Halmbädd del II - kan man ha för mycket halm i boxen?

Tabitha

Trådstartare
Hittills har min halmbädd som jag fick hjälp med här hållt sig väldigt bra, och idag fyllde jag på mer halm.. Ganska mycket mer - tre balar. Och då började jag plötsligt fundera på om det kan bli för "tungt" underlag i boxen? :o :crazy: Har aldrig haft anledning att tänka på det förut..

Sv: Halmbädd del II - kan man ha för mycket halm i boxen?

Jag vet inte riktigt vad du menar med tungt, men själv har jag funderat på om det inte kan bli för mjukt. Trots allt står de flesta hästar inne drygt hälften av dygnet.

Ja det var nog för mjukt jag menade.. :idea: Nu är iofs mina hästar bara inne på natten, men iaf. Kan det kanske vara slitsamt för lederna?

Dina hästar kan känna sig lyckligt lottade. Jag har sett hästar stå på halmboxar där liggmaterialet var ett tunnt lager halm. Själv fyller jag upp ordentligt, ungefär halva boxväggen, så behöver jag ju inte fylla på under två - fyra dagar. Jag anser att hästarna skall kunna gosa riktigt i halman.
Tror inte att det skulle vara för mjukt och skadligt på något sätt.

Det är ju inte direkt så att hästarna ska göra något jobb där inne så jag kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt på något sätt.

Det låter som dina hästar har tur........ Där jag hade min häst innan han kom hem till det "Riktiga" stallet hade dom såååååå dåligt i boxarna att han som är stor och tung fick ligg sår då han i stort sett bara låg på betongen......Och vet ni vad orsaken va? Det vart lättare och mocka........Ja, det säger sig ju själv....Men jag låter heller det ta en lite längre stund och vet att mina hästar har det mjuk och skönt när dom står inne på nätten!!!!!!!!!!!!!!!!

Det sägs ju att hästar sover godast på halm... Dessutom kan man ju ha permanentbäddar där man bygger upp tjocka lager med halm, så det med mjukheten är kanske inte så farligt.

Tack för alla svar! Appropå enkelt att mocka, ännu så länge känns det som rena vinsten att ha permanentbädd! :banana: Det är två veckor sedan jag gjorde iordning den och den är fortfarande jättefräsch och luktar inget! Mockningen tar max 5-10 min nu, jämfört med minst 30 min innan (men då mockade jag noggrannt å andra sidan). Luktade mer ammoniak då också (fick kalka golvet dagligen), eftersom jag vände upp o ner på allt varje dag för att få ut pisset. Hittills har det iofs gått åt ganska mycket halm, men förhoppningsvis kommer halmåtgången minska när bädden sätter sig..

Hästar behöver känna fast mark under fötterna, så visst kan det bli för mycket halm.
En permanentbädd är en annan sak, då packas ju halmen och ger ett stadigt underlag.

Immer

Detta är iofs (på väg att bli) en permanentbädd, men särskilt stadig kändes den inte efter att jag hade lagt in all halm igår.. Men idag kändes den bättre, så hon har väl lyckats platta till den. Det är visst en hel vetenskap det här.!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24