Halsförlängare

A

angel_winner

Hej :)

Jo, jag rider pappas travare. En femårig travare som tävlade senaste den 18 juni (med dåligt resultat). Han var i torsdags hos ngn människa (kommer inte ihåg vad han heter, eller vad man ska säga) där han fick akupunktur, massage och lite annat (vad jag fick höra)
Han sa att man inte kan träna upp muskler genom att få hästen springa mkt, utan att han sa att det bästa sättet är att få hästen gå i form (på tygeln) i skritt. Jo, nu är det så... Att Axel, som hästen heter, är ju "bara" en "simpel" travare, desutom ganska ung. Och eftersom varken han, eller jag, vet hur man går på tygeln, eller hur jag ska få honom gå ner på tygeln, så har jag börjat använda halsförlängare. (Jag ska bara använda den tills jag har lärt mig, och tills hästen vet vad jag vill och så, ska sluta med den så fort jag kan.) Men "Massagemänniskan" sa att jag också skulle gå i skog och mark (över stockar, i skogen, klättra lite och så), då till min fråga, kan man gå i skogen och klättra lite smått i backar och så med halsförlängaren på? eller ja, när hästen går på tygeln?
Tack på förhand! :D

Sv: Halsförlängare

Han kommer ju inte gå på tygeln på något sätt bara för att du sätter på ett snöre som spänner in nosen på honom....

han går ner på tygeln när jag använder den?

Senast ändrad av en moderator:

Hästen går inte ner på tygeln om man använder halsförlängare, den böjer bara på nacken, den ska ju trampa under sej med :eek:

att gå över stock o sten är kanon...att använda halsförlängare o tro att hästen går på tygeln för att den böjer på nacken är det inte. inte heller är det speciellt bra att försöka sig på sånt man inte kan utan hjälp, du vet antagligen inte hur det känns att rida en häst i form så hur ska du då kunna veta när han gör rätt? ta hjälp av en tränare med erfarenhet av travare och ta bort den där förb*nade halsförlängaren den gör mer skada än nytta.

Börja tömköra och på så sätt få han att söka sig ner till en låg form, så att han kan bygga upp muskler för att orka bära upp en ryttare i form också.

Grejen är att bara för att hästen böjer på halsen, går den inte "på tyglen"
Det är nog det största missförståndet inom ridning.

Sök andra trådar så finns det jättebra svar på hur hästen arbetar när den "går på tygeln", går i form, osv...

Om du går ut o skogen över stock o sten så använd absolut inte halsförlängaren! Hästen ska kunna balansera sig med hals o huvud för att den ska kunna arbeta avslappant o använda rätt muskler. Om du rider var noga med din sits, att sitta i balans o stå i lätt sits när det är mycket att kliva över eller marken sluttar. Sitter du tungt på ryggen hindrar du hästen att använda den och det är det du vill, att den ska använda ryggen o bakdelen o bli stark.

Om jag var du så skulle jag slopat halsförlängaren helt och bara irdit/promenaret/tömkört ut i skogen över stock i sten och i backar, så omväxlande som möjligt. Gärna växla med skritt på hårt underlag som asfalt i mindre mängre.

Men ska du trava eller galoppera hästen så både för dsitt och framförallt för hästen bästa så ska du ta hjälp av tränare så du kan rida hästen i en bra form. Den ska inte bara böja på nacken! En travare har dessutom ofta svårare för sig att arbeta under ryttare eftersom den då måste bära sig, travare är avlade för att kunna springa fort framåt utan någon speciell bärighet, vilket är ett absolut måste under ryttare annars kommer hästen snart få
div problem i kroppen så som ryggproblem o inflamationer i frambenen.

KL
Håller med TheConnemara ang. skogsridningen.
Farle - equiterapeuten har helt rätt att hästen behöver bygga rygg muskler och stärka sig för att arbeta skonsammare även när den springer. Hans råd om att rida ut i skogen på och låta hästen kliva i kuperad mark och lite klättring är bra. dock skall sådant arbete ske på LÄNGRE tygel, dvs hästen kan röra huvud och hals ordentligt och balansera sig/se sig för osv. INTE på kort tygel. så glöm halsförlängare precis som du redan fått råd om.

glöm rent generellt, även i övrigt arbete halsförlängaren och allt vad huvudposition heter om du inte har erfarenhet och vet vad du letar efter och hur det skall kännas när hästen arbetar rätt. du gör hundra ggr mer skada än nytta att försöka jobba hästen med en hjälptygel eller genom att fokusera på huvudets position om du inte har alla bitarna kunskapsmässigt i pusslet. du skapar då ytterligare spänningar i hästen och motverkar att den hittar en bra form där den kan komma till ro balans och avslappningsmässigt. Ingen häst bygger bra muskler om den är spänd eller tvingad in i en hållning formmässigt från ngt håll.

Mvh/M

Senast ändrad:

det är STOR skillnad med en böjd nacke och att hästen går i form "på tygeln" när man har hals förlängare på jobbar ju hästen inte fram och in i handen och är ju fortfarande för mycket tyngd på framdelen anledningen till att hästen ska ¨gå i form är att den ska höja ryggen arbeta med bakbenen och få in dom undersig och inte överbelasta framdelen utan lägga mer tyngd på baken skaffa en bra tränare som kan hjälpa dej istället annars kommer din häst inte få några rygg muskler alls och med halsförlängare sitter man ändå oftast på hästens ryggrad ist. för att den höjer ryggen och man rider på muskler m.m.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar