hälp tack!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare magda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 464
M

magda

Kom ut till stallet idag o såg detta:
hästen låg ner i boxen
hade inte rört varken kvälls eller morgonmaten eller höt
hade inte druckit vatten
Inte bajsat nått.

tog ut henne på en promenad o efter ett tag lade hon några klickar, sår ganska normala ut kanske lite torra.
När jag sedan släppte in henne igen ställde hon sig i kissställning men inget.

Ser allmänt trött o hängig ut var lika dan igår kväll. Ingen feber o inga konstiga ljud från magen.
Ska åka ut dit igen om ett par timmar o är det inte bättre då ringer jag vet. o kollar. Måste sticka till jobbet snart.
Nån av er som har nått tips eller så?
Vad kande vara?

Sv: hälp tack!

Du,jag skulle nog inte lämnat hästen i det skicket,och varför skriva på ett forum när du istället kan ringa veterinären??
Låter ju som kolik..

amkm skrev:
Du,jag skulle nog inte lämnat hästen i det skicket,och varför skriva på ett forum när du istället kan ringa veterinären??
Låter ju som kolik..

har folk som kollar till henne. Ska rinda vet.en.. men tänkte om ni visste nått ytterligare man kan göra när sånt här händer. Vad är det fösta man ska göra?

Det första man ska göra är att ringa vet!! Har hästen inte rört vattnet så är det något allvarligt fel!! Jag skulle ha ringt från stallet så att man kan kolla det som vet vill veta.

Snurrfian skrev:
Det första man ska göra är att ringa vet!! Har hästen inte rört vattnet så är det något allvarligt fel!! Jag skulle ha ringt från stallet så att man kan kolla det som vet vill veta.
ska göra det, tack!

HUR TÄNKER DU????

Ser att flera har skrivit det redan men det första du ska göra i detta läget är att ringa veterinär omedelbart bums!!!!! inte skriva på internet och åka till jobbet och avvakta!!!!

Jag mår verkligen illa av att läsa detta och tycker mycket synd om din häst, det är tragiskt att vem som helst får skaffa djur!!!!

det finns hästar som DÖR av kolik...det är inget att leka med alls...och att åka ifrån hästen är oansvarigt....hästen skall röra på sig tills vet anländer eller om du åker till klinik.....jag skulle aldrig våga lämna en kolikhäst så....

magda skrev:
hade inte rört varken kvälls eller morgonmaten eller höt
hade inte druckit vatten
Inte bajsat nått.

Bara tänkte på en sak..Vad är det för nån som morgonfodrat?! Om hästen inte har ätit upp,varför pytsar man då in mera??? Och har hästen inte druckit vatten,då är det illa!!!

/En som fått tagit bort en kolikhäst där det slutade i tarmvred pga snöstorm och icke farbara vägar så det tog veterinären 4½ timme innan han kom och då var det "för sent"..

Senast ändrad:

Vad menar du med konstaiga ljud från magen?
Är det tyst i magen är det fara å färde! En normal hästmage ska det bubbla och kurra i.

Tips:
Slanga i hästen lite vatten.
Kör in handen i anus (upp till armbågen) för att känna om du hittar någon förstoppning.
Peta i lite kramplösande och kanske lite smärtstillande när du ändå är i farten.

Alternativt ringa veterinären som är behörig att utföra ovanstående.

Ooppps...farligt att ge såna råd på nätet...det du tipsar om kan förstöra en häst på ett kick....endast rutinerat folk kan utföra dessa övningar....

Reagerade också på det där med "inga konstiga ljud från magen". Det SKA låta, knorra och bubbla i en hästmage!! Annars är det väl helt stiltje där inne!
Själv vågar jag knappt lämna stallet på kvällen förrän jag har hört surplanden fårn vattenkoppen och sett till att han har matlust.
Vid de symptom du förklarat (trådskaparen alltså! inte alpha), ska man inte lämna hästen och inte avvakta samtal till veterinär!
Hur har det gått?

Ska naturligtvis läsas med ironi!

Tänkte att det skulle vara avskräckande för den gemene hästägaren med tanken att köra in hela armen i en hästrumpa.

Så om det inte framgick: IRONI IRONI IRONI!

Puuuuh* Vilken tur :D
men jag fattade det inte så och det kanske bara var jag sóm tolkade det fel....(det är det som är lite läskigt på nätet)

alpha skrev:
Ska naturligtvis läsas med ironi!

Tänkte att det skulle vara avskräckande för den gemene hästägaren med tanken att köra in hela armen i en hästrumpa.

Så om det inte framgick: IRONI IRONI IRONI!
Måste tyvärr upplysa dig om att det faktiskt förekommit att okunniga/dåraktiga människor faktiskt dränkt sina hästar/orsakat lunginflammation och perforerat tarmen på det sätt du beskrev... Så det är inte självklart att ironin framgår :crazy: .

Senast ändrad:

Mmm, när jag läser mitt inlägg igen framgår det inte så tydligt att det är ironiskt. Bra att du påpekade det! Skulle ha petat in lite elaka gubbar så kanske det framgått tydligare.

Till trådläsare:
Det jag ville få fram var att man SKA kontakta veterinär vid kolik/misstänkt kolik. Trådskaparen ville ha tips på vad man gör med en kolikhäst eller en häst som uppvisar de beskrivna symptomen.

Svaret är att du inte bör göra någonting själv förutom att kontakta veterinär så snart du upptäcker det! Lättare kolikanfall kan gå över av sig själva och det är inte alltid säkert att veterinären måste komma ut. Men har man telefonkontakt kan man få råd över telefon, och veterinären hjälper till att bedöma läget.

Alltså - vänd dig till veterinär omedelbart, inte till ett internetforum!

Nu har dagen gått.. Hur har det gått för er? Hoppas allt gick bra!

en häst som stått i vårt stall men som flyttat var dom tvungna att ta bort nu i höstas eftersom de lämnade hästen med kolik..de tänkte att de skulle avvakta tills efter jobbet. hästen fick tarmvred och fick avlivas på plats.

Hur har det gått för er??? Hoppas att allt har gått bra!!!

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 249
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 068
Senast: Egonson_
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 014
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 375
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka