Halsförlängare?

F

feliciaoponnyn

Hej, det är så att min häst är en väldigt envis dam som vägrar att gå i form, det går inte ens för tränare. Nu vill jag bara berätta att hon har muskler i ryggen och sadeln passar. Igår provade jag att rida med en halsförlängare spänd på sidorna av sadelgjorden, då började hon att arbeta jääääättefint i fin form och allting. Jag hade den inspänd så att den hängde helt löst när hon gick i rätt form. Men jag har några frågor:
Vad är det för skillnad att ha den imellan frambenen och på sidorna?
Kan man ha en sån när man tränar för en tränare? :crazy:
Är det elakt att ha den?
Kan man rida med en sån typ 2 ggr i veckan?

Sv: Halsförlängare?

Det finns flera olika anledningar till varför hästen inte går i form, men jag skriver det som är mest troligt
- Hon kan ha ont någonstanns (ex. hästar med spatt "vägrar" gå iform)
- Ryttaren (alltså du) rider henne inte rätt helt enkelt. Det kan vara så att du ex. spänner dig i någon muskel och det känner hästen och blir spänd, eller att du fokuserar på fel saker..

När jag får hästarna "i form" så är jag noga med uppvärmning, jobbar i lång och låg form, och framför allt: Driver fram till handen! -att sitta och "plocka" med bettet gör att hästen bara "knäcker av" nacken och arbetar egentligen inte med bak+rygg. Rid hästen fram till handen, och använd tyglarna till att göra förhållningar (när det behövs) och för att ställa hästen. Viktigt är en mjuk och följsam hand och som sagt: att man driver. -Sen gäller det att man fått hästen lösgjord också!

Jag håller med Kirie. Om din nuvarande tränare inte kan hjälpa dig att få hästen att jobba rätt, hur ska du kunna få hjälp av denna tränaren för att komma vidare när hästen jobbar rätt? Tips om hjälpmedel och hur de ska användas bör du kunna få från en tränare.

Det tråkiga är att om hon inte går i form utan halsförlängaren, så går hon förmodligen inte i form med den heller - hon knäpper bara av i nacken.

Jag tycker att du ska testa en chambon/gogue istället då halsförlängaren inte är någon trevlig hjälptygel alls.

Jag använde själv chambon flitigt (2-3 gånger i veckan) i början av utbildningen av min häst, då hon var en riktig stjärnkikare på grund av sin tittighet och därför helt omöjlig att få tag i. Så fort huvudet åkte upp försvann allt vad koncentration hette och hon gick bara och stretade emot. När hon fick på chambonen lärde hon sig att sänka huvudet, kunde därmed äntligen slappna av, och bakbens- och ryggaktiviteten kom som ett brev på posten, och i dag behöver hon väldigt sällan gå med hjälptyglar. Undantaget om hon är superspänd, men det kommer nog också att försvinna med tiden.

Lycka till!

Din häst år inte i form för att du sätter en halsförlängare på den.

Hästen böjer på nacken och du tror att hästen går i form vilket inte är samma sak.

Byt tränare för du rider uppenbarligen inte för någon bra som kan hjälpa dig att lösa problemet.

Igår provade jag att rida med en halsförlängare spänd på sidorna av sadelgjorden, då började hon att arbeta jääääättefint i fin form och allting. Jag hade den inspänd så att den hängde helt löst när hon gick i rätt form.

Skaffa en tränare som kan hjälpa dig att rida hästen på ett vettigt sätt istället för att sätta på en massa extrasaker.

Vad är det för skillnad att ha den imellan frambenen och på sidorna?

Mellan frambenen så dras huvudet bakåt-nedåt, på sidorna så dras huvudet bakåt.

Kan man ha en sån när man tränar för en tränare?

Hela poängen med att rida för tränare är att du ska lära dig rida din häst. Inte att du ska dra in nosen på den med en hjälptygel. Skaffa en tränare som kan lära dig att rida ponnyn på ett bra sätt.

Är det elakt att ha den?

Elakt och elakt... Halsförlängaren är elastisk så den drar hela tiden i munnen på hästen, även när den hänger löst så påverkar den rörelsemönster och framåtbjudning genom rörelserna i bettet när det gungar i hjälptygeln. I bästa fall så blir hästen bara mer okänslig för tygeltagen, i sämsta fall så knäcker den av i nacken.

Kan man rida med en sån typ 2 ggr i veckan?

Ta ut en annan tränare istället. När du kan rida ponnyn ok på träningen så kan du fråga om hjälp även när tränaren inte finns på plats, kanske rekommenderar hon då en chambon eller liknande.

Jag förstår inte denna böja-halsen-hysteri, utbildningsskalan är:
1. takt
2. lösgjordhet
3. kontakt
4. rakriktning
5. schwung
6. samling

Fokusera på takten, och att få hästen avslappnad och mjuk, sedan ska du ha kontakt och kunna rida hästen på raka spår. Samling kommer långt ned.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar