Halsband och koppel till valp

N

nässla

Ska bli med valp till våren och sitter och kikar runt på hundbutiker... Vilken sorts halsband och koppel skulle ni rekommendera till en valp? Personligen tycker jag det ser illa ut med alla former av stryp på valpar, men det kanske finns någon fördel med det som jag missat?
Duger ett nylonhalsband eller ska det vara ett i läder?
Har sett tunna nylonkoppel ("kattkoppel") säljas som valpkoppel, men visst måste man väl kunna ha ett läderkoppel till en rottisvalp, den är ju ändå större än en katt :smirk:
 
Sv: Halsband och koppel till valp

Köp ett vanligt läderhalsband (eller nylon) till valpen samt läderkoppel. Helstryp kan du börja med när den ska dresseras på riktigt..det ve tinte jag när du gör men minst 6 månader tycker jag!
 
Sv: Halsband och koppel till valp

Jag har alltid haft halvstryp på mina valpar och det har funkat jättebra på allihopa.
Sen vet jag inte om jag tycker det ser illa ut direkt?
 
Sv: Halsband och koppel till valp

varför inte en ställbar sele om den ska gå kopplad mycket? det finns ingen anledning att utsätta valphalsar för onödigt slitage, och stryp ska man inte ha på en valp (det räknar inte jag heller som ett promenadhalsband).

ang koppel så väljer man vad man själv vill ha, men det kanske inte är så smart att köpa något jättedyrt, de brukar vara goda att tugga på.
 
Sv: Halsband och koppel till valp

Jag tänkte precis tillägga det,selar är superbra,iaf på mindre raser tycker jag dom är guld värda.
Min ena fick jämt ha sele då hon alltid lyckades smita ur halsbandet.
O som sagt ovan,köp inget dyrt,hehe:D
 
Sv: Halsband och koppel till valp

Jag tycker att sele är att föredra framför halsband till valpar (och hundar öht faktiskt)
Det är tillräckligt upprörande för en valp att vara tvungen att gå i koppel, så jag tycker att det är snällare om de får börja med sele.

Sen tycker jag att stryp används allt för lättvindigt, iaf i Sthlm. Folk om köper stora starka hundar, inte dresserar dem, och sen behöver kedja är tyvärr ingen ovanlig syn. Har tom sett folk som har kedja helt igenom, med bara ett läderhandtag på kopplet, som de sedan drar och sliter i...
 
Sv: Halsband och koppel till valp

Lite allmänt svar...
Bor vi kvar i stan när vi får valpen blir koppel en nödvändighet redan från början, då vi bor nära vägen och har hundrädda grannar.
Dock är förhoppningen att vi ska kunna flytta ut till sommarstugan innan vi får valpen, då blir koppel inget måste alls förrän den är ca 5-6 månader, men det är klart att man ska ju koppelträna innan dess.
Det här med selar till hund har jag inte riktigt kläm på (det är sambon som står för hundkunnandet, men han är inte hemma nu när jag började fundera), vilken modell är att rekommendera?
Sen instämmer jag i det där med att ha stryp (helst helstryp med kedja) och helst dra och slita så mycket som möjligt i det för att hunden ska verka riktigt farlig. Ser en hel del av det, framförallt när det gäller "farliga" raser. Själv har jag hotat sambon med att införskaffa ett rosa strasshalsband till vår blivande hund - en rottweiler...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halsband och koppel till valp

jag gillar "y-front" bäst. den ger mest rörelsefrihet. jag har en nometyp, den sitter mkt stadigt. har även en billigare variant, men den glider.
 
Sv: Halsband och koppel till valp

Vi har alltid haft ställbart läderhalsband (ca en cm breda) i början till våra valpar (små/mellanstora raser) nu på två veckor kommer nästa valp in i mammas hus. en labb/flat korsning. hon kommer att få ha samma halsband som de andra haft, men hon lär ju växa ur det ganska fort. :rofl: sen kommer hon nog få ett Nomehalsband då mamma gillar dessa halsband.
 
Sv: Halsband och koppel till valp

ett halvstryp är väl okey även om ett vanligt ostrypt är bättre precis i början finns många olika varianter.Nylon gör bra men kolla å de ostrypta som fins i lite tjockare mjuka varianter..
Däremot kan ja också rekommendera sele om det är en mindre ras. Bytte till sele till cockertiken för ett par månader o det är det bästa jag gjort!!!Kanon..
 
Sv: Halsband och koppel till valp

varför inte en ställbar sele om den ska gå kopplad mycket? det finns ingen anledning att utsätta valphalsar för onödigt slitage, och stryp ska man inte ha på en valp (det räknar inte jag heller som ett promenadhalsband).

ang koppel så väljer man vad man själv vill ha, men det kanske inte är så smart att köpa något jättedyrt, de brukar vara goda att tugga på.


håller med ett vanligt stryp är ett halsband som bara ska användas under träning
 
Sv: Halsband och koppel till valp

Jag fick köpa ett katthalsband:angel: men jag har o andra sidan en liten tax.

Jag tycker om vanliga läderhalsband eller sele...jag varierar lite faktiskt men för det mesta går hon lös men man måste ju ha så de vänjer sig.

Däremot tycker jag absolut inte du ska ha flexikoppel. Grejen med dem är ju att hunden ska dra i den och får då längre koppel...:crazy: du kanske förstår vart jag vill komma.
Jag har ett till min faktiskt, dock är det för katter så den är lätt och används i undantagsfall.

LYCKA TILL!:)
 
Sv: Halsband och koppel till valp

Nej, flexikoppel på hund tycker jag är fel... Precis som det skulle vara fel att ha det till häst, tycker jag. Däremot har våra katter flexi, men där är det ju katterna som går med oss och inte tvärtom, så det är okej att de drar i kopplet :angel:

Om vi inte hinner flytta ut till stugan innan valpen kommer får det nog bli sele från början, eftersom den måste gå kopplad på en gång då. Annars tänkte vi köpa ett vanligt halsband och ett koppel som det inte är hela världen om den tuggar på :d
 
Sv: Halsband och koppel till valp

Jag håller med. Sele till valp. Träna gå i halsband kan man göra när valpen är större. Att träna både gå fint i halsband, lära sig göra sina behov utomhus samt inte rusa fram till folk och fä tycker jag är ett moment för mycket :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp