Halsbandstips

toughcookie

Trådstartare
Min långhåriga schäfer blir rent ut sagt skitful runt halsen av de halsband jag provat och nu börjar jag känna mig lite desperat då planen är att ställa ut om en månad.

Har i princip bara använt ett mjukt välanvänt rundsytt läderstryp då jag inbillat mig att det skulle vara mest skonsamt. Har testat brett läder och fleecfodrat syntet med halvstryp men i båda dem tycker jag det setat tussar av päls efter användning. Hon har bara halsband på sig när vi promenarar, aldrig hemma, på jobbet eller när hon är lös ute.

Ska tilläggas att hon var skavd redan när jag fick henne för två månade sedan och då gick hon på kedjestryp.

Är det läge för sele kanske?

Måste hon ha stryp? känner b.la. pudelägare som är jätte rädda om sina hundars päls som använder nylonstryp eller snakekedja men fäster koppelhaken i båda ringarna istället, det blir alltså ingen strypeffekt. Sen är de noga med att sära på pälsen där de sätter halsbandet.
Generellt brukar smala halsband slita mindre än breda och päls mot päls sliter allra minst, vet många med pälshundar som köper "tunnlar" gjorda i minkpäls och klär halsbandet med.

Har en kompis som hade samma problem med sin förra hund (välpälsad collie) och för hennes del försvann problemet med en rundsytt halvstryp i läder som hon fick av mig (halvstryp med kedja). Det var ett vanligt rundsytt från Alac - med sömmen sydd så den låg utåt.

Prövat ett fast halsband? Jag använder oftast fasta breda läderhalsband på min lapphund och har aldrig tänkt på att det sliter. Men de gånher hon haft halvstryp på sig oavsett modell så har det ju följt med en del päls.

Brett halsband, ej stryp. Fleece brukar spara päls men det hade du ju testat... Ett glatt glansigt material borde vara bra.

Annars vanlig bröstsele?

Kanske ett halvstryp med satinfoder skulle funka? Glider lätt på pälsen vilken minimerar risken för slitage.
h-halsband-nome-30cm-bla.jpeg

Prövat ett fast halsband? Jag använder oftast fasta breda läderhalsband på min lapphund och har aldrig tänkt på att det sliter. Men de gånher hon haft halvstryp på sig oavsett modell så har det ju följt med en del päls.
Fast? Menar du ett valigt utan något stryp så vad det det jag menade med det breda läderhalsbandet jag testat, ser att jag sådär mitt i natten fick det till att även det var halvstryp.

Kanske ett halvstryp med satinfoder skulle funka? Glider lätt på pälsen vilken minimerar risken för slitage.
h-halsband-nome-30cm-bla.jpeg
Typ ett sånt var det jag provade fast då med fleece, får försöka leta reda på ett med satin.
Sen hoppas jag ju att det här ska bli bättre när hon sätter päls igen men jag måste ha någon lösning så att vi inte hamnar här direkt när pälsen vuxit ut.

Tyvärr är jag fortfarande i läge då jag nästan behöver någon form av stryp när vi går "hemma i stan" men det är ett pågående jobb att vi ska slippa det i framtiden. Men som det är nu behöver jag "nödbroms" då vi ännu inte riktigt är överens om hur promenaderna ska gå till.

Ja fasta halsband är helt utan stryp. Behöver du stryp på hunden? Måste du ha halsband. (Förstår att du måste ha det vid utställning)
Personligen är jag inte så glad för halsband överhuvudtaget pga skaderisken och har Y-sele på min. Funkar super!

Jag har haft fleecefodrat halvstryp på mina nakenhundar en gång i tiden (tänkte att det skulle vara mjukt och skönt mot halsen) men det slet något fruktansvärt på cresten och jag är ju rädd om det lilla hår mina hundar faktiskt har (;)) så de halsbanden blev inte långvariga. Nu har jag äntligen hittat "rätt" och har halvstryp fodrade med supermjukt skinn till de nakna och en snakekedja, som jag fäster koppelhaken i båda ringarna, till puffen. Sliter och tovar ingenting alls.

Ja fasta halsband är helt utan stryp. Behöver du stryp på hunden? Måste du ha halsband. (Förstår att du måste ha det vid utställning)
Personligen är jag inte så glad för halsband överhuvudtaget pga skaderisken och har Y-sele på min. Funkar super!

Just nu behöver jag som sagt stryp när vi är i tätbebygt område(omplacering som inte riktigt har samma åsikter om hur man går i koppel som jag har) men jag funderar på sele men är lite orolig att då få ful päls på fler ställen.

Vad rekomenderar du för sele i såfall?

Ah, ser att du svarade samtidigt som jag skrev :)
Alice päls har inte påverkats av selen. Tänker också att sele kan vara bra så att din får möjlighet att växa ut pälsen på halsen?

Jag har en Y-sele från hurrta. Föredrar Y-sele framför D-sele då jag tycker att Y-selen ger en större rörelsefrihet.

Min långhåriga schäfer blir rent ut sagt skitful runt halsen av de halsband jag provat och nu börjar jag känna mig lite desperat då planen är att ställa ut om en månad.

Har i princip bara använt ett mjukt välanvänt rundsytt läderstryp då jag inbillat mig att det skulle vara mest skonsamt. Har testat brett läder och fleecfodrat syntet med halvstryp men i båda dem tycker jag det setat tussar av päls efter användning. Hon har bara halsband på sig när vi promenarar, aldrig hemma, på jobbet eller när hon är lös ute.

Ska tilläggas att hon var skavd redan när jag fick henne för två månade sedan och då gick hon på kedjestryp.

Är det läge för sele kanske?

Nu blev jag nyfiken.
Det måtte ha ändrat sig sen jag ställde schäfer - fast på den tiden stod jag och mitt långhår sist i vilket fall efter fula karpryggiga korthår. Tittar man verkligen på pälsen så noga i schäferringen? På min tid gällde det att springa utav bara helvete varv på varv .

Nu blev jag nyfiken.
Det måtte ha ändrat sig sen jag ställde schäfer - fast på den tiden stod jag och mitt långhår sist i vilket fall efter fula karpryggiga korthår. Tittar man verkligen på pälsen så noga i schäferringen? På min tid gällde det att springa utav bara helvete varv på varv .

Ingen aning men jag är lite perfektionist och vill inte åka med en hund som ser skabbig ut. Och förra gången (20 år sedan) jag hade schäfer så tyckte inte uppfödaren att man skulle ställa en hund som var "ur päls", då var det normalhårad jag hade.

Nä ur päls kan jag förstå. Fast jag fattar vad du menar också. Mitt sista långhår hade igelkottspäls på halsen pga länken - inte så snyggt på en i övrigt mycket pälsad jycke.

Nä ur päls kan jag förstå. Fast jag fattar vad du menar också. Mitt sista långhår hade igelkottspäls på halsen pga länken - inte så snyggt på en i övrigt mycket pälsad jycke.

Hon är just nu både igelkott och ur päls men den här uppfödaren vill gärna att jag skulle anmäla ändå så får vi hoppas hon fyller ut lite på en månad. Men det vore ju trevligt om hon fick lite man också!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka