halsskada=svagare sida?

L

Love_energy

Hej!

Min lilla dam fick en spark på halsen för några månader sen, det gick inte hål på huden men det blev ett jack in på 3 cm. vet var här och checka av henne och hon blev bara behandlad med nåt sorts liniment. Det låter jääätteallvarligt med det ser inte såå hemskt ut.

Musklen har börjat rätta sig så det är bara ett breddare jack på 1cm djup.

Nu vill jag påstå att detta står henne i dressyrarbetet.
Hon har "jacket" på vänster sida.
När jag rider så genar hon lätt i hörn och volter, lägger tyngden på vänster sida, nästan lutar sig inåt, oftat så vill hon inte ta tag i västertyglen heller. Allt detta har ni medfört att hon är mer musklad på högersida och sadeln kasar till vänster.

För tillfället tömkör och longerar jag henne för att sadeln passar inte pga för lite muskler i manke-området. Och det går rätt bra faktiskt förutom att det är ännu svårare att få henne att greppa vänstertyglen och hon skjuter in bakbenen inanför det raka spåret.

Jag försöker träna rakriktning med henne men det är inte så lätt när hon inte greppar vänstertyglen, nåt tips?

Jag rider henne barbacka som omväxling för att korrigera snedheten...

Slänger in en bild på var skadan sitter, det syns inte på bilen men har slängt in en pil med...

http://i89.photobucket.com/albums/k214/Love_energy/agenarygg.jpg?t=1171007506

Sv: halsskada=svagare sida?

Det kan sitta kvar i ditt huvud, om det nu är så att hästen inte påverkas av det.

Om det var min häst, så skulle jag be någon duktig att rida hästen någon gång. Denna "duktiga" ryttare får inte veta att hästen har varit skadad. Tycker personen i fråga att hästen går hyfsat lika bra i båda varven så har du fått ett ganska bra svar. Sedan vet man ju inte om hästen kan muskla sig där, när det begärs lite mer samling...

Sv: halsskada=svagare sida?

Min dressyrtränade brukade rida henne en kort stund innan jag själv satt upp. Men vi har inte kunnat göra det nu för att ingen sadel passar pga för lite ryggmuskler så sadel kasar fram på bogbladen och hon får frispel...
Jag testade rida henne med sadel igår och så att hon var mindre musklad på vänster så jag la dit en fårskinnspad med, sen red jag lite lätt i skritt och trav och tog några varv i galopp. De första fattningar gick riktigt bra(hon har väl saknat att galoppera:rofl: ) sen var sadeln framme på bogbladen så jag fick sluta. Med detta vill jag få fram att hon är lätt (lättare) att få rakriktad med ryttare på ryggen. Fårväl rida lite barbacka, fast det är mest i galoppen ho slutar arbeta rak och det är svårtast att sitta kvar rätt då med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka