Halm som fodermedel

Tack! Det hjälpte mycket.

Jag kommer att räkna med 5 Mj. Ska skicka höet på analys men misstänker redan nu att det är mycket energi i det. Kan inte längre ha fri tillgång på halm som jag hade så jag måste nog sänka höet så jag kan återgå till fri tillgång. Men det är möjligt att jag begränsar även det.

Sålänge proteinbehovet uppfylls så får man trixa sig fram. :) Hoppas det blir bra i slutändan!
 
Mina får alltid halm då jag alltid får högt på både MJ och sbrp på höt.
Skulle bli väldigt lite mat till dom 2 hemma som inte tränas när det är ett MJ på runt 10 (ts).

Så halm är ett måste här hemma.
 
Hej!

Halm kan funka super som grovfoder, men man får som andra redan sagt tänka på att proteinhalten är låg/obefintligt och det kan behövas proteinfoder till. Som vanligt med foder behöver det vara av bra kvalitet, halm är en mycket vanlig orsak till hosta hos hästar.

Min får halm för att ha nåt att göra till natten, det serveras i nät för att vara lite svårare att äta. Jag har ofta problem att få ihop en vettig foderstat till henne, eftersom jag vill att hon ska få så mycket tuggtid som möjligt på så lite energi som möjligt. Dessutom behöver hon ganska mycket protein så det är svårt att balansera upp näringen (ta bort silage och ge mer halm = mindre protein, mer tuggtid, lägga till proteinfoder = mer energi i samband med proteinet = ta bort nåt annat med energi i osv osv...).

Jag kommer inte våga ställa min häst på halm som strö igen, hon äter tills det inte finns nåt kvar- hon gillar vetehalmen bättre än havrehalmen...

/Lavinia
 
Jag har sökt men får fasiken inte rätt på det.. Så om ni har någon annan tråd på lager så länka gärna :)

Mina hästar går på lösdrift. De kommer i vinter ha fri tillgång till hö.
Problemet blir då att det är så väldigt svårt att hålla dem i okej hull, de blir små bollar bara de tittar på mat. Mamma tycker att halm är ett bra alternativ så att de inte står på hö alltid. Jag tycker att halm är ett strömedel och inget annat...

Frågan är om jag bör ändra åsikt. Vad säger ni? Är halm som foderkomplement (tuggtid) bra eller ej?

Mina hästar var som finast den vintern de gick på fri tillgång på hö med "skyhög" proteinhalt. Halmen drar ju bara upp energin.. Problemet är väl att det är svårt att hitta så bra hö.

Klart dom kan äta en stor andel halm men då måste ju resten av foderstaten vara anpassad utifrån det. Det räcker tex inte bara med att täcka upp proteinet, utan även vitaminer etc.
 
*KL* och lite trådkap :/
Har lösdrift till en äldre nordsvensk och yngre halvblod och de har fått halm att ligga på i lösdriften.
Men de äter ju upp rubbet!!!! De får hö 3 ggr om dagen och går i en stor men avbetad hage.
Det blir ju en ond cirkel, för bägge två ser ut som bollar just nu och nordsvensken får knappt någon kraftfoder då han är så tjock- får mineraler, vitaminer o lite krubbskrammel. Ska man dra ner eller öka på hö mängden, kommer de minska på mumsandet av halmen i sin ligghall?
Någon som har erfarenheter av detta? Har aldrig haft hästar på halm som strö innan.
 
Yrrol, jag ströade med halm för några år sedan och precis som dina så blev mina feta som bara den. De tyckte dessutom att den pissiga och skitiga halmen var godast så det hjälpte föga att ge ren halm utanför vindskyddet. Numera får dom bara hö/hösilage som grovfoder och den äldre får lucern hackat strå för proteinet då han får mkt mindre hö än unghästarna. Mina får numera hö var fjärde timma och unghästarna fri tillgång ca 2 timmar per dag.

Min efarenhet är att dom inte slutar mumsa på halmen före de mer eller mindre har fri tillgång på hö. Hö och hösilage är smakligare så visst äter dom hellre det. Problemet är väl att för många av oss finns det en anledning till att vi inte kan ge fri tillgång.
Ge dina hästar grovfoder oftare, numera rekommenderar man 4-6 ggr per dygn. Deras magar far illa av att bara få 3 ggr dygn. Sur mage ökar hungern. Får dom nog med protein? annars vill dom äta allt dom kommer över( oavsett näringsvärde, de är ju grovfoderomvandlare )och blir bukiga om det är lite näring i det tex som i halm.

Halm är nog ett jättebra foder men det kan bli jättedyrt om man måste kompensera mkt för utebliven näring.
 
Sur mage ökar hungern. .
Är det verkligen så? Jag har lärt mig att hästarna inte mäter hunger i hur full magen är utan hur länge de tuggar. Att de tuggar i runt en halvtimme, tar en paus, tuggar en halvtimme osv. Du får gärna förklara mer, jag har alltid tänkt att sur mage är en följd av att den inte bearbetat mat på ett tag, dvs att sur mage beror på att den är hungrig och inte tvärt om.
*nyfiken, håller dessutom på att skriva en uppsats om bland annat hästens fodervanor*
 
Med sur mage menar jag i det här fallet att hästen producerar "matsmältningsvätska" dvs syra hela tiden. Den är ju gjord för att gå och äta hela tiden, och matsmältningen är anpassad till det. Då kan du föreställa dig hur magslemhinnan på en häst ser ut efter 8 timmars fasta. Vi människor och hundar producerar syra när vi börjar tugga, anpassat för att äta förhållandevis sällan. En häst som står med syra som fräter på slemhinnan i magsäcken vill äta, det kallar jag hungrig i det här fallet.

Kerry Ridgeway som forskar kring hästars matsmältning säger till och med att " In my opinion there are only two kinds of horses: those who have ulcers and those who are going to have ulcers." hmm tänkvärda ord för alla hästägare.
När man läser olika studier så har man kommit fram till allt mellan omkring 50% i en Dansk studie och 97% av hästar som har magsår, fruktansvärt. Den Danska studien var dessutom gjord på icke tävlingshästar.

Frågan hurvida hästar blir "mätta", tja, det bästa är väl att ha fri tillgång, problemet för många hästar att dom blir för feta. Det är väl där problemen med utfodring börjar för många av oss. Det finns nog ingen som inte skulle ge sina hästar fri tillgång om det fungerade, det är väl det enklaste som finns i alla fall här uppe i norr. Det stämmer säkert att hästar som kan äta hela tiden är mer nöjda än de som får maten portionerade, det har i alla fall varit så för mina hästar. Så utmaningen är att få hästen att tugga så lång tid som möjligt och få i sig lagom med näring för just den individen. Där är alla goda råd välkomna speciellt för oss som har extremt lättfödda hästar. När man läser om fodring så är det många som ger råd om hur man ska fodra lättfödda kusar som uppenbart aldrig någonsin har fodrat såna själva! :mad:
 
Tack, då kanske det får bli fri tillgång på hösilage och hoppas på att speciellt nordsvensken lugnar ner sig efter ett tag.
De får även lucernhack nu men inte i motsvarande mängd så det kompenserar upp proteinbehovet gentemot halmen.
 
Tack, då kanske det får bli fri tillgång på hösilage och hoppas på att speciellt nordsvensken lugnar ner sig efter ett tag.
De får även lucernhack nu men inte i motsvarande mängd så det kompenserar upp proteinbehovet gentemot halmen.

Tja om det fungerar med fri tillgång så är det så klart det bästa. För mina hästar fungerar det inte då två av dom är lättfödda (på riktigt). Kanske mina skulle äta lite mindre efter ett tag men när de fick fri tillgång så åt de 15 kg torrhö/dag på hösten och våren. Kanske mer under vintern då det var kallt, men då åt de direkt ur storbal och det vägde jag aldrig.
När jag portionerar så får min 8 åring bara 6-7 kg torrhö/dygn. Så för honom spelar det inte någon roll om han skulle lugna ner sig och äta bara 15 kg/dag efter ett tag istället för kanske 17 el 20 kg /dag, han skulle vara fet vilket som. Och då pratar jag inte i gott hull eller lite rund, utan fet som i att man inte kan känna revben hur mkt och var man än trycker :(
 
Jag är övertygad om att halm är utmärkt som fodermedel, så länge den är av god hygienisk kvalité (som allt foder ska vara) och det matchar hästens foderstat. Har träffat många som kompletterar foderstaten med det för att dryga ut ättiden eller öka torrsubstansen i foderstaten.

Jag har provat att ge min nuvarande halm som komplement, men äter bara lite av det innan halmen får agera toalett (och efter det äter han inte mer av den, vilket iofs får ses som klokt :p) . Så det blev mest att jag fick mocka ut halmen istället för att han åt upp den.
 
:D :D Vi provade att ställa in en rundbal men de bara åt o åt så de såg ut som både Mulle och en Michelinfigur med formen RUND. Nä så de får äta sin halm o få hö 4 ggr om dan istället. Blev väldigt orolig för 2 åringen för hon blev äckligt stor och vi fick även för oss att hovarna blev varmare så balen åkte ut efter några dagar, vågade inte testa längre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 931
Foder & Strö Hej! Jag och en stallkompis ska ha 2 av våra hästar ihop i vinter i en hage med begränsad fodermängd. De andra hästarna går på fri...
2
Svar
20
· Visningar
3 674
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 614
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp