Halt efter spark?

MiaMaria

Trådstartare
Idag hittade jag min häst skadad i hagen. Hon har ett sår, ca 1 cm i diameter, ser inte djupt ut och jag tror inte sticksår. Ser ur som en spark, sitter strax under knäleden på bak. Hon är enormt svullen i muskeln och har svårt att gå, annars som vanligt och ingen feber. Jag har varit i kontakt med veterinär och vi bestämde att avvakta tills i morgon. Vet menar att hon kan få svårt att gå pga blödningen i muskeln.

Jag har aldrig tidigare haft en häst med denna typ av skada, men tänker att det nog är som vet säger. Såret sitter en bit från leden så leden är helt säkert inte påverkad av det. Någon annan som har erfarenhet av liknande skada? Hon har varit så drabbad så jag blir skitnervös så fort det händer något... :(

Kommer att ha kontakt med vet i morgon bitti igen.

Sv: Halt efter spark?

Inte just där men muskelskador är inte att leka med... Gör ont, lång läketid och har tendens att gå upp om hästen tar i lite extra eller halkar.

Så ta det på allvar är mitt råd.

Inte för att skrämmas men hittade min i hagen för sju veckor sen med sår på vad som låter exakt samma ställe. Hon står med skadat ligament till patellan samt lösa bitar från underbenet. Jättekul....not. :crazy:

Självklart tar jag det på allvar. Som sagt jag har kontakt med veterinär, men inte så mycket att göra ikväll. Vad gör man åt en muskelskada i det akuta läget?
Min häst är inte ännu inriden..

Ja, det är ju det jag är rädd för... Att det är något mer än "bara" muskeln. Har haft så mycket otur med denna häst tidigare och vet har velat döma ut henne... Vet inte om vi klarar fler allvarliga skador... :(

Hur ser prognosen ut för din häst och hur har den behandlats?

Då vet var orolig för ledinvolvering behandlades hon på klinik i en vecka först.

Prognosen varierar beroende av hur stor skadan är. Jag fick senast idag reda på att det trots allt inte såg jätteilla ut. (Var på annan klinik med bättre uljudsvet idag för en sec op). Konvalescensen får jag dock räkna med 6-12 mån.
Men jättekul att få höra att det "värsta" de kan göra är att resa sig upp efter att de legat på den sidan, då är ju all kraft på det benet. Hur hindrar man dom från det liksom?

Håller tummarna att det inte är så illa för din. :)

Skönt att du fick ett positivt besked trots allt. Är väl bara att avvakta för oss då. tror som sagt inte att leden är påverkad men veterinär får bedöma det såklart.

Hoppas det går bra för er framöver! Och tack för att du håller dina tumma för oss, det behövs :)

Min fick en spark högst upp på utsidan av frambenet förra året,såg inte så farligt ut på kvällen när jag hittade det runt 21-tiden,var en liten reva,max 1-2 cm brett, och lite blod ,gjorde rent och han haltade inte alls. Då var det nog helt färskt. På morgonen var det telefonstolpe och han kunde knappt gå. Visade sig att det blivit en stor sårficka på 10x10 cm under huden,veterinären körde upp halva handen under huden! O_o Nu var det inte "allvarligare" än att det löstes med dränering,smärtstillande och penicilin i 10 dagar.

Oj... Ja man vet aldrig. Tur det löste sig! Min är fortfarande rejält öm, och tjock men ingen feber. Svullnaden har gått ner en del. Pratade med veterinär flera gånger igår men hon tyckte vi skulle avvakta någon dag. Är hon fortfarande lika öm idag får hon komma ut och kolla på henne.

Fick din häst feber?

Senast ändrad:

Nej,han hann aldrig få det. Skönt att svullnaden gått ner redan lite iallafall! Hoppas att det ordnar sig,vet mkt väl hur det är att ha en olykskorp... :meh:

Jag har tråkiga erfarenheter.. :(

Min häst blev sparkad högt upp på frambenets utsida i somras. Ett sår ca 3 cm inte så djupt, blödde lite i början och öm i muskulaturen. Sparken hade tagit där muskeln är som störst och det såg ut att vara på betryggande avstånd från armbågsleden.

Såg inte ut att ha så ont till en början utan mer som ett obehag att lyfta benet. Veterinären var ut och tittade och kände, metacamkur och hästen blev haltfri. Såret såg bra ut helatiden och drog ihop sig fint, men det var en liten öppning som det fortfarande vätskade ifrån, vilket jag tyckte var märkligt.

Det gick några dagar efter sista metacamgivan innan hästen fick ont igen, startar metacamgivan igen och får kliniktid dagen efter. Hästen har väldigt mycket ondare nu. Jag misstänker att någon infektion har kapslats in ovanför såret och det har blivit en böld. Men nej, Röntgen och UL ger oss svaret. En benflisa hade slagits loss från benet och dött. Den sitter ca 8 cm upp från såret och väldigt nära armbågsledens bursa... Hålet i såret som inte hade dragit ihop sig, gick som en kanal rakt fram till benbiten.

Vet. sätter dränage och skickar hem oss med penicillin och smärtstillande. Han vill att svullnaden ska lägga sig så att vi vid återbesöket en vecka senare ska kunna försöka skrapa ut flisan (ett försök gjordes även första gången). Det blir inte bättre under veckan, snarare sämre. Vi får öka smärtstillandedosen för att hästen ska kunna gå.

Vid återbesöket har bursan blivit infekterad och prognosen blir väldigt dålig. Min gamle man på 21 år får slippa mer ont och får somna in.
Allt som allt så gick det 1 mån från spark till att ge upp. Och det var bara sista 1-1,5 veckan som han verkligen hade ont. Från början var det mer obehag, ömhet.

Ja, hon är verkligen en olyckskorp... Långt ifrån första gången hon är skadad :(

Åh, vad trist med din häst...

Veterinär kom ut till oss idag, då hon fortfarande var rejält svullen. Ingen spricka, men ett sticksår 4 cm in i benet, snett upp mot knäleden. Veterinären trodde inte knäleden var påverkad, då hon inte har feber eller dåligt allmäntillstånd. Hon haltade dessutom inte alls lika mycket idag. Penicillin i 5 dagar, sen får vi se. Bara att hoppas att inget tillstöter...

Undrar också om den är röntgad? Tycker tyvärr att det låter obehagligt lika min hästs skada (hoppas på inte).
Min hästs allmäntillstånd förändrades inte fören efter ca 2 v efter sparken, då också febern kom.

Håller tummarna för att det inte är så illa med din tjej!
/Aida, som aldrig kommer att ta lätt på en sparkskada igen...

Nej hon är inte röntgad och vi kommer inte att åka till klinik. Behöver hon röntgas får veterinär komma ut. Vi avvaktar några dagar, betydligt bättre idag. Haltar ytterst lite och svullnaden i stort sett borta. Hon tycks inte ha ont, och det verkar nu gå åt rätt håll.

Denna häst har varit skadad och opererad flera gånger. Hon har bla pålagringar på fram pga skada i en led och veterinär ville döma ut henne redan som två-åring. Vi kommer inte att låta henne genomgå fler operationer eller besvärliga behandlingar. Skulle det vara något mer allvarligt denna gång, får vi ta ett annat beslut.

Såg nu att jag skrivit fel (ipad ändrar själv...) i inlägget. Självklart kunde veterinär inte säga att det inte var en spricka. Det var ingen spark skulle det stå. :crazy:

Tack! :)

Ja, som sagt, vi får avvakta lite och kolla henne noga de kommande dagarna

Ser i ditt inlägg att din häst fick mer ont när ni slutade med Metacam. Min häst får ingen smärtlindring, och verkar inte ha ont. Hoppas på att det är ett gott tecken...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: cassina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar