Halt häst, hjälp! (långt)

M

Marika

Igår när jag red visade min häst hälta i vänster framben. Det började förra söndagen då jag tyckte hon var lite matt och ojämn i traven när jag red. Så lät henne ta det lugnt dagarna efter. Men skrittade sen ut på onsdagen och var då inga problem. Torsdagen red jag på åkern vid stallet och hon var pigg och glad och visade ingen hälta överhuvudtaget, dagen efter tyckte jag återigen att hon var lite matt och ojämn då jag släppte henne i ridhuset. Gick en sväng på grusvägen dagen efter och tyckte även då att hon såg lite ojämn ut även i skritten. Och sen igår så red jag i ridhuset och när jag skulle trava var hon markant halt på vänster fram. Hon är inte svullen eller varm alls och har inte varit det alls dessa dagarna. Hon verkar inte ha ont när man känner igenom benet och hon verkar inte ha såpass ont så att hon inte har lust att röra på sig, för hon är fortfarande pigg när man går till och från hagen t.ex.

Blir väldigt orolig och förvirrad. Hade ET ute för någon vecka sen och hon sa att jag kunde märka hälta någon dag efter behandling pga att hon har haft spänningar i bakparti och även i bogarna och kan då kan ha överbelastat sina framben. Men nu har det gått fler än några dagar snarare veckor och har inte märkt något under tiden, snarare har hon blivit väldigt pigg och glad! Annars vet jag inte om möjligheten finns att det har med hovarna att göra då hon har gått lång tid över dom 8 veckor hon vanligtvis går, pga hovslagare (lång historia, och inte mitt fel, försökt göra mitt bästa för att få ut någon) men förhoppningsvis kommer någon ut och skor henne imorgon. Kan det vara något sådant? Hon är fullblod och är känslig vad gäller hovar.

Är helt nojig då jag har kollat runt lite om hältor på internet och tycker att jag hittar allt fler symptom på att det kan vara någon inflammation i knä eller kota. Fasar över detta då jag redan har haft en häst med dessa problem och det slutade inte alls bra. Nu vill jag ha tips och råd på vad jag ska göra, ska nämligen dessutom åka ifrån hästen nu över påsk och hon ska stå. Vet inte om jag ska försöka hinna kolla upp henne innan jag åker eller om jag ska låta henne vara?
Väldigt tacksam för lite hjälp! :bow:
 
Sv: Halt häst, hjälp! (långt)

Skulle kolla upp det,vill inte vara pessimistisk men är det kotledsinflammation så behöver det inte märkas ngt vid visitation.Min häst hade det och hon var pigg och framåt hela tiden,man såg det först på böjt spår.Efter behandling,vila och försiktigt igångsättning så är hon nu helt bra.Lycka till,
 
Sv: Halt häst, hjälp! (långt)

Kolla upp hältan.
Kotledsinflammation sysn inte direkt på utsidan. Även mindre senvarningar kan vara svåra för en ovan att upptäcka vid visitation.

En ev hovböld ger oftast värme i kronranden.
 
Sv: Halt häst, hjälp! (långt)

Låt hästen ta det lugnt över påsk, försök se till att hon kan vara ute som vanligt men inte röja i hagen utan hålla sig lugn. boka tid på klinik och sen åker du och kollar upp henne efter påskhelgen. så skulle jag göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
936
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp