Halt eller vaddå?

J

Jenka_BBB

Min häst har varit halt i ca 5veckor pga av en muskelsträckning på höger bakben... Men nu är den utläkt och hästen visar inte längre någon hälta.
Skönt tycker då jag eftersom jag saknar att rida ut med min vän... Så jag började sätta igång honom lite försiktigt förra veckan och det var inga problem men idag skulle jag rida ut på min häst och då märkte jag med förfäran :eek:
att min häst är fruktansvärt kort i vänster bakben i trav och när vi går i uppförsbackar inte annars... Han sträcker ut benet ordentligt bakom sig men vill inte sätta det under sig som han borde... Och då funderar jag på om det är så att hans vänstra bakben har blivit överansträngt för att han har avlastat det högra när han var halt eller om det bara är att han är stel för att han vilat så länge eller om det en ny skada som blivit på hans andra ben :confused:

När vi kom igen så provade jag stretcha det vänstra bakbenet lite och bakåt gick hur bra som helst där fick jag dra tills fysiken sa stopp men när jag drog vänster ben framåt så visade min häst obehag och ville gärna ha tillbaka sitt ben... :(

Så nu sitter jag och deprissionsäter glass och funderar på hur jag ska göra... Är det några bukare som har en aning eller misstänke på vad det kan vara för nått som spökar???

Högt tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Halt eller vaddå?

Hästen behöver undersökas av en veterinär som kan ställa diagnos. Att börja stretcha utan att veta vad det är kan göra mer skada än nytta.
 
Sv: Halt eller vaddå?

Nej och jag genom gick inte en hel stretch session heller... utan drog bak benet och fram det för att veta om han reagerade när han inte hade nån på ryggen...
Veterinär ska ringas imorrn när dem har telefontid...
 
Sv: Halt eller vaddå?

ta hästen till klinik, sen går du vidare beroende på vad vet säger.
 
Sv: Halt eller vaddå?

att ta hästen nånstans går inte eftersom jag inte har körkort, bil eller transport utan veterinär får komma ut i sånt fall...
 
Sv: Halt eller vaddå?

Fast en hältutredning lär ju ingen göra i stallet, så det är nog mest slöseri med pengar.

Jag tror du ska försöka få tag på någon som kan hjälpa dig att ta hästen till en klinik för en utredning, det är inte mycket en veterinär utan utrustning kan göra i stallet.
 
Sv: Halt eller vaddå?

Det lär väl finnas mer än en veterinär i Sverige som har röntgenutrustning, ultraljudsapparat m.m. med sig när den åker ut.
Så visst går det att göra en bra hältutredning hemma i stallet, men kanske inte med en vanlig distriksveterinär.
 
Sv: Halt eller vaddå?

Så vad är det för hälta man kan prata om när hästen är kort i stegen i trav och i uppförsbacke... och ENBART då? och detta är uppsuttet han visar int tecken på hälta i nån gångärt när han inte har nån på ryggen... Få höra lite teorier...
 
Sv: Halt eller vaddå?

Anledningen till att din häst inte vill sträcka sitt bakben under kroppen i uppförsbacke är allra mest troligt för att det gör ont för honom att göra det.

Det krävs rejäl smärta innan de flesta hästar visar tecken på obehag, det ligger i hästens natur att inte visa sig svag (tyvärr, det försvårar ju en hel del...).
Nu har du varit såpass uppmärksam att du upptäckt tecken på smärta i ett tidigt skede, vilket är bra, och det ger dig en chans att utreda och eventuellt behandla, i tid!

Det är väldigt svårt att på ett forum på nätet uttala sig om vad som felas din häst, så den bör ses av en hästveterinär med tillgång till röntgen, bedövning och övrig utrustning som krävs för en hältundersökning, samt en lång löpargång med fast underlag och bra underlag att longera på.

Absolut bäst är att ta hästen till klinik, bil och släp mm går att låna!! Det måste man ha tillgång till hursomhelst om man har häst, så har du inte det borde du se till att skaffa dig tillgång till det på ett eller annat sätt, man vet aldrig när det blir akut behov!

Troligtvis är ju hältan relaterad till det som hände i bakbenet, men det kan vara många saker som är orsak till det du beskriver. Allt från överbelastningar med ledinflammation, ryggsmärtor, muskelvärk, pålagringar, lösa benbitar, sträckningar...mm...mm
 
Sv: Halt eller vaddå?

Morgononens samtal med ambulatoriska kliniken i Uppsala är avklarad...
Dem tyckte jag skulle avvakta en vecka för att se... Men det är som ni säger för att kunna göra en ordentlig bedömning behöver hästen komma till hältutredning...
Så jag gissar att jag för försöka hitta nån som har transport och kan köra under denna vecka :S
 
Sv: Halt eller vaddå?

Ja, det brukar vara vad klinikerna vill - att man kommer in så de har utrustning att tillgå för undersökning.
 
Sv: Halt eller vaddå?

Såg att du bor i uppsala, vi tog ut den amulerande veterinären från ultuna i höstas för röntgen och hältutredning på två hästar.Var ihärdig så kommer de ut. De kunde göra en hel del på plats faktiskt.
 
Sv: Halt eller vaddå?

det är ditt ansvar som hästägare att kunna ta hästen till klinik när det behövs. Det är ngt man MÅSTE ta i beräkning när man köper häst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
987
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 384
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp