Halt fölis - sträckning?

krocket

Trådstartare
Fölis är halt! :( Han sätter inte ner höger fram sedan lunchtid igår. Har kollat honom noga, men kan inte se eller känna något konstigt. :confused: Ska jag räkna med att han sträckt sig och låta honom ligga inne? :smirk: Naturligtvis ska jag ringa veterinären och kolla också, men vad tror ni? (Fölis är två månader och väldigt busig i hagen. :bump:)

;) Krocket

Syns ingen svullnad el värme i "smalbenet" el hoven kan det handla om en sträckning. Muskelskador kan ge mer eller midre skador på muskeln. Hästen tillfrisknar med vila eller lugn motion, kan ta upp emot ett par veckor vid kraftigare muskelsträckning. Hittar du skadan så kan jag rekomendera Arnika eller Aloe Vera linniment, de är inte lika starka som vissa andra. "Sträckningen" kan kännas varm, spänd och ibland blir det som en håla i muskeln.

Tillkalla veterinär för säkerhets skull.

Har haft veterinären ute nu för ordentlig koll. Tror också att det måste vara en sträckning. Nu sätter han nämligen ner hoven igen och stöder lite på det benet. Fick stå inne helt igår, men får gå ut lite grand idag. Hoppas det går över snart. Jag vågar inte använda arnika på plutten - tycker han är för liten. Man blir kanske extra känslig för sin egen lilla fölis?

;) Krocket

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka