Halsinfekton

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare zerba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 043
Z

zerba

Har under hela året haft återkommande problem med halsinfektion på en av mina hästar. Kollad av vet. och fått läka ut under vila, ibland haft slem/hosta och då behandlats med hippotrim. Det läker av efter allt från 2-8 veckor... Men nu börjar jag tappa tålamodet och undrar om ni har några tips? Förebyggande behandling med t ex örter och dyl.??

Läste på nån sida om Immunoguarder som tydligen skulle vara bra för att stärka immunförsvaret i allämnhet, men det finns säkert mycket mer och skulle vara kul att höra fårn någon som testat!

Alla tips och idéer är varmt välkomna :)

Sv: Halsinfekton

Kollad av vet skriver du då har alltså prover tagits och endoskopi gjorts? Men ändå kommer det tillbaka? Kunde vet avgöra om vad som orskade halsinfektionen? Varför just hippotrim? Jag skulle nog vilja en en ny undersökning/provtagning för om det kommer tillbaka hela tiden kanske det orsakas av något som hippotrim inte biter på. Eller det kanske till och med är en allergisk reaktion på någonting?

Senast ändrad:
Sv: Halsinfekton

Har under hela året haft återkommande problem med halsinfektion på en av mina hästar. Kollad av vet. och fått läka ut under vila, ibland haft slem/hosta och då behandlats med hippotrim. Det läker av efter allt från 2-8 veckor... Men nu börjar jag tappa tålamodet och undrar om ni har några tips? Förebyggande behandling med t ex örter och dyl.??

Läste på nån sida om Immunoguarder som tydligen skulle vara bra för att stärka immunförsvaret i allämnhet, men det finns säkert mycket mer och skulle vara kul att höra fårn någon som testat!

Alla tips och idéer är varmt välkomna :)
Har odling gjorts på slemmet i halsen och lungorna? Det kan ligga bakterier i lungorna som dämpas då du ger hippotrim (ofta ger man i 5-10 dagar ibland 14), men får ny fart då kuren är slut.
Vi hade en häst som hostade och vi behandlade och behandlade. Tillslut blev det klinik och total undersökning av hals,lungor och lungröntken. Han hade envisa bakterier i lungorna, så vi fick ge antibiotika i 2½ månad (dyyyyyrt) och sen uppehåll i någon månad och sen klinikoll igen. Då var allt borta.
gulan

Liknande trådar

N
Foder & Strö Hej! Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och... 2
Svar
36
· Visningar
3 484
Senast: busfro
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 073
Hästvård Bakgrund: Min häst hade varit mer eller mindre igång hela tiden, utan längre avbrott, i sju års tid när hon fick fång och pga detta fick...
Svar
1
· Visningar
821
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