Halmåtgång

Balahé

Trådstartare
Hej!
Ni som har inackorderade (eller flera egna för den delen) hur mycket halm räknar ni per häst och uppstallad månad?
Tycker ni att jag är helt fel ute om jag räknar 1 rundbal halm/häst/månad vintertid? Förutsättningarna är stora hästar i normalstora boxar (10-12 kvadrat) växelströbädd och 15 timmar på box/dygn (inget jag kan påverka och inte det som skall diskuteras).
Givetvis går det ju mindre mängd de månader när hästarna är ute längre så där får jag bara dra bort ett antal balar.
Tacksam för input.

Sv: Halmåtgång

Jag tycker det låter mkt jag, men det beror ju förstås på hur pass tunga balarna är och på hur pass grisiga hästarna är i boxarna.
Hos mig går det åt fyra rundbalar (250kg/st) per år till en stor häst, en shettis och en B-ponny, på de balarna halmar jag även ligghallen i hagen. Hästarna är inne ca 8 timmar/dygn från slutet på augusti till mitten på maj.

Normalt tycker jag.
Här går det åt en rundbal i veckan till sex hästar o då har fyra bädd.

Jag har 4 hästar och strör med halm. Mockar igenom allt dagligen. Normalstora boxar och hästarna står på box 12-14 tim/dygn nu på vintern.

Jag köper 60 kilos balar och det går åt 1½ i veckan till alla fyra. Alltså 360 kg per månad.

Det är alltså 90 kg per häst och månad (på ett ungefär).

Jo självklart beror det på hur grisiga hästar man har och även hur benägna de är att äta halmen. Men -Catherine-, det är ju en viss skillnad på dina 8 timmar/dygn och de (minst) 15 timmar/dygn i box som det är i mitt exempel.

Det är bara att gratulera till att du har så låg förbrukning, är inte säker på att jag hade klarat det till min enda:D Men min egen är ett matvrak och en riktig skitgris så jag kan inte riktigt ha henne som mall:D

Beror på om man har bädd eller ej.

Hos mig går det år ca 1 rundbal till 3 stora hästar och en liten åsna (alla i 12kvm boxar på bädd) på ca 3-4 veckor.

Innan stod den ena hästen inte på bädd och då gick det åt betydligt mer, minst 2 rundbalar/månad.

De står inne mellan 17-07 varje dag.

Senast ändrad:

Hos oss går det 1 rundbal på ca 3 veckor, tre stora hästar med stora boxar (två 12 m2 samt en 20 m2), växelströ.
En av dem äter mycket halm så där går det åt lite mer.

Jag har alltid haft bädd, torv i botten och sen rikligt med halm ovanpå.

Min gamla häst bajsade på ett ställe och jag mockade ut pissig halm ca en gång i veckan. Till honom gick det åt 15 kg halm/vecka.

Min nya unghäst är i mina ögon en riktig skitgris (de andra i stallet tycker han är normal). Han bajsar överallt och gömmer högarna så jag måste gå igenom hela boxen. Bädden är dock helt intakt. Hos honom måste jag mocka ut pisshalm ca var 4:e dag. Till honom måste jag lägga in en halmbal varje dag, dvs åtgången är 10 Kg halm/dag.

Så min erfarenhet är att det skiljer sig väldigt mycket

Låter rimligt!
Jag kan klara mig på 1/månad till 2 storhästar (ganska renliga) om jag snålar.

Ingår halmen i hyran har folk en tendens att "slösa" mer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 575
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 203
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 899
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 542
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka