Halsundersökning och blodprov?

sandrafors

Trådstartare
Min häst är anmäld till start på fredag men har frust/hostat två ggr som jag har hört. Även rapport om hostning en morgon vid utsläpp... Ingen temp eller snor eller förhöjd puls efter träning.

Ett par andra hästar i stallet har hostat enstaka gånger också men ingen är "sjuk". Jag vet inte om det beror på att alla stallat in efter betet och det är ganska kvav luft inne på morgonen med fullt stall och alla har börjat utfodras med torrhö... Eller om hästarna är sjuka? Miljö eller smitta alltså?

Nu går jag i valet att stryka från tävling eller först kolla halsen och ev. blodprov hos veterinär innan jag bestämmer mej.

Jag har aldrig kollat häst i halsen tidigare. Hur mycket kan man utvärdera utifrån en sådan kontroll och hur "säker" är den? Och om man lämnar blodprov, vad kollas då och vad kan man utläsa utifrån det?

Och sedan, vad brukar en sådan undersökning kosta ungefär?

Sv: Halsundersökning och blodprov?

Scoping (hals koll) skall goras sa snart efter motion som ar mojligt utan att hasten immar igen linsen. Lite drygt 40 min efter snabbjobb / lopp eller typ 10 min efter jogg. Ju langre tid det gar efter motion desto mer vilseledande blir resultatet. Det ar klart an kan kolla efter ett par timmar men jag skulle helt klart rekomendera sa fort som mojligt.

Blod dras pa morgonen, helst innan hasten atit frukost och defininitivt innan hage eller annan motion.

Om det ar kvavt i stallet bor ni genast se over ventilationen. Likasa ar torrho ingen ursakt for dalig miljo. Byt till ett battre ho och vattna det (dock ej for lng tid innan fodring, jag har alltid kort pa en halvtimma).
Om flera hastar i stallet hostar later det som att ni verkligen maste ta tag i problemet - oavsett om det ar sjukdom eller dalig luft.
Hur ar de ovriga rutinerna? Hur ar tex rutinerna kring mockning, sopning och ho hamtning?

Scoping (hals koll) skall goras sa snart efter motion som ar mojligt utan att hasten immar igen linsen. Lite drygt 40 min efter snabbjobb / lopp eller typ 10 min efter jogg. Ju langre tid det gar efter motion desto mer vilseledande blir resultatet. Det ar klart an kan kolla efter ett par timmar men jag skulle helt klart rekomendera sa fort som mojligt.

Blod dras pa morgonen, helst innan hasten atit frukost och defininitivt innan hage eller annan motion.

Om det ar kvavt i stallet bor ni genast se over ventilationen. Likasa ar torrho ingen ursakt for dalig miljo. Byt till ett battre ho och vattna det (dock ej for lng tid innan fodring, jag har alltid kort pa en halvtimma).
Om flera hastar i stallet hostar later det som att ni verkligen maste ta tag i problemet - oavsett om det ar sjukdom eller dalig luft.
Hur ar de ovriga rutinerna? Hur ar tex rutinerna kring mockning, sopning och ho hamtning?

Tack för svar. ATG ligger ca 10 min bort, så om jag joggar hästen dit? Då har den iallafall rört sig lite innan kollen. Men blodprovet blir väl svårare, då kommer det isåfall tas i samband med halskollen så då har ju hästen redan ätit och rört sig... Vad är det som påverkar provet negativt ?

Ja jag tycker inte att ventilationen räcker till när stallet är fullt. Iallafall inte nu på hösten när det är plusgrader och fuktigt ute. Jag ska prata med stallägare, kanske något kan åtgärdas eller behöver underhåll om ventilationen har tappat kapacitet. Det står 16 hästar i stallet så det är ganska mycket.

Höet är inga problem med egentligen. Fint och fräscht och dammar inte. Funderade bara på om det kan bidra när man gör omställningen gräs-torrhö och utomhus-inne.

Rutinerna i stallet är väl okej, nästan alla mockar sopar och lägger in hö medans hästarna är ute i hagen. Vi är ju flera olika hästägare som gör på olika sätt med våra hästar men jag ser inte något problem gällande rutinerna i stallet.

Jaa men då är det antingen stallmiljön eller smitta hur som helst (vi har ettåringar i stallet som kommit i höst, dock har jag ej sett att dom är sjuka..)

