Hälsovinster vid kastrering?

Elaine

Trådstartare
Jag har en hane på drygt ett år. Han är ovanligt snäll, försöker inte para och bråkar inte med andra katter. Det är en innekatt.

Jag hade ju tänkt att kastrera honom men eftersom han verkar må utmärkt som han gör börjar jag bli lite tveksam.... Att söva katter är alltid en risk och jag hörde för några dagar sen om någon som förlorat sin helt friska unga katt efter en kastration där katten aldrig vaknade igen.... :(

Så finns det något negativt med att låta en katt vara okastrerad när den som i mitt fall är innekatt och beter sig som vilken kastrat som helst? Finns det något bra skäl att kastrera som uppväger riskerna vid en operation? Löper den större risk att få vissa sjukdomar som okastrerad tex?
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Nej, hanar löper egentligen ingen hälsorisk att gå fertila. Till skillnad från honkatter som gärna drabbas av livmoderinflammation om de inte kastreras och inte heller får ungar.

Däremot kan fertila hanar blir rejält jävla störiga. Inte bara i form av att de kan revirmarkera utan de kan ropa efter brudar på kvällar och nätter, sluta äta eller iaf äta dåligt.

Men känn efter. Det är inte nödvändigt att kastrera men jag personligen skulle inte riskera att få en pissnisse. Jag har haft min beskärda del av sådana (har kattuppfödning så det blir ibland tyvärr ett nödvändigt ont).
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Tack för ditt svar. :) Så länge han mår bra och är lugn är det ingen fara alltså?

Jag fick överta en tämligen nykastrerad hona för ca en mnd sen och var lite orolig för att det skulle "väcka" honom men det har gått bra det också.
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Varför vänta tills han blir orolig och besvärlig och kanske börjar strila? Det tar längre tid för vissa, men förr eller senare brukar de börja. Det är bättre att låta katten slippa vaknande drifter. Sövas måste han troligen i alla fall så småningom för att ta bort tandsten. Det är nog extremt ovanligt att katter inte klarar sövning. Kanske har de då haft hjärtfel eller dåliga njurar. Jag har fått många katter sövda i alla åldrar, från 5-6 veckor till 15-16 år och har aldrig upplevt något negativt.
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Risken är ju att har förr eller senare upptäcker att han är fertil, och hinner lägga sig till med olater och göra sig osams med hushållets andra katt(er) så att det aldrig går att lösa även efter kastrering. Det kan smälla väldigt fort när det väl sätter igång, tyvärr.
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Har du andra katter och inte tänker avla rekommenderar jag absolut att du kastrerar. En grupp kastrerade katter är mycket stabilare än en grupp som innehåller fertila katter. Risken för osämja är större när man har fertila katter för de är oavsett kön mer revirhävdande än kastrater.

Jag har haft en fertil hane som vände över en natt. Hur snäll och go som helst ena dagen, nästa dag försökte han döda min kastrathona och attackerade även mig. Situationen gick inte att lösa ens efter att han hade kastrerats så han fick flytta.
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Så ni menar att en trevlig okastrerad hane är en utopi? Det finns inte individer som fortsätter vara snälla utan förr eller senare blir dom små hormonmonster?
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Så ni menar att en trevlig okastrerad hane är en utopi? Det finns inte individer som fortsätter vara snälla utan förr eller senare blir dom små hormonmonster?

Självklart är alla katter individer, men jag skulle inte riskera gruppdynamiken med fertila katter om jag inte födde upp (just nu har jag ingen fertil katt och det är förbannat skönt faktiskt).

En fertil hane är mer revirhävdande än han skulle vara som kastrerad. Likaså en hona. Har man då inget syfte med att ha dem fertila (tex. för att föda upp) tycker jag att det är onödigt att riskera dispyter genom att hålla en eller flera katter fertila för risken för dispyter ökar med antalet fertila katter... det kan jag lova dig.
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Om man i första hand tänker på att vara snäll mot katten, så är det mer harmoniskt att vara kastrerad för en katt som inte är ägnad att leva ut sina lustar.
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Kom faktiskt på en möjlig hälsovinst pga. kastrering. Testosteron är ett immunsuppressivt hormon så en kastrerad hane utveckla att bättre immunförsvar än en okastrerad hane. Sedan finns det studier som visar på att kastrerade hanar lever längre och friskare liv än okastrerade hanar, men det kan ju bero på många olika faktorer.
 
Sv: Hälsovinster vid kastrering?

Jag läste för inte alls länge sedan en rapport där bla en av sakerna som visades var hur hälsa hänger ihop med testosteronhalt. Hög testosteronhalt=kortare liv, både i hälsofrågor och risk. (jag har för mig att sambandet som egentligen skulle utredas var just det testosteron-riskbenägenhet). Precis som kortisol har man positiva effekter på kort sikt och negativa på lång sikt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har fyra katter. Min fd avelshane "B" på fyra år. Den äldsta kastrathonan "M" blir tio i år (mamma till B). Den yngsta kastrerade...
Svar
6
· Visningar
982
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·
Katthälsa Vågar man kastrera en 12 år gammal honkatt och vad är riskerna med detta? Ägaren hade ingen kunskap om honkatter och kastrering när...
Svar
6
· Visningar
9 758
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej alla! Min drygt treåriga vovve ska kastreras, eftersom frågor kring anledningen kommer att dyka upp, här är den: hans dagis tar...
2
Svar
27
· Visningar
5 705
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp