Halskrage eller annan sak så katten inte kan nå stygnen

cili

Trådstartare
Veterinären sa att någon tratt behövdes inte, för han använde en tråd som katterna inte tycker om att slicka på.
Nu har min katt börjat undersöka det där såret. Och inte verkar hon bry sig om att det är en tråd som inte ska slickas på, för det gör hon så gärna. Hon drar även i trådarna för fullt.
Och om dom ska lyckas sitta där i tio dagar till kommer vi behöva någon grej som gör att hon inte når.

Så, vad finns det för saker att välja mellan?
Och vart hittar jag dem?
Fördel om det finns i Jönköping, då vi inte har speciellt långt dit.
Går det att göra något temporärt som hon kan ha så länge?

Sv: Halskrage eller annan sak så katten inte kan nå stygnen

Det finns att köpa hos alla veterinärer, temporärt kan man ta en pappers tallrik och klippa flikar i mitten som man sedan tar bort, gör hål runt kanten och dra igenom en gasbinda, trä över huvudet och knyt fast gasbindan.
Det kanske inte håller så länge men förhoppningsvis tills du får tag på en riktig.

Du kan göra en liten tröja till henne.
Ta en långärmad tröja och klipp av en ärm. Du klipper ärmen i lagom längd till henne. Ska nå från hals och ner över såret men inte täcka rumpan. Klipp hål för tassarna. trä på!

ska bakbenen också bo i hål? för annars kommer hon bara "kavla upp" tuben över magen. såret sitter långt bak (kastrationssår)

Ja du ska ha hål för alla fyra tassarna. Du kan nog hitta bild på www.katter.nu. Tröjan ska vara rätt tajt. Lycka till
:smirk:

hittade en bild på en dräkt gjord av tröjärm. men mitt stora problem blir ju då att jag inte har någon tröja att offra.
men däremot massvis med tyg.
blir det för varmt med fleece? för det är det enda som stretchar

Tröjtipset är kanon, många jag känner har använt samma grej.

den nedrans katten tryckte in den provisoriska tratten i väggen så den blev mos, sen drog hon upp nästan alla stygnen :eek:
nu måste jag hitta en tröja att slakta så hon låter bli dom tills imorgon då vi åker ner till veterinären igen.
det hade varit så mycket enklare om vi fått med en plasttratt direkt :(

Nu har vi varit hos veterinären igen.
Han sa att det hade spruckit inifrån, och det hade troligtvis kliat/gjort ont och hon hade då dragit i trådarna.
Så nu är hon sydd inuti och utanpå och vi har fått en ordentlig tratt :bow:

Vi köpte våran tratt på djruaffären. Veterinären hänvisade dit. 19:- eller nåt kostade en sån katt-tratt. :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 362
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar