Halsundersökning och blodprov?

Sv: Halsundersökning och blodprov?

Tack för alla goda råd och bra svar i hela tråden Corminta!
Här i norr är det full broddning hela vintern. Vi tävlar på isbana och tränar på is och snövägar :P Sen allt däremellan är också täckt av is och snö.

Hästen som är aktuell att dela hage med är hon bra kompis med (min förra häst delade hage med honom i många år också) Men han kan bitas och sparkas när det gäller att försvara mat eller flytta på häst eller när han vill ta sig fram till grinden först. Han är dock annars snäll och inte en som går runt och terroriserar i onödan.

Min förra häst flög snabbt åt sidan vid minsta tecken på att han ville få henne att flytta på sig men hästen jag har nu är som sagt lite mer nonchalant och aktar sig först när han mer handgripligen går på henne med ett bett eller viftande med ett ben. I stora sommarhagar har hon ju stor yta att flytta undan sig på men riskmomentet är i den mindre och smalare vinterhagen där hon kanske inte hinner undan och hamnar mellan hästen och staketet när hon väntar till sista sekund med att flytta sig undan när han säger åt henne.

Vi provar som sagt tills det blir dags för broddarna, har hon inte förstånd nog att lära sig akta sig i tid när han först ber, sen befaller och sedan ser till att hon flyttar sig känns det för riskabelt att de har broddar på sig dessutom. Men jag tror inte att det kommer bli ett problem. Hon har verkligen lärt sig att reagera på mer fina signaler numera, i början som unghäst var han typ tvungen att attackera för att få en reaktion av henne ;)

Vad jobbigt att du verkar ha problem med stallet och ventilation. :(
Hoppas det löser sig i alla fall. Verkar som din häst behöver mer luft. (Förmodligen inte bara din). Finns det inga utestall lediga kanske det går att få tag på nåt flyttbart stall? Som du kan få ställa någonstans? Inte så lätt kanske, men att få 16 hästägare att samsas och kanske hålla dörrarna öppna även nattetid kanske inte heller är så lätt. Dock borde ju fler inse vikten av god ventilation...

Slu gjorde ju en undersökning angående detta med täckesproblematiken.
I undersökningen framkommer också att de hästar som tål kyla bäst är de som tränas mycket och därför får större intag av energi. Intressant!
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm

Artiklar om just de där undersökningarna och resultaten ha jag både läst och hört om många gånger...
Min häst är: Oklippt, tränas medelhårt/hårt(tävlingshäst), får mycket och energirikt foder(15 kg hö, 3kg kraftfoder) men hon passar inte in i mallen. Hon fryser när det börjar vara +10 grader, är det regn eller blåst fryser hon även med täcke om det är för tunnt. Enligt undersökningen ska hon klara sig till -15 utan täcke.

Skulle inte utsätta henne för att frysa, skaka, spänna sig och får ont i musklerna (hon får direkt spänd rygg om hon blivit lite kall) för att hon utifrån förutsättningarna/miljön "borde" klara sig. Att öka högivan istället för täcke fungerar inte heller, då hon inte äter särskilt mycket mer hö än hon redan får.

Ang. ventilationen så skulle stallägaren "höja" den lite, alltså öka utsuget och styrkan. Då märkte han att termostaten eller vad man ska kalla det, det som gör att ventiltaionen ska öka vid en viss temperatur och minska vid en lägre temperatur är trasig. (den har alltså gått ständigt i ett läge nu - och för lågt sådant)

Så den ska fixas innan vintern, när det blir kallt måste den funka annars går fläkten i ett bestämt läge hela tiden... Det funkar ju nu att den går i ett högre läge och snabbare men sedan vill man ju inte att den suger ut ALL värme ur stallet heller ;)

Jag har inte hört min häst hosta något mer iallafall. Hon har varit liite snorig men verkar frisk nu. Det är några andra hästar i stallet som hostar, men hoppas det ger med sig snart. Vi har haft många hästar med hosta och halsinfektion senaste tiden här runt travbanan enl. veterinären och när jag kollat upp strykningsorsaker på andra hästar...

Tyvärr har vi inte bästa förutsättningarna för att hålla stallet "sjukdomsfritt". Det är många hästar, många olika ägare, två till stall på samma gård, hagar som angränsar till varandra utan mellanrum, unghästar, travhästar, ridhästar som är blandade. Det finns alltså många smittvägar när hästar far runt travbanor, ridhus, medryttare, hovslagare, och allt möjligt hästfolk vistas från och till i stallet som kan vara smittbärare.

Nu hoppas jag att ventilationen blir bättre och att hästarna får vara friska...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 875
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Trav Vi har sjuka hästar i stallen runt omkring, två har snorat lite med ett stänk av blod (ett tillfälle var) och en annan ligger högre i...
Svar
0
· Visningar
1 102
Senast: sandrafors
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka