hälp ser ut som om hästen ska "kräkas"

Sv: hälp ser ut som om hästen ska "kräkas"

Filmjölk är ganska lågt i laktosinnehåll, och 50 ml filmjölk bör knappast utlösa diarre hos en häst?

Jag som väger 45 kg och är laktosintolerant kan äta flera dl filmjölk utan större problem, så 450 kg häst borde i 9 fall av 10 kunna äta ½ dl fil utan problem. Ännu mindre laktos i youghurt btw.

Vill man vara safe finns laktosfri filmjölk. Den har den lilla fördelen att den är mer trögflytande mer, mer åt creme fraiche-hållet i konsistens.

Däremot tror jag filmjölks 'magegenskaper' är klart övervärderade då det krävs rätt stora mängder fil, och då typ A-fil, för att ens komma i närheten av antalet goda bakterier i renodlade preparat.

Sv: hälp ser ut som om hästen ska "kräkas"

Ja ca 5-7 liter för att uppnå samma mängd probiotica som1 tsk ger.

Sen har jag varit med om hästar som inte ens tål det, en dl utan att få problem Vi väger visserligen mindre, men har ett helt annat matsmältningssytem

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 329
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 247
Senast: lett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka