Halmåtgång i ligghall?

Affa

Trådstartare
Nån som har koll på ungefär hur mkt halm det går åt (som strö) till hästar på lösdrift?
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Oj inte mkt iallafall.. förra året på 3 månader gick 1 bal åt=)
Jag mockar varje dag fast väldigt ekonomiskt. torrt och fint inne i ligghallen=)
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Jo givetvis, men jag tänkte om det finns några riktlinjer halmåtgång/kvm ligghall/antal hästar...
Eller åtminstone hur mkt ni som har lösdrift gör av med och hur stor ligghall/hage/antal hästar ni har.
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Jag väcker liv i den här gamla tråden. Vad har ni för erferenheter, hur mycket halm går åt till hästar på lösdrift?
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Jag väcker liv i den här gamla tråden. Vad har ni för erferenheter, hur mycket halm går åt till hästar på lösdrift?

Det är verkligen inte lätt att svara på. Är så många faktorer som spelar in. Hallens storlek, antal hästar, väder, årstid och hur mycket hästarna vistas inne i hallen inte minst. Har varit med om fall med en storbal varannan vecka och fall med en storbal/kvartalet. Sedan handlar det mycket om vad du har för utrustning att ströa och mocka med...
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Beror fortfarande på hur stor den är, hur många hästar och hur dom använder den.
I min stora så går det ca 5 stora rundbalar för att strö upp den och sedan i början får vi fylla på varannan vecka med 2 till 3 balar tills bädden har lagt sig. I min lilla strör vi upp med en storbal och fyller sedan på några gånger med en ca en halv rundbal då och då.
I den stora så har hästarna den mest som toalett för att kissa i och som lekstuga. I den lilla där vi har våra pojkar används den bara för att sova i och ingen av dom som direkt vill ha den som toalett. Att vi behöver fylla på där beror mycket på att dom dels äter av halmen och dels ofta välter ut vattnet.

Vi har djupströbädd i bägge och tar inte ut allt utan lämnar en "stomme" kvar i botten till nästa vinter.
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Ligghall till 15 vuxna fölston. Godkänd för nästan det dubbla antalet.
Strör i snitt kanske en rundbal/vecka. (350-400 kg). Oftare om det är regnigt ute. mer sällan om det är konstanta minusgrader.
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Ligghall till 15 vuxna fölston. Godkänd för nästan det dubbla antalet.
Strör i snitt kanske en rundbal/vecka. (350-400 kg). Oftare om det är regnigt ute. mer sällan om det är konstanta minusgrader.

Du har ingen bild på den lösdriften? Hur den är utformad alltså?

kl
Jag gör åt minst 150-200kg per vecka åt mina 5 hästar, men de står där inne nästan hela tiden...
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

KL
En rundbal på två-fyra månader beroende på årstid. Två renliga ponnydamer som använder sin lilla hall ofta men främst för vila och sömn.
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Hela byggnaden är en vinkel, med lagård åt ena hållet, och ekonomibyggnad åt andra. Ingången till ligghallen är nästan i vinkeln, och det är betongplatta både i hallen, och utanför (delvis dyngplatta). Hästarna fodras inte i hallen, utan använder den som sovhall, och när det blåser och regnar samtidigt.
Är det kallt är de inte inne särskilt ofta.
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Lösdrift godkänd för 5 B-ponnyer (eller 10 ungnöt som den ursprungligen var till), här bor för tillfället 2 B-ponnys. Förra vintern gick det åt 2 rundbalar á 300 kg till att strö upp och sen gick det 1 rundbal till att strö med under hela vintersäsongen (7 månader) Grabbarna använde lösdriften endast till att sova i stort sätt.
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

har en hall gokänd för 6-7 (?) hästar där jag har två vuxna, en unghäst o ett föl.
tråkig hage, dvs står rätt mkt i driften
när det var plussgrader gick det åt 15 småbalar (ca 10 kg) i veckan, nu när det är kallt är det samma antal fast var 14-20 dag.
Mockar en gång i veckan.
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Jäklar vad mycket :o

Vi har en lösdrift på ca 70 kvm till våra tre hästar, men det är bara hälften av den som är uppströdd. Resten är grus.

Under nov, dec, jan, feb så skulle jag säga att vi gör av med 1 småbal om dagen = ca 1500 kg.

I mars och oktober kanske en varannan dag och april tom september varierar det väldigt beroende på hur mycket de använder lösdriften, men kanske i snitt 1 i veckan = ca 1200 kg.

Utöver detta så får man ju strö upp bädden när den är ny. Vi behöver byta ut bädden vartannat år för att den inte ska bli hög och då har vi använt oss av halvstora fyrkantsbalar, men jag har lite svårt att uppskatta hur mycket det har gått åt.

Men kanske 3 ton halm/år, för 3 hästar och ca 35 kvm inkl grunden för bädden. Det vi fodrar med ingår i denna mängd.
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Men kanske 3 ton halm/år, för 3 hästar och ca 35 kvm inkl grunden för bädden. Det vi fodrar med ingår i denna mängd.

Eller nä, när jag räknar på andra hållet - dvs försöker uppskatta hur många transporter med småbalar vi har tagit hem så blir det nog inte riktigt så mycket!

Vi har iaf alltid en fräsch bädd, ungarna och hundarna kan sitta i den utan att de börjar lukta :D
 
Sv: Halmåtgång i ligghall?

Tycker själv att det var mkt när det var blött ute men nu är det inte mkt.
Var ju inge roligt i hagen när det var blött så att stå, skit o sova i ligghallen var det som gällde :grin:
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 110
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 327
Senast: Ainon
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 386
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp