Hals täcke eller inte?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _flugan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 6 860
F

_flugan_

Har tänkt klippa min ponny ganska snart då hon svettas mycket vid ridning, och då kommer självklart frågan upp om täcken. Kommer jag behöva hals täcke?
Just nu har jag ofodrad hals som jag kan använda men behövs det fodrad? Har hört att man inte bör lägga på hästen ofodrade täcken vid kyla, att det bara ska trycker ner pälsen så det bli ännu kallare. Stämmer detta även på halsen?
Igentligen, när hästen är klippt finns det inte så mycket päls att "trycka ner".

Så nu vill jag gärna höra era åsikter:bump:

Sv: Hals täcke eller inte?

Just halstäcken verkar i mina ögon helt meningslösa då hästar inte avger nån värme från halsen, de fryser alltså inte där. Dessutom tycker jag det ser hemskt ut, som en tvångströja!!

Kan du inte prova utan och se, fryser hästen får du väl sätta på hals?
Vi har iaf fortfarande plus här, min pälslösa går enbart med ofodrat regntäcke och står naken inne. :)

håller med ovanstående talare... för hästens skull spelar det ingen roll om halsen är täckt eller inte. mer för din egen skull om du vill slippa en blöt man...

Jag har halstäcken ibland, men enbart vid tillfällen när det är kring nollan, mycket hård vind i kombination med nederbörd. DÅ gör det skillnad att hålla även halsen torr och vindskyddad när de går ute långa dagar i hagen.

Övrigt behövs hals inte ens på helklippta fryslortar. Jag brukar slänga på hals vid snöstorm med, men det är mest för mattes skull det :angel:

Jodå det spelar roll för hästen också. Märker jättestor skillnad på min när det regnar, har han halstäcke så tycker han det är okej att vara ute, har han inte det så står han och hänger och ser miserabel ut.

Så nog märker hästen skillnad!

Tvångströja är det inte om man köper bra täcken. Jag har shires och halsen är väldigt generös, stramar inte dett dugg...

Jag skulle aldrig ha halstäcke på min häst, det är onödigt krångel och dom får svårare att röra sig! Så jag tycker att halstäcken är onödigt och bör tas bort från hästmarknaden!

Jag skulle aldrig ha halstäcke på min häst, det är onödigt krångel och dom får svårare att röra sig! Så jag tycker att halstäcken är onödigt och bör tas bort från hästmarknaden!

Eh, på vilket sätt anser du att de får svårare att röra sig :confused: En dåligt anpassad hals kanske, men jag har Amigo lösa halsar till mina, ofodrade regn. Har även en ofodrad Mark Todd hals, och en fodrar Event hals. Ingen av dem ger hästarna några problem att röra sig, busa, bralla, skutta, äta eller liknande?

Många som jag har sett med halstäcken är dåligt tillpassade.
Men det känns bara så onödigt, kan inte förklara det bättre, det är så som jag tycker. Om hästen (som det stog högre upp) ändå inte avger någon värme från halsen, vad är då syftet?

Självklart lär det finnas täcken med väl anpassad hals och hästägare som tycker det är nödvändigt, men jag hör inte till dom

Har tänkt klippa min ponny ganska snart då hon svettas mycket vid ridning, och då kommer självklart frågan upp om täcken. Kommer jag behöva hals täcke?
Just nu har jag ofodrad hals som jag kan använda men behövs det fodrad? Har hört att man inte bör lägga på hästen ofodrade täcken vid kyla, att det bara ska trycker ner pälsen så det bli ännu kallare. Stämmer detta även på halsen?
Igentligen, när hästen är klippt finns det inte så mycket päls att "trycka ner".

Så nu vill jag gärna höra era åsikter:bump:

Inte ...sa min veterinär. Finns ingen anledning, då det är rygg och kors som behöver hållas varma. Inte heller magplattor behövs, även på häst som har rakad mage och hals.

Hälsning Maja

Många som jag har sett med halstäcken är dåligt tillpassade.
Men det känns bara så onödigt, kan inte förklara det bättre, det är så som jag tycker. Om hästen (som det stog högre upp) ändå inte avger någon värme från halsen, vad är då syftet?

Självklart lär det finnas täcken med väl anpassad hals och hästägare som tycker det är nödvändigt, men jag hör inte till dom

Jag ser som sagt ingen anledning utom när det är kring nollan, hård vind och nederbörd. Då gör det skillnad att skydda halsen, och de håller sig varmare (= fryser inte lika lätt). I övrigt anser jag inte det gör minsta skillnad. Men just i situationer jag beskrev, då det handlar om att undvika att halsen utifrån underkyls genom att bli våt och kall.

Sen lägger jag på de vid snöstorm med, men där är det mest mattes mesighet, de gör knappast någon större skillnad.

Men, jag är FÖR att hästarna ska gå ute i 'alla väder'. Dvs när jag slänger på hals, det är när andra tar in tidigare alt inte släpper ut =)

Jodå det spelar roll för hästen också. Märker jättestor skillnad på min när det regnar, har han halstäcke så tycker han det är okej att vara ute, har han inte det så står han och hänger och ser miserabel ut.

Så nog märker hästen skillnad!

inte för kylans skull...... visst märker dom skillnad på om d e blött på halsen eller inte, men dom lider inte av det.

TS frågade om d behövs halstäcka på klippta hästar, svaret är nej, men det gör inget att lägga på ett. men d behövs inte.

KL
Alex och Centaur: det gör nog ingen skillnad annat än att hästen inte känner blöta regndroppar och vind som viner. Och att är de vana vid att INTE behöva känna dessa så påverkas de givetvis om det ruskar och häller en dag i jämförelse : )

ang. att hålla själva värmen så skiljer det sig i princip noll att ha utan halstäcke.

det finns hästar som hatar att ens få regnstänk i huvudet.

men det ska inte förväxlas med att de fryser utan halstäcke.

SJÄLVKLART blir det mer restriktivt med halstäcke och täcke, oavsett hur bra eller löst det sitter! att inbilla sig annat är ju total myt.

är du mer restrikerad naken eller med kläder?

Cilla: du har rätt och jag håller med.

Eh, på vilket sätt anser du att de får svårare att röra sig :confused: En dåligt anpassad hals kanske, men jag har Amigo lösa halsar till mina, ofodrade regn.

ajaj... på ofodrade regntäcken hjälper det inte, hur mycket hals du än lägger på..... hästen lär frysa ändå.

KL
Alex och Centaur: det gör nog ingen skillnad annat än att hästen inte känner blöta regndroppar och vind som viner. Och att är de vana vid att INTE behöva känna dessa så påverkas de givetvis om det ruskar och häller en dag i jämförelse : )

ang. att hålla själva värmen så skiljer det sig i princip noll att ha utan halstäcke.

det finns hästar som hatar att ens få regnstänk i huvudet.

men det ska inte förväxlas med att de fryser utan halstäcke.

SJÄLVKLART blir det mer restriktivt med halstäcke och täcke, oavsett hur bra eller löst det sitter! att inbilla sig annat är ju total myt.

är du mer restrikerad naken eller med kläder?

Cilla: du har rätt och jag håller med.

Alltså, mina går ju ute 12 - 15 h/dag vintertid, i ur och skur. Så de är ju knappast ovana med att 'få regndroppar' i pälsen/bli blöta. Däremot så när det är just kring noll, vind och nederbörd, så har de noll chans att hålla värmen. De blir blöta, temperaturen är 'låg', det är fuktig kyla, och så kyler vinden. De får inte en chans att torka liksom, och kyls hela tiden ner. Då räcker inte 'egna' värmen till, och även hästar som normalt 'aldrig' fryser fryser förr eller senare om det håller i. Att då lägga på hals (räcker med ofodrad) gör att hästen bara blir blöt om ansikte, nacke ev och benen. Dvs betydligt mindre yta nedkyls. Även om inte speciellt mycket värme avgår via halsen, så förhindrar man en stor del av nedkylningen. För det ÄR hyfsat effektivt att kyla hästar via halsen.

Och således tar det längre tid tills de fryser, inte för att värmen isolerad bättre eller liknande, utan att man förhindrar att de blir blöta. (På samma sätt som det tar längre innan de fryser om de får ett regntäcke i samma läge, jmf med gå otäckad).

Och täcken inskränker - ja. Men jag ser ingen märkbar inskränkningsskillnad mellan täcke och täcke + hals. (Däremot är det jur ejäl skillnad med täcke och inget täcke).

Så, hals i riktigt ruskväder för att förhindra nedkylning av genomvåt och vind - ja. I 'kyla' enbart - nä.

det kan så vara, att dom inte håller värmen bättre. och oftast är det ju max 100g foder i halskragen även på vintertäcken.

men jag ser att hästarna (isär den ena) tydligt föredrar att ha halstäcken vid ruskigt väder, så jag tänker fortsätta med det. hellre halstäcke och vara ute än stå inne.

Tänker inte inleda ngt buke tjafs ang. detta.
Jag vidhåller det jag skriver och att täckesindustrin tyvärr lyckats övertala alltför många att halstäcken är nyckeln till frihet :angel:

sen tror jag inte det är särskilt många klippta och täckade hästar som går ute i tok dåligt väder i 15 timmar i dagens hobby sverige. så där har du väl lite andrum om det stämmer på dina, dvs att du kanske hör till få-procenten där halstäcket kanske faktiskt har en funktion.
därmed behöver nog inte hela Buke tro att det är befogat på deras tävlings hobby hästar. :D Dessa är tillräckligt inlindade utan bakgrunds kunskap som det är anser jag, och tycker mig ha en del belägg för denna åsikt dessutom dessvärre.

Tänker inte inleda ngt buke tjafs ang. detta.
Jag vidhåller det jag skriver och att täckesindustrin tyvärr lyckats övertala alltför många att halstäcken är nyckeln till frihet :angel:

sen tror jag inte det är särskilt många klippta och täckade hästar som går ute i tok dåligt väder i 15 timmar i dagens hobby sverige. så där har du väl lite andrum om det stämmer på dina, dvs att du kanske hör till få-procenten där halstäcket kanske faktiskt har en funktion.
därmed behöver nog inte hela Buke tro att det är befogat på deras tävlings hobby hästar. :D Dessa är tillräckligt inlindade utan bakgrunds kunskap som det är anser jag, och tycker mig ha en del belägg för denna åsikt dessutom dessvärre.

Nej, vi kan ju nöja oss om att agree to disagree. Men ja, mina går ute full dag i princip alla väder. Undantaget är när jag inte får upp stallporten och/eller det blåser omkring stora saker (typ trädgårdsmöbler, den sizen), dvs skaderisken är för stor. (Undantaget Kele, hon gick ut i ALLA väder, nåde den som vågade föreslå damen något annat. )

Om de gick ute kortare tid, skulle jag slopa halsarna då med. Det tar en 4 - 5 h minst även i kring nollan och nederbörd och vind tills de börjar frysa.

Men om det är riktigt skit väder och runt -20, är det bra att lägga på en ofodrad hals eller gör det saken bara värre när den inte är fodrad?

Men om det är riktigt skit väder och runt -20, är det bra att lägga på en ofodrad hals eller gör det saken bara värre när den inte är fodrad?

Det gör ingen skillnad alls med hals eller ej skulle jag säga. Minus 20 är såpass kall kyla, att även om det är snöoväder, så det blir aldrig den där genomvåta, det blir ispansar istället om det blir något. Och ispansar isolerar fint. Så ingen hals alls i sådant väder.

OM du prompt ska ha hals i sånt väder, så INTE en ofodrad, då kan inte hästen resa hårremmen och på så sätt isolera. Spelar mindre roll på klippt häst som iaf inte kan det.

Om de gick ute kortare tid, skulle jag slopa halsarna då med. Det tar en 4 - 5 h minst även i kring nollan och nederbörd och vind tills de börjar frysa.

Precis. tror därmed inte att vi ens är särskilt oense.:angel:

eftersom de flesta hobby tävlings hästar i sverige förefaller gå ute ca 7-8 timmar i ett normalt hobby tävlings/tränings stall, så mår jag dåligt av alla 3 dubbla tunga otympliga täcken med dålig passform och dessutom halstäcken fastspända i +5 graders väder och varmare, tillsammans med 3-400 gram i lager av olika variant..... så jag är extra vass i fråga om att inte "rekommendera" ja.

att du har koll på det hela är en annan sak, du är onekligen påläst i detta fallet och har vett att förstå din egen hästs funktion och kunna bedöma konkret.

svaret på frågan i 99% av andra fall är fortfarande:
"behöver min häst halstäcke?"
svar: Utan mkt specifik och väl studerad motivation till varför samt att den hör till resterande 1% av fallen, så NEJ det behöver den inte! Och definitivt inte för att den råkar vara klippt på just halsen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Senast: Stergo
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 306
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 070
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka