Sv: Hälp! vad ska jag göra med min katt?
Kan han tänka sig bli innekatt?
Jag har varit i samma sits som dig, fast byt ut samhälle med 50 hus mot by med 3 hus.
Jag försökte både göra innekatt av honom (han mådde skit mentalt), omplacera (ingen intresserad av vuxen katt) och göra en deal med berörd granne som fick sin katt strimlad (som dock INNAN varit den som strimlat byns ANDRA katter, men då var det inget gnäll eller snack om nåt från grannens sida..) om att de kunde gå ut i skift så de så långt det var möjligt slapp mötas.
Så tyvärr fick jag i slutänden avliva en fullt frisk, älskad katt. Men det fanns inga andra val, att tycka 'synd för grannens lilla katt då, taskigt läge' hade lett till att min katt mest troligt på diverse inte fullt så humana sätt försökts ta av daga, och det ville jag inte riskera.
När jag skaffade nästa katt, som kattunge, talade jag nogsamt om för grannen att det var HAN som fick avliva SIN katt om det blev bråk. Min Tekla (honkastrat) styr byn, men so far inget gnäll. Dock blir det knappast samma fighter mellan en kastrerad hane och en kastrerad hona som mellan två hankastrater där inte ens den som åker på däng hela tiden (min herre hade aldrig en skråma) tänker ge sig.
Ironiskt nog så när han kom hem, den jag sen fick ta bort, uttryckte grannen 'oro' för om min skulle klara sig när hans elaka skulle bråka. Jag tyckte mest att 'han reder sig nog'. Väger men nästan 7 kg utan att vara fet, och har levt och överlevt förvildad i flera år, så reder man sig nog. Men då var som sagt inget snack om att en av katterna måste bort inte. Men när det var grannens katt som drabbades och inte var den skyldiga till att andra drabbades längre - då lät det annorlunda.
Ja, jag är fortfarande bitter