Om ingen reaktion syns i halsen, inget på blodprov, inget på hostprovokation, jag inte hör någon mer hostning, ingen temp eller andra sjukdomstecken.
Ska jag våga starta då?

Blodresultatet komar att paverkas av att hasten ror sig mycket innan det dras. Jag har alltid stravat efter att hasten skall vara sa "vanlig" som mojligt. Brukar alltid gora det strax innan normal fodringstid for att de andra hastarna inte skall stissa upp staningen (ljuset pa = frukost).
Daremot tror jag knappast att tex vita andras av att den ror sig men det hade val varit trevligt med en sanningsenlig profil.
Kor hasten en svang och sedan ner till vet, later perfekt. Da far du en sa aktuell version som mojligt. Om du kan sa kor en liten bit i snabbare tempo sa hasten "far igang kroppen".

Om halsen ser fin ut, blod profilen ar utan anmarkning och allt annat ser fint ut ahade jag tagit hasten till loppet och sedan hallit stenkoll pa den vid varningarna ohc fram till loppet. Tempa efter varmningarna tex. Tempen gar upp av motionen men bor anda hall sig pa rimlig niva och sedan sjunka hyfsat kvickt efterat. Fraga vet om hur mycket som bor ansses ok i jamforelse med din hasts normal varden (forresten en bra de att tempa fore, efter och avsvalnad hast likval som morgon temp sa man har normavarden aven dar).

Om ventilationen ar tveksam skulle jag rekomendera att oppna dorrar och/eller fonster. Luftgenomstromningen ar a och o i stall och verkligen inget som bor tallas pa. Sjalv hade jag garna haft oppet aret runt men vattnet fryser i kranarna sa vi brukar tvingas stanga nar det kryper nadat -25 pa en stilla natt har. Ngt tidigare om det blaser mycket. Finns det tex en utebox du kan anvanda till din hast?
Kom ihag att det inte bara ar luften som kan bli dalig. Har du nagonsin hort om ett bakterieprov som odlas i en frys?

Angaende ettaringarna. Rent generellt blir de sjuka, "drar hem sjuka" eftersom de har ett lagre imunforsvar. Ju mindre de aker desto mindre virus utsatts de for (tex auktion). Ser aringarna ut att vara friska skulle jag betvivla att de drar hem nagot at de andra, det ar ju dock ingen garanti.

Imorgon ska jag fara och kolla halsen. Veterinären tyckte att blodprov var ett osäkert kort när man ska bedöma. Men antar att om halsen inte visar något så kan man ta blodprovet för att få lite större säkerhet.
Ang. ventilationen så brukar vi ha en dörr på glänt, men det råder delade meningar i ett stall med så mycket folk...
Jag tycker fläkten/utsuget har varit så tyst och verkar ha så dålig kapacitet så jag ringde stallägaren som skulle "ställa upp" den lite. Får se om det blir någon skillnad...

Det finns inga lediga uteboxar men jag är tveksam om min häst klarar att gå ute (under vintern iaf) hon fryser och skakar och är så känslig och spänner sig.. :/

Apropå det där med utebox. Jag har mina hästar i utebox och flertalet tränare jag känner har alla eller några hästar i utebox och det är absolut inga problem. Ha hästen täckad och se till att det finns grovfoder i boxen under hela den tid som hästen står där, då håller den sig varm.

I många fall tror jag att det är vi människor som ställer till det att hästarna "fryser" och vill in t ex. Har den ett täcke som andas, håller den torr och varm så är det inga som helst problem, och som sagt .. grovfoder.

Ska även tillägga att jag flyttade mina hästar i mitten på december ifjol till det stall jag står i nu (bara jag som har mina i utebox, totalt 6 hästar i stallet). Blodingen och ett dräktigt russ tyvärr med fångkänning ställde jag i utebox, det har gått hur bra som helst, blodingen hade i det gamla stallet problem med blodvärden, puls och helt enkelt dåliga prestationer och ponnyn hade hosta.

Har inte hört ponnyn hosta mer, hon har ett jättefint stoföl och har inge problem med fångkänning (fast det har inget med stallet å göra ;) ). Tyvärr fick vi tag i dåligt hö i somras, märrn är dammkänslig efter att ha ståt för länge i det förra stallet och hostar för minsta lilla damm, det är enda gången hon har hostat. Blodingen har inga problem med blodvärden o dylikt, och han har gått bra i sommar.

I det gamla stallet stängdes alla dörrar när det började dras under +10 grader .. och ett litet stall med lågt tak, och 5-7 hästar som står täckad med tjocka täcken kan tänka er hur varmt och dålig luften blev inne där, dålig cirkulation och insug från kasa .. jajjemen, kan säga att ingen står kvar i det stallet längre.

Så att ställa hästar i utebox är riktigt bra, håll fräscht i boxen, tillgång till bra grovfoder och så de klarar sig och täcka hästen.

Senast ändrad:

Min häst har nästintill fritt på grovfoder, inte ofta hon äter upp hela givan (12-15 kg hö ca), är oklippt, täckad med bra täcken(täckesgarderoben är stor och innehåller allt för olika väder och behov). Men kommer inte ifrån att hon ändå är en frusen individ som kan stå och skaka vid regn och blåst eller kyla även fast jag täckar med fodrade täcken. Hon är dessutom på gränsen till underhull så innenätter i värmen och mat fulla boxen och automatiska kraftfodergivor känns som att jag inte vill byta bort om jag absolut inte måste.

Hon är ingen "hosthäst" eller haft problem förut, då skulle man kanske måsta tänka på annan form av uppstallning... Nu hoppas jag att problemet med våran ventilation löser sig, stallägaren skulle ta en titt som sagt...

(+KL) Jag är inte så hemma på ventilation men vad för underhåll kan behövas?

Vi har sju st såna här "lådor" i taket med fyra galler vardera med luftintag:

DSC_0089_zps79b12b9f.jpg

DSC_0088_zpsda8cf211.jpg

Såhär ser utsuget ut som sätts på och stängs av med en strömbrytare

DSC_0091_zps9a310b89.jpg

DSC_0090_zpsf2db6baa.jpg

Om luften fortfarande kanns stale trots att entilationen fungerar som en "ska" kan ni behova mer intag lagre ner an i taket. Det kan handa att luftbytet sker enart i takniva sas. Den kalla luften skall ju "sjunka" sa att den varma, fuktiga kan stiga och ibland kravs det att man fysiskt tvingar luften att koa nedifran.
Nu ar jag verkligen ingen ventilations expert utan du bor fraga nagon som jobbar med sant.
Jag tycker nog du ska ta en blodprofil i vilket fall aven om du inte letar efter specifik sjukdom just nu. Jag anser att man bor ha ett utgangslage likadant som du lar dig vad hastens normaltemp ar. Aven om u inte gor det innan den har starten sa rekomenderar jag det som sagt.

Appropa frusna hastar sa har jag under alla ar endast haft en hast som faktiskt fros. Om det krop under -10 alternativt under nollan med vind fros han i sitt "bas tacke". Honom lade vi helt enkelt ett fodrat innetacke under vintertacket vintertid oh seddan hade hn enbart stalltacket inne. Dock finns det val forsknng o visar pa att ett rejal fodrat tacke ar battre an tva olika. I vilket fall sa gick han ute i princcip dygnet runt aven nar det var ner mot -20.
Jag haller med om att fri tillgang pa grovfoder ar a och o, det har vi visserligen alla hastar pa.
Se ocksa till att hasten inte blir blot av tacket. Sa att du inte egetligen overtackar och den blir fuktig innan utslapp och sen star och fryser pga det.
Sen ar det skillnad pa att sta i hagen och vara utsatt for vader och vind jamfort med en utebox dar det inte drar. O du far tillfalle att prova sa skulle iaf jag gora det. Funkar det inte sa gor det inte det.

Tycker inte de andra i stallet att luften ar ett problem? Vad sager de om problemet?
Jag ar sa himla tacksam att vi nastan alltid haft eget stall och aven nu har en halva for oss sjalva. Om vi vart tvugna att dela har vi stallt hastar som inte behover ga tackade och som inte startar i det delade stallet och haft starthastar, tackade i vart mer oppna stall. Ibland maste man ju kompromissa.
Daremot kedjade jag faktiskt upp dorren pa vart stall forra hosten da en "snall" granne kom och stangde den pa kvallen efter att vi fodrat och vagrade inse nar jag forklarade att vi faktskt ville ha den oppen! Likadant nar vi flyttade dit vi star nu var det mycket skitsnack over att vara hastar gick ute till tio i sno och -20, otackade. Tog ett par veckor innan folk insag att de faktiskt gillade det men det ar fortfarande ssaaa synd om vara hastar nar de gar ute i somarregn, kyla eller som i somras hela natten.

Jag har faktiskt inte kollat om det är något mer luftintag på lägre nivå. Men jag tror inte det? Om man sätter ett på ytterväggen och in i tex. en box, kommer det dra kallt då? Iofs kanske det är svårt att få till ett luftintag i en box, om det är i en höjd där hästar kan komma åt att ta bort skyddsplattan eller fastna eller något? :S.
Luftintaget borde komma uppifrån ett loft om jag tänker logiskt? Har dock inte varit och kollat hur konstruktionen ser ut, men i och med att vi har ett platt innertak med luftintagen sittandes på och sedan är yttertaket högre och takformat. kanske det behövs rensas i luftintagsgångarna? Dom här luftintags"lådorna" som sitter i taket verkar korrigeras av en vajer som är elstyrd, kanske är luckan nedanför gallren på luftintagen som ska styra åt vilken riktning luften ska strömma in? och vad är det som bestämmer bytet av riktningen? Hmm... jag känner att jag måste fördjupa mej i våran ventlilationskonstruktion i stallet.. :) Blir att be bonden/stallägaren att förklara!

Ang. min täckning så är hon utan inomhus den här årstiden, har ett 100g fodrat täcke ute och ev. ett till regntäcke på vid stor nederbörd. Senare blir det ett 300g ute utan hals. Under vintern har hon stalltäcke inne och det plus ett 300g vintertäcke ute, med avtagbar hals. När det har varit -20 har hon måstat ha fleecetäcke med helhals, fodrat innetäcke + vintertäcket med hals för att inte frysa (alltid mycket hö). Jag börjar med innetäcke under när jag ser att hon börjar frysa i bara 300g täcket ute. När jag säger att hon fryser så menar jag att hon står och huttrar när jag hämtar in från hagen. Hon blir även väldigt spänd i muskulaturen. På somrarna har hon ett ofodrat regntäcke när det regnar. Både jag och hon trivs inne i stallet så jag hoppas att vi får till luften så att vi kan fortsätta trivas...

Andra i stallet har också reagerat på att det är kvavt i stallet när man kommer dit först på morgonen. Vi har gjort så att vi har haft igång ventilationen samt haft en stalldörr på glänt. Men när det börjar bli minusgrader på nätterna så måste den stängas, annars fryser vattenkranen innanför dörren.

Jag är iaf nöjd med utebox och tycker du helt klart borde pröva det. Min bloding är ingen sådan som står och skakar i hagen, men han vill gärna gå in tidigt och har förr om åren satt mkt päls, i år har han än så länge peppar peppar väldigt fin päls fortfarande. Och han är också en sådan som är riktigt svår att hålla hullet på, under hela sommaren har vi tragglat med att få upp honom i hull och nu är vi äntligen på rätt väg.

Nu kommer jag inte ihåg om jag läst detta eller ej, men klipper du hästen under vintern? Om du har henne "normalt" täckad, alltså bara typ ett vintertäcke på vintern och ett fodrat regn nu på hösten, står hon ändå och huttrar?

Kom å tänka på en sak, igår hade jag min bloding inne ca 1 timme då jag hade lagt på honom ett BoT täckesvärmare och sedan slängt på hans fodrade regntäcke, stoppade in näven under täcket efter en stund och det var tamigtusan hett under. Kan inte det vara ett alternativ om nu hästen är så känslig för kyla? Då slår du ju två flugor i en smäll, värme+icke spänd rygg längre.

Om du trivs i stallet och ni kommer tillratta med luftkvaliten ser jag ingen anledning till att flytta. Iallafall inte om du inte ser andningen som ett problem hos din hast. Den hostan som visas nu kan mycket val bero pa luften.

Luftintaget bor komma direkt fran taket. Gor det inte det bor de definitivt stadas ur (gor iof inget att gora det i vilket fall). Bara med tanke pa hur air conditionen sag ut i huset har nar vi flyttade in tycker jag nog all ventilation bor ses over sa gott som varje ar (stall).
Finns det ingen dorr eller fonster i bortre anden fran vattnet sas? Vi brukade tacka over vattnet i forra stallet och kunde pa sa satt halla ner mot -10 inomhus om det var vindstilla. Vi tog en handduk och snodde runt kranarna och sedan en hink over. Se bara till sa att inte kraen laker for det kan bli riktigt jobbigt. Slang om et fnns sadan bor tass av och tommas pa vatten varje gang den anvands. I nuvarande stallet finns manga exponerade ror da vattnet sitter "mitt i" stallet men genom att ta av slangarna kan vi anda halla ner till -5 aven nara vattnet.

Hur gick det med halsen?

Hon är oklippt men får knappt någon päls. Om hon står med bara ett fodrat regntäcke (100g) och det blir kallt, blåser eller regnar så kan hon stå och huttra(även om hon inte blir blöt mer än på halsen). Förra hösten skakade hon med 200g när det började bli minusgrader. Då åker 300g på och när det blir "riktig" vinter fryser hon med det (eller om det blåser) och måste ha innetäcke under + hals på utetäcket. Enda gången jag sett henne frysa med 200g termotäcke + 300 g utetäcke med hals är när det var -20 grader. Då var hon tvungen att ha ett helhals fleece under allt också. Alltså tre täcken ..

BoT täcke är en idé jag har funderat på men när hon ändå kommer vara täckad dygnet runt så småningom kanske det inte ger så stor effekt? Vill kanske inte ha ett täcke som håller henne het om ryggen typ dygnet runt... Fast det hade nog varit bra att ha innan träning typ om hon lyckats stå och frysa eller spänna sig ute i hagen innan.

I år lutar det åt att hon får stå ihop med hästkompisen under vintern också (de står i hop ute dygnet runt sommaren och ute ihop tills brodden åker på men under vintern har vi haft dem i hagarna bredvid varann ist då hagarna är ganska små och för att undvika sparkskador med brodd när det bråkas om maten. Men de rör sig knappt då så det kanske blir bättre att de står ihop även om hagen känns liten. Hon borde ju frysa mindre om hennes kompis "vallar" runt henne lite.

imorgon 8.30 ska jag kolla halsen på henne :) Nu blev det ju spännande när jag fick travprogrammet.. hon är chansvärderad som tvåa. Får hoppas att inget är fel och vi kan leva upp till förväntningarna...

Att ha dörrar öppna under minusgrader och vinter kommer jag aldrig få igenom... vi har värmefläktar som går igång när temperaturen sjunker under en viss grad i stallet och alla hästar har vattenkoppar och det är vattenkran och duschspilta inne i stallet. (luftutsuget är ovanför vattenspiltan som dessutom har tre hela väggar så det är inte den som är den stora boven i luftdramat) Sedan har vi köksdel, toalett och tvättställ i ett annat rum i stallbyggnaden med oisolerade dörrar. Så temperaturen måste hållas på plus under vintern.

Nu tror jag starkt på att hela ventilationsanordningen skulle behöva sig en rensning efter ditt inlägg. De sju år jag har stått i stallet har jag inte sett någon rengöra eller rensa! Kapaciteten borde ju öka väsentligt efter en rensning?

Jag var i morse och kollade halsen på henne, hon var röd i svalget men inget slem längre ner osv. Troligen är det något virus som satt sig halsen så det blir strykning imorgon :( Jag tog inget blodprov då det ändå uppvisade problem i halsen och jag stryker hur som helst. Nästa planerade lopp är den 8e november. Får se om jag gör en till kontroll av halsen innan det och ev. blodprov.

Annars hoppas jag på att halsen hinner läka ut på en månad och att hon inte blir värre eller får andra symptom.

Ge henne ett par veckor att tillfriskna och ta sen en profil sa far du bade svar pa hur hon ser sjukdoms massigt men aven ett utgangslage.
Scopa henne igen sista "tranings" passet innan loppet / anmalan om det inte ar gjort an om du kanner dig osaker.

Var glad att du hittade det innan hon hunnit starta - bra jobbat!

Angaende ventilationen.
Inte bara igenproppade luftintag.
Tank dig vad ycket skit s finns pa logen. Ho, damm, spindelvav (som drar at sig damm) musbon, fagelbajs, en dod ekorre etc. Allt det komer smutsa ner luften for er. Likadant med usuget, se till sa det ar rent och har full kapacitet.

Om det inte ar en absolut nodvandighet att separera hastarna pa vintern, dvs om de inte ar riktigt taskiga mot varandra sa hall dem ihop. Hastar behover sallskap och ar de redan vana vid varandra ser jag ingen anledning att ta isar dem.
Mojligtvis ta bort riskmomenten (fodring, inslapp etc) och var fler / ha en lugnare mer metodisk rutin om det behovs.

Har du fb så gå in på Vi som gillar Aloyse....Sven Lindblom kan säkert tipsa om nåt till hästen...ex "Dämpa" som är bra för halsen :)

Jag har tagit en titt hur ventilationen verkar fungera, insuget sitter i ett stort rör/trumma på utsidan av stallet. Det sitter en fläktpropeller för hålet men den verkade bara blåsa runt av uteluften ej drivet vad jag såg. Men då är det alltså ett jätterör som går utifrån och in på loftet och de här "lådorna" i innertaket är förmodligen anslutna till ventilationsröret. Menn nog borde det kunna samlar mycket skräp där endå genom åren.. Så jag ska kolla vad man kan göra åt saken. Frågan är om man måste anlita någon som rensar såna här ventilationer eller om det är något som är möjligt själv. Ska ta reda på möjligheterna :)

Scopa, är det kolla halsen med kamera igen menar du? Undrar om jag ska kolla just innan start igen eller om jag ska kolla innan jag sätter in henne i hårdare träning igen?

Hästarna är inte elaka med varann, men hagen är långsmal och det känns trångt på bredden om de börjar försvara maten eller när de ska in osv. Min häst är lägre i rang än kompisen men hon är nonchalant så hon brukar kunna få sig en spark då och då... Jag håller med om att hästar helst ska stå ihop, men jag hade önskat en bredare eller större hage. De har alltid stått staket-i-staket med järnrör som staket. Så de blir inte "ensamma" men de rör sig betydligt mindre när de står själva. När det är mycket snö så står de i princip på en upptrampad 10 metersfläck och grinden har varit för liten för att få in en traktor och skotta.

De står ihop nu och kommer flytta till vinterhagen imorgon och stå ihop. Klarar hon sig undan sparkskador fram tills det blir dags att brodda så får de gå med varann i samma hage under vintern med. Lyckas hon skada sig och om det verkar osäkert så får de nog skiljas till hagarna bredvid varann när isbrodden åker på :S Hon brukar lyckas skada sig själv nog med dem på och om hon tenderar att bli sparkad och vallad mycket vill jag inte riskera mer skador än dem hon ändå alltid lyckas med själv (så fort hon har varit utan benskydd med brodd på har hon lyckats rispa upp benen gång på gång) Vi har ju ganska långa vassa brodd bak under vintern här i norrland.

Men förhoppningsvis ska de klara att gå ihop :) Hon tillåts ju inte stå still och frysa lika mycket om hon står i hage med den andra.

såg nu att du nog menade att jag kollar halsen både innan jag sätter in hårdare träning och innan start också? :)

Precis, fast ar hon ren innan traning ar det ju up till dig om du vill gora om innan start och ar hon fortfarande sjuk sa blir det ju mer vila.
Sjalvklart ska man inte utsatta dem for att skada sig om det ar vanskligt en ibland tror jag manga ar lite overforsiktiga och lite val beskyddande.

Vi far inte sa mkt is har, iallafall inte hagen sa i har bara sma svetsbrodd och banan arbetas ju jamt sa det ar i princip bara i lopp och snabbjobb de faktiskt behover brodden. Att ta sig till banan och hagen gor de ju i skritt och med ledning av en manniska sa dar blir det ju aldrig farter / bus att tala om.

Om insuget sitter utanpa stallet sa ar det ju betydligt battre men det skadar ju verkligen inte att kolla upp det anda. Var airconditioning var som sagt riktigt acklig och da ar det ju nd "slutet" intag och filter m.m. innan luften faktiskt koer ut i sjalva ventilations systemet.

Lycka till med allt nu och hoppas hon blir battre snart!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 875
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Trav Vi har sjuka hästar i stallen runt omkring, två har snorat lite med ett stänk av blod (ett tillfälle var) och en annan ligger högre i...
Svar
0
· Visningar
1 102
Senast: sandrafors
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka