hälp ser ut som om hästen ska "kräkas"

Aliil

Trådstartare
jaja jag vet att hästar inte kan kräkas men det e så det ser ut...

hon får just nu finadyne (för sulömhet).

jag blandar ut det i lite mat med massar små äpplebitar i och ger till hästen. hon mycket tveksam till att äta det man gör det efter ett par seckunder då hon vill ha äpplena. äter då ett tag men gå se från och ställer sig precis som när en hund kräks. och så står hon ett tag och "hulkar" sig. ser varkligen ut som om hon vill kräkas och kommer göra det. sen kan hon äta igen men då helst hö.

fick innan butta som sprutades då in i munen och hon gjorde då samma sak.

varför gör hon så här? e det för hon tycker att det e äckligt?

tacksam för svar:bow::bow:

Sv: hälp ser ut som om hästen ska "kräkas"

medicinen hon får är skadlig för magen. läs på fass.se eller i bipacksedeln. hon kanske redan har magsår och är extra känslig. att dom bara vill äta hö är väldigt typisk för magproblem.

måste hon verkligen få finadyne bara för att hon är öm i hoven?? kan du inte ha henne på mjukt underlag istället? sätta på skor/sula etc? jag skulle inte ge smärtställande för en öm hov och särskilt inte eftersom hon verkar må dåligt av det. ring hovslagaren och fråga om inte det finns något bättre sätt att hjälpa din häst på!

hon har precis kommit hem från djursjukhuset där hon fick smärtslillande i blodet. och ja hon måste ha det då hon inte kan stå på vf annars. det e oxå hovis fel att hon har så här ont då han hela tiden har tagit lite för mycket (har mindre en 1 cm mellan hovben och sula). så vet vill inte att hon ska ha skor på sig än. men hon e förtillfället gipsad. hon står med riktigt mycket halm i boxen för att det ska vara mjukt.

ska kolla imogon när jag kommer till stallet då jag har förpakningen där. skulle bara vara typiskt om hon hade det oxå:cry:

Jag skulle faktiskt tro att hon tycker att det smakar så jäkla illa. Mitt sto brukar göra de mest häpnadswäckande grimaser när hon får medicin och sträcker gärna halsen hit och dit.

Klart hon inte will äta kraftfodret sen... Det är ju (enligt henne) förgiftat!

en del hästar reagerar ju väldigt kraftigt på smaken på smärtstillande, när min ponny hade gjort en titthålsoperation förra året fick han butta först men det gick helt enkelt inte att få i honom för han tyckte det var så gräsligt äckligt, finadyne gick mycket bättre, tror inte det smakar lika fränt. sen finns det ju metacam som hästarna faktiskt verkar gilla (luktar sött nästan vaniljaktigt) men jag tror inte riktigt på metacam + häst d.v.s. att det hjälper tillräckligt bra, det krävs mycket större mängder för att hästen ska bli smärtfri enligt min erfarenhet.
om du har en plastspruta så försök att spruta i henne finadynen också med lite vatten så du vet att hon får i sig det ordentligt, om hon har så ont så är det klart du ska få i henne den.
min häst är alldeles för matfixerad för att skippa mat, får i honom finadyne nu varje dag utan problem men som sagt, en del är riktigt kräsmagade.

Många hästar får ont i magen av detta och tycker dessutom att de smakar ”skit”. Min total vägrade att äta allt när blandade med maten. Jag blandade upp det med lite matolja och sög upp i plastspruta och sprutade in i munnen. Gör det inte precis innan fodring utan hellre efter och kanske även ge lite mag/tarm medlem för att hjälpa magen.

aha, ja då är det ju lite mer än vanlig hovömhet, då är det klart hon måste få något. är det så att det är smaken hon inte tycker om så fråga vet om hon kan få metacam istället, det smakar väldigt sött och dom brukar tycka att det är smaskens.

fast metacam finns det bara forskning på att det faktiskt hjälper vid ledbesvär (vad jag har läst mig till), jag får för mig att det är "mildare" än butta och finadyne och således kan ha sämre effekt som smärtstillande. jag tycker om man ser över lag att hästar som går över till metacam verkar få ondare (t.ex. vid senskada eller liknande) när de byter, de blir haltare eller så. kan ju vara något att tänka på.

Min häst äter också finadyne för tillfället. Så skriver för att hålla lite koll på tråden för märkte att det står lite intressanta saker här ;)

fö så tycker hon också att det smakar skit och behöver ganska mycket betfor för att kunna få i sig det. Och då kan det ofta bli matning ur handen ändå för att hon ska äta ;)

Finadyne och butta smakar skit, så det är nog så att hon försöker spotta ut det, inte kräkas.

Om du fortsätter blanda det i maten kommer hon förmodligen att börja matvägra snart.

Bättre att ta en spruta (gör gärna hålet lite större med en kniv) och blanda det med vatten. skaka om och spruta det långt upp i munnen det bara går. Ge ingenting att äta på en stund efter. (kanske en kvart)

Min häst går just nu på butta och jag blandar det med apelsin MER. Smakar lite bättre då.. Prova vad din häst gillar bäst.

Senast ändrad:

det stämmer ej enligt min erfarenhet (som lyckligtvis är begränsad!), hästen svarade bättre på metacam än butta. då var problemet fång+hovböld så hade inget med leder att göra.

men som med människor är det ju olika vilken medicin som fungerar bäst.

Har du provat att ge med betfor?

ja hon får betfon i maten oxå.

fårgade vet idag om det och han sa att jag skulle stoppa påsarna i frysen så ska det inte smaka lika mycket. ska prova det ikväll.

annars får jag fråga på tro när hästen ska i igen.

det ser bara så hämskt ut när hon gör det.

Jag lägger aldrig medicin i maten, av flera orsaker. Dels om de lämnar så har hästen inte fått sin korrekta giva, men även just därför att många hästar faktiskt börjar matvägra.

Prova med lite äppelmos, eller spruta in som tidigare och ge hästen äpple direkt efter. Äpple har en förmåga att tona ner den oerhört beska smaken som både fenylbutazon och finadyn har.

jaja jag vet att hästar inte kan kräkas men det e så det ser ut...

hon får just nu finadyne (för sulömhet).

jag blandar ut det i lite mat med massar små äpplebitar i och ger till hästen.

Det fetstilta jag markerat i quoten reagerar jag starkt emot.

Mer vill jag inte nämna för då kommer jag uppfattas som "bitsk".

Jag lägger aldrig medicin i maten, av flera orsaker. Dels om de lämnar så har hästen inte fått sin korrekta giva, men även just därför att många hästar faktiskt börjar matvägra.

Prova med lite äppelmos, eller spruta in som tidigare och ge hästen äpple direkt efter. Äpple har en förmåga att tona ner den oerhört beska smaken som både fenylbutazon och finadyn har.

Äpplen kan man även sätta i halsen och få spyattacker av. Äpplen i stora mängder är heller inte bra för hästar.

Äppelmos va smart skrivet av dig för då slipper ju hästen svälja massa små hårda bitar som kan fastna på tvären. Jag ska nu bräcka dig (för en gångs skull) och föreslå morotspure eftersom det även är bra för magen.

Det fetstilta jag markerat i quoten reagerar jag starkt emot.

Mer vill jag inte nämna för då kommer jag uppfattas som "bitsk".

dom små bitrane e ca 2*1,5*1 cm stora och itan dom äter hon inte alls. och det e 2-3 äpplen som läggs i. det e dom äpplena jag ger henne på en dag. något mer vid extra duktig häst;)

gav butta i spruta med lite vatten så det löste sig. även samma sak där...

Blanda Butta med lite filmjölk o spruta in i munnen, snällt mot magen och lite trögflytande vilket gör det ngt svårare att rinna ut igen, använd en stor spruta (50 ml). Spelar nog ingen större roll vad man blandar med så känner hästarna denna hemska smak...

tack för alla svar det hjälpte att frysa det så åt hon utan problem.

(kan oxå bero på att hin får mer mat trots vets råd, började se för tun ut)

Ja det är ju inte säkert att det är så snällt mot magen, många hästar är laktosintoleranta vilket kan göra att de får en enorm diarré. Det är väldigt vanligt i varje fall, ska man ge något för just magen så är det rena probiotica bakterier som återfinns i olika typer av fil men dessa finns rena på burk är därför effektivare att ge än filmjölk.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 329
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 247
Senast: lett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka