Halmpellets

Sarscha

Trådstartare
Har läst lite i gamla trådar. Men tänkte att ni som har använt/använder kanske kan berätta fördelarna samt nackdelarna med det. Ifjol använde vi spån men då jag tycker det är lite väl dyrt, 82kr/balen om man köper en hel pal alternativt 75kr/pallen vid köp av 9st pallar. Vad är bäst permanentbädd eller inte? Har en skäck, med mycket vitt.

Sv: Halmpellets

Fördelar enligt mig:
-Extremt lättmockat,
-lägger sig som en bra stabil bädd
-blir ljust och trevligt och luktar gott.
Nackdelar enligt mig:
-blir lätt dammigt när det blir torrt, och då gäller det att vattna lagom så att det inte heller blir för vått.
-Tar upp ammoniakångor dåligt. Jag använder det inte under varma delen av året av den anledningen. Man kan strö på kalk, men det går i så fall åt mycket kalk...
-Förhållandevis dyrt. Rekommenderad mäng en påse/vecka tycker jag inte räcker på långt när.

I stallet har vi precis börjat med spånpellets. Antar att principen är den samma som halmpellets. För det första är det väldigt dyrt att strö upp en box. 10 säckar a 45 kronor... Men det blir väldigt fint och bädden blir väldigt mjuk och känns nästa som en tempurmadrass. Det är också extremt lättmockat. Eftersom vi just börjat med det (jag har fotyfarande kutter i mina boxar) vet jag tyvärr inte riktigt hur mycket det kommer att kosta i längden eller vilken typ av bädd som är bäst. Men jag antar faktiskt att det är permanenetbädd.

Å tack för svaret, tror vi ska ha en som säljer i närheten där jag bor. Ska kolla upp det!!!

Ah det har missat. Kan man blanda spånpellets med vanligt Kutterspån tro? Vi har några balar kvar men det räcker bara att knappt fylla alla boxar.

Vi har testat råspån, kutterspån, torv, torvmix, halm och nu halmpellets. Halmpellets är överlägset bäst!

Fördelarna är att bädden ligger bra, dvs den flyter inte undan som spån och halm kan göra, bädden blir mjuk och sviktande för hästen, det är det absolut lättaste att mocka i (vi lägger inte permanentbädd utan vänder runt bädden varje dag), det dammar mindre än spån och torv samt håller sig fräscht länge. Tar liten plats att förvara också! Fastnar inte i man och svans so kutterspån och skitar/dammar inte ner hästen som torv.

Nackdelen är att det är lite bök att få till det bra. När vi lägger in nytt vattnar vi jättemycket och sedan räfsar vi runt och vänder och har oss tills pelletsen har luckrats upp, sedan får det torka över en dag innan vi vänder in det nya i det gamla.

Det är inte jättebilligt, 10-12 påsar när vi startar upp och sedan lägger vi in 3st nya med ca 2 veckors mellanrum (lite tätare om hästarna stått inne mycket). Tycker dock att det kostar ung. som att ha torv eller spån på bal.

Jag tycker halmpellets funkar bra, men man måste nog prova. För en del i mitt stall funka det ej, blir som en blöt sörja.
En till fördel: Det fryser ej (som torv)om man förvarar det i kallföråd, på vintern.

Jag har använt halmpellets i ungefär ett år och tycker det fungerar bra. Köper i 14 kg:s säckar från en lokal tillverkare.

Positivt: Lättmockat, behändiga säckar att hantera, bädden ligger bra, hästarna blir inte smutsiga - jag har precis köpt en vit Lipizzaner och var lite orolig för hur hon skulle se ut efter några nätter på halmpellets - men det var inga problem!

Negativt: dyrt att strö upp en tom box, kan damma när det är torrt och varmt -vilket dock avhjälps genom att vattna lite på det.

Jag mockar rent hela bädden varje dag och strör nytt en gång i veckan. Använder då ca 1 1/2 säck per vecka och box (10,5 kvm stora boxar). När jag lägger ut nytt så vattnar jag lite på pelletsen för att de ska luckras upp. Det ska inte behövas enligt tillverkaren, men jag gör det ändå. Jag har aldrig haft problem med dålig lukt eller ammoniakångor, men det är väl för att jag mockar ut varje dag.

För att summera - jag (och även hästarna!) trivs väldigt bra med halmpellets och kommer att fortsätta använda det.

Jag har använt sågspån, kutterspån, halm, torv, mix av spån och torv och senaste året- halmpellets. Kommer aldrig att gå tillbaka till något av de andra!

Fungerar hur bra som helst, tycker det blir mycket billigare än t ex spån och torv och är otroligt lättmockat.

Det känns förstås rätt dyrt när man strör upp en tom box, men sedan tycker jag att det går åt mindre pellets än vad som rekommenderas. En välfylld box där det har blivit tjock bädd behöver inte mer än en ny säck varannan vecka hos mig. I år går det säkert åt mer eftersom jag har tre föl som ska stå med sina mammor den första månaden av stallsäsongen, och föl är ju experter på att skita ner .... Men för en vuxen, hyfsat renlig häst är det en dröm att ha halmpellets!

Möjligtvis att det luktar lite ammoniak, men fördelarna överväger stort ändå!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 918
Senast: warg
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 981
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 134
Senast: Louiisee
·
Hästvård Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå. Men...
2
Svar
23
· Visningar
5 227
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka