halt fortf..

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Det är så att i februari/mars vrickade min häst sig och var halt i en månad, sen blev han bra och sattes igång sakta. Vi kom upp i full ridning igen, och efter nån månad på en hopplektion så snubblade han då vi landade och när vi sedan kom upp i skritt var han halt igen. Min tränare trodde då det var en kort hälta, så jag fortsatte att rida på veckan efter, det kändes inget konstigt, men det satt ändå i baktankarna att "tänk om" för han började kännas lite snubblig osv. och ja, tillslut när det gått en vecka skulle jag rida lektion, och då märker vi att han går orent.. så jag rider inte, låter han vila 2 veckor och nåra dagar.

och nu är vi här, det har gått 3,5 veckor sen han blev halt, och han är fortfarande halt.
Det är samma ben som första hältan.

Han har inga gamla skador i benen förutom när han var 6 år så fick han behandla knäet.

Han är inte svullen, inte varm. Han markerar Endast i trav, och det är väldigt lite. Kanske 1-2 på skalan av 5.. Han belastar alla bena lika mycket, första ggn han var halt ville han inte belasta det halta benet. När han står och vilar och ska sova så händer det ibland att han liksom tar upp det halta benet en sekund, sen ner, sen upp, och sen tar han upp de andra benet en gång.

Vad gissar ni på? Har ni nån tanke?
Kan det vara vrickningen som gått upp? Kan det vara knäet som behandlades då han var 6? (ingen aning om vilket knä det handlade om)

Har bokat tid hos klinik så inga kommentarer om det. Vill bara höra vad ni tycker och tror om detta.

Sv: halt fortf..

Jag kan inte bidra med så mycket funderingar, tyvärr. Men jag tycker det är jättebra att du fått tid till klinik och får det uppkollat en gång för alla (förhoppningsvis). Håller tummarna för att ni får en "bra" diagnos!

Det låter faktiskt som om detta skulle kunna vara en senskada som spökar.. Säker på att hästen vrickade sig? Så d inte e tryck från benskydd/lindor eller liknande? Dessa skador syns oftast väldigt lite eller inte alls, medan hästen fått nån form av blödning i senan. Hade samma problem med min häst när han vrickat sig i hagen, syntes inget men han var först blockhalt, sen smög det fram och tillbaka och jag satte igång-ställde av flera gånger innan han var stabil och frisk igen. Är det en senskada så kan det behövas fullständig vila upp till ett halvår, så jag hoppas för din skull att det inte är så illa! Ett ultraljud kan bekräfta/utesluta min teori. Lycka till, hoppas vet hittar felet och kan behandla!

Jaha. :( det låter inte så roligt.

Du frågar om jag är säker på att han vrickade sig.. du menar alltså första ggn? Nej jag är inte säker. Har endast benskydd på han, men det är inga som sitter för hårt/tajt och trycker..

Det låter faktiskt som om detta skulle kunna vara en senskada som spökar.. Säker på att hästen vrickade sig? Så d inte e tryck från benskydd/lindor eller liknande? Dessa skador syns oftast väldigt lite eller inte alls, medan hästen fått nån form av blödning i senan. Hade samma problem med min häst när han vrickat sig i hagen, syntes inget men han var först blockhalt, sen smög det fram och tillbaka och jag satte igång-ställde av flera gånger innan han var stabil och frisk igen. Är det en senskada så kan det behövas fullständig vila upp till ett halvår, så jag hoppas för din skull att det inte är så illa! Ett ultraljud kan bekräfta/utesluta min teori. Lycka till, hoppas vet hittar felet och kan behandla!

Kan inte hålla med dig,senskador brukar oftast svullna upp!
Till T.S Däremot så om de vrickar till sig och kanske vrickar om det så brukar ledvätskan bli dålig och kan krävas en behandling.
Kan ju oxå vara ngt ligament som har blivit lite uttänjt.
Vi har en travare som vi trodde att vi kunde "vila" bort hältan i framknäna, men efter 6 v vila fick vi ändå behandla henne. Är hästen varm och svullen?

Jaha! Gud, nu lugnade du mig rejält. :D Skönt att höra..

Nej han har inte varit nåt varm eller svullen. Idag kände jag också, och det kan vara nån enstaka grad varmare.. eller så är det inte nåt varmare alls, svårt att känna, men de va nog på gränsen.

Tackar som frågar! :)

Jo det var "fel" i både kota och knä, vänster fram. Så han vart behandlad i båda. Återbesök om 2 veckor så får vi se hur det utvecklats. Det "hände" pga överbelastning, och jag kan gissa på att det är att han är rätt framtung och har inte ridits i form pga jag inte har kommit så långt i ridningen ännu.. inte för att detta har med ämnet att göra, men jag rider för tränare och på senare tid har vi kommit mycket långt, och han går i form i skritten stundvis och söker sig nedåt i traven, samt bär upp sig bra i galoppen. Så jag hoppas att vi är på rätt väg iallafall, och att det inte händer igen.

boxvila 2 dygn och sen sjukhage.

Vad skönt att det inte var ngt allvarligt!
Vi skodde våran travare med P-G skor ett tag när hon vart behandlad i fr.knäna.

Okej, vad är det för skor?

Ska köpa back on track knäskydd då jag får råd. :) Nån som vet nåt om dom?

Läste på google att det var nå slags gummiskor, är de dom du menar? Är det för att dom är typ "stötdämpande" elr så?

Läste på google att det var nå slags gummiskor, är de dom du menar? Är det för att dom är typ "stötdämpande" elr så?

Ja de är "stötdämpande",(hästarnas svar på joggingsko:banana:) många travare med speciellt knäproblem brukar använda sådana!
Tänkte att det iaf kunde vara ett alternativ tills du "byggt upp" din häst:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 766
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka