Hälp, jag behöver peppning!

S

Smilla96

Nu är jag så trött på alltihop!
Min häst skadade sig i Maj, förstärkningsbandet vf.
Jag har nu hållt på hela sommaren med göra små hagar, hela tiden flytta den lilla hagen så att hon ska få lite gräs. Kämpat mot olika insekter som velat bita henne så att hon sprang i hagen, flugtäcke på, flugtäcke av. Skav pga täcket... sår att ta om hand mitt i värmen och flugorna, fått stå inne= inte bra för hennes ben som svullnat ännu mer. Från Juli har jag börjat att få gå promenader så promenader varje dag. Dags att stalla in efter sommarbetet, som i stort sett uteblev eftersom hon skulle gå i liten hage. Måste linda henne varje natt för att hålla nere svullnaden. Har vant på henne med Back on Track så nu kan hon äntligen stå med den på natten. Innan hon var på vänjd så var det till att hålla på att linda på och linda av...

Efter senaste klinik besöket blev det mer medicin....som inte hjälpte ett skit. Har nu lagt ut ca 3000kr på medicinering som inte hjälper! Ringde vet för råd, min vet var inte där, fick prata med en annan som sa att sånna här svullnader inte brukar gå ner utan hästen kommer förmodligen vara mer eller mindre svullen resten av livet... Mitt hjärta sjönk som en sten igen!

Skulle igår gå den sedvanliga promenaden, då kommer en j*vla älg och skrämmer skiten ur hästarna så dom sticker...jaga hästar en stund, som tur va blev dom stoppade på en skogsväg när de mötte en traktor! Tack min gud för det!

Hon är stel, svullen och lite halt varenda morgon som jag släpper ut henne. Vet säger att hon förmodligen kommer att bli bra men att det kommer att ta låååång tid, det köper jag. Men det har nu gått över 3 månader och det verkar stå still, hon blir varken bättre eller sämre.
Jag köpte hästen i juni 2007 efter att ha varit utan häst i 5 år så skulle det bli så kul att ha häst igen. Jag fick barn i december och såg då fram emot ett års ledighet med tid att ta hand om barn och att få rida mycket. Så blev det ju inte...
Spenderar mycket tid i stallet men bara för att göra de tråkiga sakerna, jag orkar snart inte längre....går bara där ute och mockar och gråter...

Ska nu prova att laserbehandla henne och hoppas på detta! Måste bara byta golvet i min transport först så att jag kan åka dit....ytterligare 3000kr....

Vet inte vad jag ska göra. Kommer ta upp utdömning till diskussion med vet nästa gång. Skulle jag mot alla odds få henne utdömd så måste jag nog ta bort henne, jag har inte råd att köpa en ny annars. Hade gärna behållt henne för att ta föl men det är juen ekonomisk fråga också. Ta föl och köpa en ny häst, då har jag helt plötsligt 3 hästar....det går inte.

Jag behöver ha lite uppmuntrande ord och lite stöttning så att jag kan få upp hoppet igen!

Sv: Hälp, jag behöver peppning!

Såna skador kan ta ett år att läka, så 3 månader är inte så mycket. Kan förstå att det känns motigt, men det är inte så mycket att göra åt, förutom än att fortsätta kämpa.

Man kan förstås underlätta för sig lite. En fast hage, som kanske inte innehåller så mycket gräs, men som man slipper flytta runt på, kan ju vara en början. (Om du fortfarande gör så, menar jag?)

Om det finns risk för älg på vägarna så är det kanske bäst att hålal sig runt stallet? Tråkigt, javisst, jag har själv varit i exakt samma sits, men hellre en tråkig promenad än att hästen blir skrämd, sliter sig och drar sönder skadan igen.

Trickträna kanske kan vara nåt? Det finns massor med trick man kan göra i en liten sjukhage, som inte innebär för hög belastning på det skadade benet. Och samtidigt får man en närmare relation till sin häst, och får lite kvalitetstid tillsammans trots skadan.

Om du dömer ut henne eller avlivar nu, så får hon ju inte ens en chans att bli bra. 3 månader är som sagt ingen lång tid för en sån skada. Ge det tid, hitta på vadsomhelst för att härda ut! Det löser sig! :)

Jag har ingen peppning att ta men jag kan säga att jag är i samma sits, fast annan skada. ;)

Min häst blev sparkad 1a maj. Trodde först det var en hovböld eftersom hon hade det i vintras och det var exakt samma symtom.
Väntade ut hovis, men hon hittade inget. Distriktaren kom och hon fick medicin en vecka. Blev inte bättre så den vanare hästvetten kom ut. Mer medicin.
Blev något bättre men den extrema svullnaden kom tillbaka så han fick komma ut igen. Fick medicin 10 dgr till. Blev helt ohalt ett par dagar men sen var det lika illa igen.
Så då blev det ett besök på kliniken.

Röntgen och ultraljud. Visade sig vara en fraktur på griffelbenet.
Hon hade även fått extremt mycket raspliknande på benen så var tvungen att avvakta med operationen tills vi fått bort en del.
Blev hemskickad med salvor och metacam ett par veckor, sen blev det att åka upp igen och operera.
Boxvila i några veckor, sen upp och ta bort stygnen.

Benet/såret såg jättefint ut.
Dock var hon fortfarande väldigt halt :grin:
Ultraljudade igen men det var fint, ngt för tjockad hud på benet bara.
Eftersom stygnen precis var borttagna så kunde vi ju inte göra någon hältutredning så det blev att åka upp IGEN några veckor senare.
Kollade igenom så många leder man kan i benet. Hittade inget och det blev för många bedövningar på en o samma dag så fick åka upp dagen efter igen.
Ingenting.

Ska på måndag upp till kliniken i Uppsala (ca 5 timmars bilväg) och göra en scintigrafi på rygg/bäcken/höft nånting.
Vara där i tre dagar, det kommer kosta 8000:- (+400 tror jag)

Jag hoppas de hittar något men jag är inte alltför optimistisk. :crazy:

Jodå, här är en till som hållit på hela sommaren... också mammaledig och såg fram emot att börja träna igen i augusti då bebben börjat äta annat än mamma...tjoflöjt. Jag har också flyttat boxhage två gånger om dagen (visserligen tillsammans med min uthålliga medryttare) och kämpat mot insekter...eviga skrittpromenader och långa buttakurer...det är min sommar. Nu är det prat om triangelmärkning p g a strålbenshälta på min fina pålle som bara är 12 år!:eek: Och vi som inte ens hunnit ut på tävling än:(. Ibland kör livet med en. Jag har köpt mig en fin fölis för att ha en påläggskalv, men anade inte att min häst skulle bli dålig så snabbt. Så nu står jag med en promenadhäst och ett föl. Jag som vill TRÄNA....aaaagghhh.

Du är inte ensam...;)
Jag har hållt på sen maj 2007 med min olyckskorp. Han är bara 5 år men har snart lyckats dra på sej alla skador som finns. Just nu är han halt och vi vet inte varför, veterinären hittar inte orsaken. Känns skittråkigt o jag börjar bli rejält less.
Men även om jag inte kunde komma med nån peppning så kanske det iaf känns liiite bättre att veta att man inte är ensam om eländet...:grin:

hoppas verkligen att din häst blir bra igen :) hade en häst som gjorde illa sig i hagen för ett tag å skadade bla. senskidan tuvär ha vi alldeles nyligen blivit tvungen att ta bort hon för hon skulle bli kroniskt halt :( hoppas du har mer tur med din häst!

Som jag skrev i din förra tråd, så har jag hållit på i ett år snart, mitt liv har till stor del bestått av passande och att flytta nya hagar så han får beta, ont i magen varje gång det regnar pga halkrisken osv, eller något annat som kan skrämma upp.

De ska ju helst inte springa alls, utan belasta senorna under kontrollerade former i början, och jag är fortfarande ytterst försiktig.
Min är ju igång nu och rids som vanligt.

Svullnaden finns där vissa dagar, och då är jag nästan döende av oro, och vissa dagar inte alls, min vet sa att på UL så var det senskidan som var gallig. men det är ju jättesvårt att veta om det är senorna som svullnar eller gallan.

Jag har inte medicinerat min alls, utan endast betalat självriskerna för återbesöken, resten av veträkningarna har ju försbolaget tagit.

Du måste nog ha is i magen.

Vet du vad som hände som gjorde att din häst skadade förstärkningsbandet?
Min halkade i leran i hagen förra hösten och chefsvet på kliniken jag var på sa att dessa skador är vanliga på äldre hästar.

Verkligen skönt att veta att man inte är ensam om att kämpa med sina sjuklingar! Skönt att man kan stöttas lite här.

Vet inte vad som hände min, jag hittade henne bara i hagen en lördag eftermiddag i varmaste Maj, tvärhalt och super svullen ända från kotan och upp till armbågen....tjockare ben har jag aldrig sett....hoppas verkligen att jag slipper se det igen. Kvällen innan när jag hade inne och pysslade med henne så såg jag inget onormalt. Hon är inte mer än 12 år så hon är inte jättegammal heller tycker jag.
Det är tur att det finns försäkringsbolag. Mitt har skött sig utmärkt tycker jag, har inte knorrats om något, de har bara betalat.

Jag tycker ändå att hon har blivit lite bättre nu sista veckan. Har börjat ha på Back on Track hela nätterna och hon svullnar inte lika mycket då, skönt....för det är nätterna som är värst, när hon står still hela tiden.

Väntar nu på nytt golv till transporten så att jag kan åka med henne till "min" super duktiga kiropraktor och alternativbehandlare så att hon kan få laserbehandlingar. Hon har hjälpt mig att laga hästar förr så jag hoppas mycket på detta.

En stor kram till er alla tappra hästägare som käpar på! Vi ska nog fixa det här!

Ansluter mig till skaran.....

I slutet på april fick min polle griffelbenet avsparakat i hagen behandlingen blev 3mån vila (sommarbete) då hon äter allt hela tiden och griffelbenet låt rätt så vet. såg ingen fara med att gå ute.

Hinner precis få igång henne startar första tävlingen på söndagen på tisdagen är det dax igen hittar henne med en sårskada på benet, in syihop 1vecka på djursjukhus, har imorgon stått 3 veckor hemma på box, på onsdag är det dax för åkerbesök med ultrajud på senan HOPPAS DEN INTE ÄR DELVISAV.

Man får vara glad för det lilla!! Hon är bara 4år så vi har hela livet framför oss...

Här är en till med halt häst:p

Mitt fullblod på 5 år har varit halt sen jag köpte honom i februari nu i år. Det började med en sparkskada i hagen som övergick till det diagonala benet. Efter det har allt varit som en enda röra med klinikbesök osv...ingen vet vad det beror på. Vet. dömde ut honom sen fick jag besked från f.bolaget att dom inte täckte just den skadan han hade, ja vet. sa att han hade tendens till bockhov, överben och inflamation=halt häst o det godkände inte f.bolaget. Så då undersökte jag det nogare o åkte till en annan klinik o där hittade dom ingen hälta direkt, mer än att han hade ett annorlunda rörelsemönster pga av bockhoven, och ja nu är det konstaterat att han har en bockhov iaf, hoven är röntgad. Hon hittade absolut ingen anledning till varför han var utdömd för. Nu har vi fått ett program vi ska rida efter o ska på återbesök om ca 4-5 veckor o se om han har blivit bra, men ett udda rörelsemönster kommer han alltid att ha pga bockhoven säger vet. det är bara att acceptera det.

Jag hade sett fram emot en massa roliga ridturer o träning för tränare osv men inget har hänt. Jag tror att jag faktiskt bara har ridit honom 3 ggr totalt sen fabruari:( Usch så det kan gå, detta har fått mig att tappa lusten för allt som har med hästar att göra:(

Min kille har varit dålig fram och tillbaka sedan sommaren -06 och sedan dess har vi punkt brännt, opererat, rönkat hela hästen otaligt många gånger, fått infektioner efter operationen och in på klinik en vecka till, skurit upp bakknät i hagen... Men, under dessa år har vi också haft några ljusa stunder när det har känns som att NU jäklar bli det bra... Någon gång ska det nog också bli det:)
Men, jag ger inte upp än på ett tag. Hoppas det går bra med era kusar!

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Skönt att höra att det finns fler, konstigt nog!:p Det har i alla fall fört med sig en speciell kontakt mellan mig och pållen, nog beroende på att jag tvingats bli mer lyhörd för honom. Så allt är ju inte förgäves, något nytt lär jag mig på resan!

*Skickar lite cyberpepp*:):)

Bra tråd det här! Faktiskt är det skönt att känna att man inte är ensam i eländet. Min ena häst skadade sig i hagen, djupa böjsenan fram. Det har bara gått en månad ännu och visst sjutton känns det trist att veta att dessa handpromenader ska fortsätta 8-10 månader framåt.. Sjukhagen likaså. Hon är rätt svår i humöret och inte nådig att tas med. Men jag tar en dag i taget och delmålet är ju första ultraljudet efter skadan förstås, som ska göras i slutet på november.
Innan dessa fick jag låta tre hästar inom sex månader somna in. En pga knäskada hon hade redan när jag köpte henne. Blev tyvärr sämre. Den andra fick tarmvred och den sista njursvikt pga njursten. Sistnämnda drabbar ungerfär 1 på 100 000 hästar.. Jag har två ridhästar. Den ena nu senskadad och den andra är tyvärr väldigt känslig. Snubblar o vrickar sig bara jag andas tävling, får lätt kolik om hon får stå alt dricksvattnet för kallt. Får hovböld om hon tappar skor osv:-(
Så håll humöret uppe alla ni med skadade hästar och så kan vi ju skriva av oss lite då o då i sådana här trådar. Big hug!

Ansluter mig till skaran.....

I slutet på april fick min polle griffelbenet avsparakat i hagen behandlingen blev 3mån vila (sommarbete) då hon äter allt hela tiden och griffelbenet låt rätt så vet. såg ingen fara med att gå ute.

Hinner precis få igång henne startar första tävlingen på söndagen på tisdagen är det dax igen hittar henne med en sårskada på benet, in syihop 1vecka på djursjukhus, har imorgon stått 3 veckor hemma på box, på onsdag är det dax för åkerbesök med ultrajud på senan HOPPAS DEN INTE ÄR DELVISAV.

Man får vara glad för det lilla!! Hon är bara 4år så vi har hela livet framför oss...

Lite ljus i eländet!!! Vi var hos vet idag!! Senan är INTE av.
På söndag är det dax för sjukhage sedan är det bara att öka efterhand om ca 14 dagar får vi börja skritta. :banana:

Lycka till med alla andra skadade pollar!

Ja,även jag ansluter mig till skadade-hästars-ägare-skaran.
Har hållt på sen april -07, alltså 1,5 år. Ibland undrar man verkligen vad man sysslar med.
Min häst blev dålig då, och opererades i tre ben förra sommaren. Har sedan gått under rehabilitering; boxvila, små rasthagar, promenader och vila under förra sommaren och hösten, sedan igångsättning med skrittpromenader under vintern och våren. I somras sattes han igång lite mer och nu har vi äntligen börjat arbeta liiite på böjda spår.

Detta har varit påfrestande både för min psykiska och fysiska hälsa och för min plånbok och mitt tidsschema.
Folk undrar vad fasen man sysslar med, till och med andra hästägare tycker att man är knasig som gör allt det där för en arab.

Förstår precis hur du känner, men som någon annan skrev så är tre månader inte så mycket. Självklart ska man inte dra ut på det, om det inte finns något att göra åt det. Och jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt med ett litet barn dessutom och så all den tiden som just nu går åt till hästen.

Usch ja, jag kan inte komma med gåda råd, tyvärr. Men vi är många som sitter i samma båt, om det är till någon tröst.
Tröstkramar!

Oj, vad många vi blev här. Men det känns skönt att inte vara ensam....för så känns det ju emellanåt.

Jag börjar dock se ett litet ljus i tunneln nu, min häst har faktiskt blivit ganska så mycket bättre sista 1,5 veckan. Har börjat BOT varje natt och det har faktiskt gjort susen, hon är inte alls lika svullen på mornarna längre och när jag tar in henne på kvällen så är hon inte svullen alls förutom att själva senan är aningen tjockare än vanligt men även det är mycket bättre än vad det har varit.
Nu kämpar jag bara med ett sår hon har fått på framsidan av benet och som dessvärre har blivit infekterat men även det är på väg åt rätt håll....

Säga vad man vill om BOT men jag kan bara tro att det fungerar efter vad det har gjort med min häst!

Håller tummarna för er alla där ute.

Jag behöver verkligen oxå peppening..
Tog en häst på foder, fick ha honom i ca tre veckor, sen springer han igenom staketet och sliter upp sitt ben bak, snett nedanför hasen på framsidan på benet..in på helsingborg, operera och stå där i en vecka,pengarna flyger iväg.. boxvila i tre veckor nu..tagit stygnen, men nu har såret börjat öppna sig igen, så kanske får vi ta en tripp upp på heslingborg igen..

Jag har ett nytt jobb, där jag får fast på torsdag, skitmkt att göra o jag vill INTE förlora dte för det är inte lätt att få jobb o detta är ett kanonjobb..

Varit borta mkt pga hästen o har ingen möjlighet att vara borta mer, för då skiter det sig nog där..

Barskrapt är man oxå..inte alls kul o ha häst ibland..

Senast ändrad:

Du fixar det,de vet jag! Du måste bara tro på dej själv! Lova mej de Jossan! Du är en super fodervärd,de vet du. Åker han in igen,som jag inte tror (hoppas) så betalar du iaf inget,de går på försäkringen och där är Ingen självrisk! Kramar om i massor:bump:
Jag behöver verkligen oxå peppening..
Tog en häst på foder, fick ha honom i ca tre veckor, sen springer han igenom staketet och sliter upp sitt ben bak, snett nedanför hasen på framsidan på benet..in på helsingborg, operera och stå där i en vecka,pengarna flyger iväg.. boxvila i tre veckor nu..tagit stygnen, men nu har såret börjat öppna sig igen, så kanske får vi ta en tripp upp på heslingborg igen..

Jag har ett nytt jobb, där jag får fast på torsdag, skitmkt att göra o jag vill INTE förlora dte för det är inte lätt att få jobb o detta är ett kanonjobb..

Varit borta mkt pga hästen o har ingen möjlighet att vara borta mer, för då skiter det sig nog där..

Barskrapt är man oxå..inte alls kul o ha häst ibland..

Massor med pepp :bump: ge inte upp :bump:
Verkar som om att vi är många med skadade hästar, det är aldrig roligt :(
Just det att man aldrig vet om de blir bra eller inte tycker jag är värst. Jag sitter i en liknande situation och vet hur det känns, det är inte roligt. Men man vet inte riktigt vad det är med min häst :( Men man får hoppas att det löser sig till det bästa.

Men helt offtopic, jag undrar om du köpte din häst från Vänersborg ? Om ditt användarnamn stämmer med hästens namn ?
Ridskolan sålde nämligen en Smilla, född 95-96 i juni 07.

På tisdag är det dax för återbesök på kliniken.
Vet inte vad jag ska tro att dom säger den här gången...det känns som att om det inte är positivt den här gången så kanske jag måste överväga att ta bort henne...HEMSKA TANKE!
Hoppas hoppas att det är okej så att jag kan sätta igång henne...det har ju gått 9 månader sen hon skadade sig...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
832
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V