Halsinfektion, knottror i strupen, ingen feber?

C

Curtis

Hej!

Min häst har nyligen blivit undersökt i halsen efter en tids förstärkta andningsljud. Han var slemfri i luftvägarna men hade knottrig saker i svalget. Inte haft någon feber men blir mycket anfådd vid lätt ansträngning.

Nu ska han vila och behandlas med cortison och hippotrimpasta. Hippotrimmet för att förstärka immunförsvaret som sätts ned av cortisonet förklarade vet för mig, när jag frågade. Ingen infektion kunde konstateras efterom det inte fanns något slem att ta prov på sa de. Glömde fråga varför inte blodprov räckte. Blodprov togs men analyserades inte, tror jag :confused: .

De trodde att anledningen kunde vara någon tillfällig överkänslighet, allergisk reaktion eller liknande.

Nu är frågan; hur jag ska agera för att slippa sådant i fortsättningen. Om han plötsligt blivit känslig i luftvägarna, finns det någonting bra att ge förebyggande?

Har någon annan varit med om någonting liknande? Hittade häst med ungefär samma symptom i "arkivet", där konstaterades Rhinovirus. Borde jag be att de gör ett sådant test?

Alla funderingar mottages tacksamt!

Mvh Monika

Sv: Halsinfektion, knottror i strupen, ingen feber?

Puttar upp... Ingen som gjort rhinovirustest på sin häst?

hiur gammal är hästen?? Unga hästar kan ha viss knottrighet utan att det gör något (1-3 år) tycker din vet är lite underlig ....hippo för att förstärka immunförsvare?? Hmmm...om du inte har en aktiv travare så brukar inte rhino ställa till så mycket, bara vila tills viruset är över...annars kan du ta ett prov, eller man tar 2 st prov med några veckors intervall..det finns en örtblandning som heter air way som annars är bra för känsliga halsar....

Hästen är 5 år och borde inte ha knottror enligt vet. Vet sa också att behandling akut var viktigt för att få ner knottrighet/svullnad. Knottrorna växte när vi var där och pillade med kik-kameran.

Vill bestämt minnas att hon sa så om immunförsvaret. Första var hon lite fundersam ang antibiotika över huvud taget. men eftersom infektion inte kunde uteslutas så fick han det. Tyckte synd om mig som skulle bli tvungen att spruta så mycket att hon gav mig ett pastapreparat. Minns att hon nämnde att det inte var vanlig antibiotika eftersom det inte fanns som pasta.

Vad anser du att Hippotrim används mot/har för effekt? Pm:a gärna info om örtblandningen.

Tack för svaret förrestän!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka