan först när det blir kroniska förändringar.

Hältan kan bero på vad som helst. Det brukar faktiskt vara så att en kraftigare hälta är bättre än en diffus, låggradig. Om det nu kan vara till någon tröst..!

Skulle jag gissa säger jag nog också hoven. Det är iallafall det första som bör uteslutas. Ingen galla i kotleden?

Nja hon är lätt svullen på framsidan av kotan, hon har gått med kotledskydd (samma som att linda fast skydd) eftersom jag tyckte att hon blev bättre av det.

Jag ska ringa hovslagaren idag och hoppas att han kan komma snart och titta på henne och se om han kan bli klokare på vad felet är:crazy:

Min häst kändes "konstig" i onsdags när vi skulle rida, hon var inte halt i skritt men ordentligt halt i trav, en trea på en fem gradig skala där fem är blockhalt:(

Det syntes inget i hoven, misstänkte ju först att hon trampat på något eller att det var en hovböld som var på gång.

Jag tyckte att hon var lite svullen över framkotan, mest på framsidan, och lätt värme ökning.

Pratade med vet som trodde på hovböld, pratade med en kompis som också trodde på hovböld, jag funderade ju också på kotledsinflamation eftersom jag bara haft henne i 6 månader och det är inte mer än en dryg månad sedan jag satte igång henne på riktigt (hon har haft vila pga att jag opererades) det här kom ganska snart efter att hon bytt från guldskor till vanliga skor.
Vet. och min kompis trodde inte på kotledsinflamation, för att hon blivit så väldigt kraftigt halt

Hon är väldigt ömfotad, klarar inte av att gå utan skor utan att nästan bli halt så jag funderade på om det kanske inte är en hovböld utan att hon "bara" att hon behöver sulor.
Diskuterade detta med hovslagaren som bad mig återkomma som i morgon eftersom vi då borde kunna utesluta en hovböld eftersom det då är fem dagar sedan hon blev halt.

Ännu syns inget på hoven, den är heller inte varmare än de övriga.

Jag funderar på om hon har vrickat sig i hagen:confused:

Hon visar nu lite hälta på rakt spår, kanske en etta, men blir haltare på böjt spår.

Så vad gör jag nu, jag hade helst velat åka och röntga henne, är det att bli övernojjig?!

Jag blir så nervös/ångest fylld eftersom hästen jag hade innan nuvarande blev så sjuk att hon inte kunde leva.

Hjälp vad gör jag?

Vi råkade ut för samma sak. Akut tre gradigt halt utan förklaring och inga varma hovar eller konstig puls. Trodde först på hovböld men det visade sig vara en hovledsstukning följd av hovledsinflammation. Men det vanligaste är ju som ni redan skrivit att det rör sig om hovböld. En skicklig hovslagare kan kolla men ibland behöver man ju röntga för det med för att se om hålrummet sitter högre upp. Lycka Till! Det går säkert bra. Kramar

Ingen förbättring än så idag kommer veterinären, hon har gått med kotskydd och blir då mindre svullen men lika halt:(

Jag hoppas verkligen att vet. hittar felet så jag vet vad jag ska göra, hur jag ska göra med sommarbete osv...

Jag vågar inte gå med henne de tre hundra metrarna till sommarhagen:crazy:

Och hon vill verkligen ha GRÄS!!!

Tänkte att jag får göra boxstor ruta till henne i sommarhagen och flytta efterhand hon äter, jag får köra henne dit i trailern, om jag nu vågar flytta henne alls:crazy: får se vad veterinären säger.

Det var en stukning:crazy:

Metacam i två veckor, om det är bra så två veckors vila till om inte så röntgen.

Hon får gå i ruta på sommarbetet i allafall:laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 991
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 508
Senast: Ray
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 993
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna