Halt häst, bara tjurig vid lyft av bakbenen när hältan sitter fram.

Evergreen

Trådstartare
Min pålla är halt på båda fram (1 grad hf och 2 vf)
Jag vet inte riktigt vad det beror på än, ska in till klinik nästa vecka och röntga.
Men iaf, det lustiga är att det bara är när man lyfter hennes bakben som hon blir "tjurig" (nafsar lite i grimskaftet, tuggar och håller på)
Borde det inte vara tvärt om, att hon blir kinkig när hon lyfter frambenen? :confused:
Eller är det på något sätt så att hon, då hon lyfter ett bakben, måste lägga mer tyngd fram och då gör det ont?

Vad tror ni?
Har gått och tänkt och tänkt på detta, och blir inte klok!

Ingen aning..men en ridskolehäst för längesedan började kinka vid lyft av ben...efter mycket om och men och många utredningar framkom att denna häst hade svåra ryggproblem..ett tips..kolla det också..Så har du uteslutit en del.

Hon har inga "allvarliga" ryggproblem, men har varit lite öm i ryggen för ett tag sedan, men är bättre nu. :)

Hom måste ju belasta fram när hon lyfter ett bakben.. Det är ju därför hon reagerar så.

Jo, det är klart.
Men om man lyfter ett framben måste hon ju belasta det andra frambenet rätt mycket med ju. :crazy:

-Men om man lyfter ett framben måste hon ju belasta det andra frambenet rätt mycket med ju.

behöver inte vara så.. Hon kan lägga "vikten/tyngden" på bakbenen.. Vilket kan resultera i att hon får ont i dem oxå.. då efter en långvarig hälta fram! Hästen flyttar bara vikten någon annanstans.. så om en häst har ont i ett ben så kan det vara för att den har ont i ryggen egentligen.

:)

När du lyfter fram kan hon ju belasta bak, precis som hon ovan mig skrivit. :)

Tråkigt med hältan, men bra att du ska göra en ordentlig utredning. Jag måste bara få höja ett varningens finger för kliniken som jag gissar att du ska åka in till, här i kalmar? Själv har jag inte mycket till övers för deras röntgenapparat, den är Riktigt gammal och jag vet många hästar som haft skador som den missat, när de sedan röntgat på annan klinik med betydligt bättre röntgenmaskin. Jättesynd :(
Deras maskin kan heller inte röntga hela ryggen, om du skulle vilja det. Bara så du vet.

Lycka till :)

det är nog för att hon måste belasta båda frambenen vi lyft av bakhov .. jag hade en ponny för 2 år sedan som va 3 gradit halt båda fram och hon betede sig lika dant man kunde inte holla upp et bakben utan att hon blev sor och nästan trillade...hoppas att det löser sig.. :crazy:

Ojdå. :eek: :crazy:
Det lät ju inte så bra.

Usch, nu blir jag orolig!
Vart ligger närmaste klinik med bra röntgen då?

tänk på att 70% av hästens vikt ligger på framdelen. om man då lyfter ett bakben hamnar ytterligare 15% på framdelen då har hon alltså 85% på framdelen och 15% på det bakben du inte lyfter. då är det väl inte konstigt att hon får ont? :love: :bump:

glömde skriva att om man lyfter ett framben så läggs 17.5% extra på det frambenet, och ~9% extra på båda bakbenen... då är det ju värre att lyfta ett bakben! :bump: :love:

ehrm, närmaste? :o
Själv åker jag till en klinik i Ängelholm som heter Huntley Gård som två systrar har, som jobbade på Helsingborg förut men har eget nu. GRYMT duktiga och värt den långa resan flera gånger om. Allt, inte bara röntgen är bättre där. Usch har inget förtroende alls för kliniken här i stan ska du veta. Jag har alldeles för många stallbekanta som fått feldiagnos och tom utdömd häst där pga miss, riktigt så jag ryser :( Har själv varit där ca 15 ggr i höst/vinter/vår med en väns häst och tja, det passar iaf inte min hästsyn...

Om du har en bussig förälder som kan köra er ÅK TILL Ä-HOLM!!!! De går dessutom igenom hela hästen på första besöket så du slipper åka in 3 ggr med butta mellan gångerna innan de ens hittar problemet :crazy:

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka