Halt betonggolv - maskin

Sv: Halt betonggolv - maskin

Betongfräs, men inte den typen som kör upp spår för t ex ledningar.

Ring en maskinuthyrningsfirma och hör med dem (om du ska göra det själv), annars hade jag lagt ut det på entreprenör att lösa problemet (beskriv vad du vill ha gjort och be dem presentera lösning och pris).

Tack för svar!

Ursäkta min fullständiga okunnighet.... vad är det för firma som gör sådant? Vanlig betongfirma eller? Är det svårt att göra det själv?

Maskinen man använder kallas golvfräs, denna fräser spår i betongen som gör att ytan blir mindre hal. En golvfräs kan du hyra hos alla maskinuthyrningsfirmor och även via vanliga byggvaruhus.
Det är väl inte ett jätteavancerat arbete, är man lite händig så kan man nog fixa det på egen hand. Man väljer ett lämpligt fräsdjup på maskinen och sedan går man med maskinen fram och åter längs ytan man vill fräsa.
Om du inte vill göra jobbet själv kan du nog vända dig till en vanlig byggfirma.

Sitter i precis samma sits.
Undrar dock om det inte är bättre att lägga asfalt? Hur blir resultatet om man fräser?

(lånar tråden lite :D )

Även jag letar efter olika lösningar för ett mindre halt golv! Rolla gummi, gummimattor? Finns det någon färg att måla på? Är inte jättesugen på att fräsa i golvet?

Är det inte bättre/enklare att lägga gummimattor i stället?

Det har jag gjort, halkfritt och skönt att det är tyst när hästarna går eller står uppbundna i stallgången. :)

Vi har också ett vääldigt fint golv i stallet, verkligen väl putsat :grin:

Jag funderade länge på att förstöra golvet med räfflor och funderade över maskiner, borstar eller att "lägga" på lite knögglor, men hon som inspekterade stallet tyckte inte jag behövde det, så jag lät det vara och var ganska nöjd med det, för det var ju så lättsopat... :D

I vintras kom jag dock på att jag måste göra något eftersom det blev snorhalt när pållarna kom in med snöstyltor, så jag köpte små gummimattor på någon billig affär. Smart tänkte jag, billigare och lättare att hantera än stallmattor och hål för ventilation - jag funderade nämligen mycket på hur äckligt det borde bli under mattorna :p

Sedan kom jag på att det inte funkade så bra i alla fall, när hästarna vred sig eller tog lite spjärn så flög mattorna iväg, det samlade sig stenar och annat i hålen och jag fick lyfta mattorna i stort sett varje dag för att kunna hålla rent :crazy:

Så steg två som jag än så länge faktiskt enbart är nöjd med är att jag köpte begagnat transportband - tipset fick jag här på buke :bow: Det var lite nervöst, för man vet inte vad man får, man beställer "en pall" och vet bara att på den ligger två begagnade band och den ungefärliga längden... Men billigt var det och jag fick en matta som jag delade i mitten och lade ut på min lilla stallgång. Den funkar jättebra! Hästarna var lite skeptiska, snorklade och bankade med hovarna, men redan morgonen efter var de noga med att se till att hålla sig på mattan :p

Mattorna är inte snygga, men min matta har blivit "renare" sedan vi la in den (sopar noga :grin: ) och jag har en matta över. Är någon intresserad kan ni PM:a mig :D

Mattor skulle inte funka hos mig, jag har inte en "normal" stallgång utan en stor yta så att säga.

Däremot har jag nu fått tips om någon speciell "anti halk golvfärg" man kan måla på som används inom industrin (stora ytor där det slits mycket) så det ska jag prova. Om det funkar är det ju inte värre än att man bättrar på färgen lite då och då vid behov. Det ska inte synas heller utan mer lägga någon strukturerad beläggning på om jag fattade det rätt....

jag hade också samma problem, jag gjorde en spångång. Inte en häst som har halkat, trots att våra hästar går in och ut själv.

Har haft det också i andra stall men det funkar inte heller här iom utformningen på stallet tyvärr.

Mattor skulle inte funka hos mig, jag har inte en "normal" stallgång utan en stor yta så att säga.

Däremot har jag nu fått tips om någon speciell "anti halk golvfärg" man kan måla på som används inom industrin (stora ytor där det slits mycket) så det ska jag prova. Om det funkar är det ju inte värre än att man bättrar på färgen lite då och då vid behov. Det ska inte synas heller utan mer lägga någon strukturerad beläggning på om jag fattade det rätt....

Mer info mottages tacksamt! Här eller PM.

Jag har god tillgång på dessa mattor (jobbar i "rätt" industri...)
Jag vill inte ha de i stallgågnarna däremot har jag hängt dem runt nederkanten på boxarna.
Detta tillsammans med en hyvlad planka så unghästarna kan putta loss sig själva om (när) de slagit kullerbyttor i boxarna...

Oh - VAD är det jag har missat/inte upptäckt ännu?? :confused:

Jag kanske också får måla nästa år :grin:

Wrangler; uppdatera när du målat och ser hur det funkar!

Liknande trådar

Anläggning Då min kropp ger upp mer och mer och höbalarna blir tyngre och tyngre behöver jag en maskin som är mindre, smidig och kan lyfta 350-400...
Svar
4
· Visningar
531
Senast: cowgirl81
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 572
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
807
Kläder & Bli fin Jag vill veta om erfarenheter med en hemma maskin? Funderar på att köpa en sån här...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka