halt av mugg? hjälp..

L

Lollo25

Hej! Min häst har haft mugg hela sommaren, ganska så rejäl, men inte som förra året då han behövde massa behandlingar. Detta året har det hjälpt med salva, lindning av ben, tvättande, gnuggande å lite pillande. Nu är i alla fall muggen borta både h.fram o h.bak (vita benen, inte de andra två bruna..) men han är fortfarnade halt!
Han har haltat lite fram o tillbaka under sommaren, beroende på muggen (mest för att det stramat o gjort ont). Men nu är muggen borta och han haltar.. Bakbenet är ingen fara men han är fortfarande svullen runt kota o karled på h.f sen muggen. Han har även fort en liten "bulle" på inre ballen i karleden som är svullen. Tänk om det är var under? Upptäckte den för 5 dagar sen och den har varken blivit större eller mindre. Han gillar inte när man tar på den. Förmodar att den gör honom halt, tror inte han haltade innan jag upptäckte den, för ett par veckor sen red jag som vanligt då muggen höll på att försvinna.. men nu är han som sagt halt.
Igår när jag sprang med honom på asfalten så har han diagonal flyttat hältan till v.b, (hästar kan ju göra så) men det är inget fel på det benet. Jag tror alltså att han har ont h.f Ska låta honom vila. Ska han ändå röra mycket på sig o gå med de andra ,eller ska jag ställa honom i liten sjukhage? Belasta honom genom ridning kommer jag inte våga förren jag är säker på att han är helt ohalt (han har ju som sagt varit lite till o från). Hur skulle ni göra? Tänkte ringa vet om "bullen" växer.. men annars känns det onödigt. Eller vad gör man? Han haltar bara i traven.

Sv: halt av mugg? hjälp..

Bäst att kolla upp. En kompis häst togs hem från betet med mugg. Det visade sig vara ett sår och dessutom var det ett sår som skadat nån sena och det är inte säkert att hästen blir återställd!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 749
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 673
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka