Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en sexmånadsperiod. Och flera av mina kollegor verkar känna en viss oro/irritation över detta. De flesta vill verkligen inte vara sjukskrivna men har drabbats av magsjuka och kraftiga förkylningar och helt enkelt varit tvungna att vara hemma. Många gånger så har det börjat med att deras barn blivit sjuka och föräldrarna blir smittade till slut eftersom de ju bor med sina sjuka barn. Vad hjälper ett hälsosamtal då?
Vid en lite slarvig googling hittade jag ett omfattande protokoll för hälsosamtal som jag definitivt inte skulle vilja ha som underlag vid ett eventuellt hälsosamtal med min chef
nu vet jag inte vad för slags protokoll som kommer att användas på min arbetsplats och vet inte på vilken arbetsplats det var tänkt för heller.
Tydligen så kommer detta "uppifrån" eller från facket
var det någon som sa. Och sjukskrivningar pga av stressrelaterad ohälsa vill väl ingen ha, varken arbetsgivare eller arbetstagare. Men bör inte detta motas i grind innan man blir sjuk? Till exempel var det en person som blev utbränd men personen tog alla extrapass som bara fanns och jobbade jämt tills hen gick in i väggen fullständigt. Just det fallet hade kanske kunnat undvikas om någon hade reagerat på hur mycket personen jobbade.
Så jag blev lite nyfiken på andras erfarenheter av hälsosamtal
Hur vanligt är det att arbetsplatser har hälsosamtal?
Är tre gånger inom en sexmånadersperiod rimligt?
Har sjukskrivningarna minskat?
Ledde hälsosamtalet till att du mådde bättre på jobbet?
Känner du att du kan vara fullständigt ärlig vid ett hälsosamtal med din chef?
Kan man vägra att ha hälsosamtal med sin chef och begära att få ha det med någon annan?
Är hälsosamtalet konfidentiellt?
Andra tankar och erfarenheter är välkomna
Vid en lite slarvig googling hittade jag ett omfattande protokoll för hälsosamtal som jag definitivt inte skulle vilja ha som underlag vid ett eventuellt hälsosamtal med min chef
Tydligen så kommer detta "uppifrån" eller från facket
Så jag blev lite nyfiken på andras erfarenheter av hälsosamtal
Hur vanligt är det att arbetsplatser har hälsosamtal?
Är tre gånger inom en sexmånadersperiod rimligt?
Har sjukskrivningarna minskat?
Ledde hälsosamtalet till att du mådde bättre på jobbet?
Känner du att du kan vara fullständigt ärlig vid ett hälsosamtal med din chef?
Kan man vägra att ha hälsosamtal med sin chef och begära att få ha det med någon annan?
Är hälsosamtalet konfidentiellt?
Andra tankar och erfarenheter är välkomna