Halmförbrukning

cactuspower

Trådstartare
Jag undrar hur mycket halm ni förbrukar per månad?
Hur många kg och vilken halm strör ni med?
Hur mycket betalar ni för 1 kg halm?

Sv: Halmförbrukning

50 kg räknar jag med att det kommer gå åt i höst.
Fast typ 20-30 när jag ska fylla upp boxen (spånlager i botten) och sen drygt 2 kg om dan.
Ingen aning om vad vi betalar. Föräldrarna står för det :p

Notorius skrev:
50 kg räknar jag med att det kommer gå åt i höst.
Fast typ 20-30 när jag ska fylla upp boxen (spånlager i botten) och sen drygt 2 kg om dan.
Ingen aning om vad vi betalar. Föräldrarna står för det :p

2 kg om dagen :confused: är det en shettisbox eller ???

När vi hade småbalar förr så gick det ungefär en per box och dag alltså ca 10kg om dagen per häst. Pris 75 öre/kg

Nu kör vi med storbalar (har faktiskt ingen aning om hur mkt de väger rejält hårdpackade i alla fall så de väger nog en hel del. Går åt ungefär en per häst och månad. Betalar 100:- per styck hemkört.

Jag vet inte vad vi gör av med i kilo, men det går åt 1 storbal (största storleken som är rullade ända in i kärnan) på 2 dagar till ca 10-12 hästar. När vi fyller upp boxarna går det åt ca 3 st. De gånger jag har använt hårdpressade småbalar så går det åt 1 st per box och dag.
Mina hästar har rikligt med halm i boxarna, men jag upplever att det bara går åt mer om man snålar. Åtgången beror även på hur man stör/mockar. Vi har inte bäddar utan tar ut allt blött varje dag och har ett tunt spånlager under halmen som tar det mesta blöta.
Gården producerar egen halm.

Jag gör en tjock bädd under av spån och torv, lägger sen in 5-6 bal, när jag bäddar iordning en box.
Sen är det olika på ströförbrukning, 1 häst räcker det med 1 bal/veckan, på unghästen kanske 2. Jag har MYCKET strö i mina boxar, har som Jarrah sa märkt att om man snålar har man en större förbrukning

Denna säsong som varit har jag gjort av med 180 småbal på 3 hästar.
Betalade då 10 kr/bal för vetehalm.
Storbal betalar jag ca 200 kr.

Mia hästar är ute väldigt mkt och jag är snål när jag mockar ;). Inte så att de står skitigt eller på allt för lite halm, men jag slänger aldrig ut ett rent halmstrå :p.

Uppskattar att det går åt knappt 100 kg per månad och häst, då betalar jag allt mellan 50 öre och 1 kr beroende på tillgång.

Fast med snåla menar jag att man inte lägger in rikligt med halm.

Att inte slänga ut rent strö är jätteviktigt för mig som har lite pyssel med att lösa gödsel hanteringen, så kontentan är, ju mer man lägger in i rent strö, desto mindre behöver man slänga ut.

Nä, våra har tjock bädd och 3x4 boxar. Det räcker med ca 2 kg om dan. Fast jag slösar och lägger oftast in mer :p

Beror på antalet dagar i månaden, det går ungefär en bal om dagen till två boxar, 8,5 kvm och 6 kvm. Balarna väger ca 10 kg och jag betalar 6 kr styck. Jag använder vetehalm i boxarna då jag tycker den suger upp bäst. När boxen bäddas vid installning går det nog åt en 3-4 stycken i varje box.
//marti

Använder mellan en halv och 2/3-delar av en bal per box. Balarna ligger på ca 12 kg.
Tunnt lager med spån i botten för att suga urin.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 324
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama