Luscha

Trådstartare
Hej :laugh:
Jag funderar på att lära mig (och min häst) att rida med halsring. Finns det något jag måste tänka på?

Min ponny är väldigt lättskrämd, och sticker ibland. Kan man ha träns med långa tyglar, om det händer något? Eller blir det förvirrande för honom?
Och hur fungerar hjälperna? Använder man bara vikthjälper eller använder man halsringen till att t.ex. svänga? :rofl:

Jag funderar på att lära mig (och min häst) att rida med halsring. Finns det något jag måste tänka på?

Min ponny är väldigt lättskrämd, och sticker ibland. Kan man ha träns med långa tyglar, om det händer något? Eller blir det förvirrande för honom?
Och hur fungerar hjälperna? Använder man bara vikthjälper eller använder man halsringen till att t.ex. svänga? :rofl:
Jag skulle träna så han blir tryggare med dig först så kommer han inte sticka eller bli rädd. :)

2 av hästarna jag provat halsring på har tagit halsringen som ngt självklart direkt. de 2 andra sket fullständigt i det och bara fortsatte springa på...

men det är ju egentligen bara vikthjälper man använder. och har halsringen som en liten broms/ sväng hjälp.
min ponny fungerade lika bra att bara lägga handen mot halsen så svängde han bort från den.
på stora skimmeln slängde jag bara upp kusinen på och tog bort tyglarna, gick bra det med som första gången med halsrem :rofl:, gas/broms och svänga gick lika bra om än lite segare än med träns.
dvs jag har varit ganska så oseriös med halsring ridning, bara gjort det för att prova på i hagen och inte haft någon förberedande träning mer än att ha halsring på till vardags som en extra broms.

har haft träns på och oftast tyglar då jag ridit med halsring. ponnyn hade jag iofs bara grimma på och grimskaftet som halsring. bara provat barbacka på stora då jag vill ha bättre kontakt.

Jag hade träns på, och började egentligen bara rida på halsring en dag för att testa. Det krävdes ingen direkt inskolning. Du svänger ju för vikt och skänklar ändå, Det var inga problem. Jag skulle däremot aldrig rida utanför paddocken i enbart halsring. Det är bara dumt, även den tryggaste häst kan bli rädd och sprätta iväg.

Det är nyttigt att rida i halsring för ryttare som tenderar att sitta och fippla i tyglarna för mycket. Du blir helt klart mer kroppsmedveten.

På en ponny som drar iväg tycker jag absolut du ska ha träns på. Du kan knäppa fast tyglarna i en rem i framvalvet om du inte tänker ha dem i en hand och halsringen i andra.

De allra flesta hästar brukar fatta halsringen bra. Felridna hästar kan vara svårare även i sånt där.
Men en välriden häst alt en oförstörd unghäst brukar vara lätt att skola in på halsring.

Du använder främst sitsen. Men om sitsen skulle fallera kan du bromsa och styra med halsringen.
Testa i halt först att svänga framdelen hit och dit. Sen i skritt.. Och att stanna/rygga..
Sen trav etc..

Se Tuas svar. Du kan göra skänkelvikningar/skolor också, enkla byten, och lite annat piff&puffande om du tycker det är roligt.

Men korta-länga och övergångar är som alltid jättebra att träna på både för styrka och för lydnad.

Håll dig på ridbanan bara så händer ju inget värre än att hästen ev tar chansen till repa i början.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18