Halm som fodermedel

Silkisif

Trådstartare
Jag har sökt men får fasiken inte rätt på det.. Så om ni har någon annan tråd på lager så länka gärna :)

Mina hästar går på lösdrift. De kommer i vinter ha fri tillgång till hö.
Problemet blir då att det är så väldigt svårt att hålla dem i okej hull, de blir små bollar bara de tittar på mat. Mamma tycker att halm är ett bra alternativ så att de inte står på hö alltid. Jag tycker att halm är ett strömedel och inget annat...

Frågan är om jag bör ändra åsikt. Vad säger ni? Är halm som foderkomplement (tuggtid) bra eller ej?

Mina hästar var som finast den vintern de gick på fri tillgång på hö med "skyhög" proteinhalt. Halmen drar ju bara upp energin.. Problemet är väl att det är svårt att hitta så bra hö.
 
Mina hästar gillar verkligen halm, de får ganska mycket torrhö minst tio kilo per häst men när höet tar slut tex inne i boxen så äter de halm. Jag brukar också hänga upp ett halmnät i lösdriften och de tar slut ganska fort.

Sen det där med att halm bara tillför energi, enligt mitt foderprogram så innehåller halm ca 3 g smältbart råprotein och drygt 3 MJ per kilo foder, och detta ska vara hämtat från SLU.

Jag vet inte om det skiljer mellan halm från de olika sädesslagen men havre halm sägs ju var mer uppskattat av hästar än övrig halm. Råg och kornhalm använder inte jag, oftast blir det vetehalm men även den verkar skilja sig åt i smaken. Jag fick ett år tag på ett jättefint parti småbalshalm och hästarna fullkomligt älskade den. I år fick jag storbalar vetehalm och den är tydligen inte lika smaklig.

Så halm är inte bara halm ;) om du frågar mina hästar men det är lika svårt att hitta fin halm som det är att hitta ett riktigt bra hö :meh:
 
Halm kan mycket väl användas som kompletteringsfoder, men som @Snowball sa varierar smakligheten på halmen hos hästarna. Min ponny står på halm som strö och äter lite då och då. Har stödfodrat med halm i hönät tidigare när jag red en häst som gick på lösdrift.
 
Halm är foder, inte sängkläder.

Jag har fodrat hästar med halm+proteintillskott utan problem.

Halmens näringsvärde kan variera väldigt mycket. Det beror både på vilken sorts halm och på hur mycket grönt som kommit med. Hur välbärgad halmen är kan med påverka.
Jag har haft värden på allt från 2-6 maj och 3-30 g smbrp. Så det kan skifta rejält
 
Halm är bra att "spä ut" med eftersom det innehåller så lite energi. Men det innehåller oftast i princip 0 protein så det får man tänka på.

Min kommer att ha fri tillgång till halm och portionerat hö eftersom analysen visade att årets hö är gräsligt energirikt. Lusern och om jag får tag i det potatisprotein till att täcka proteinet.
 
Jag ger ett slag för både och dvs det är ett bra strö och fodermedel..Själv är jag helt frälst i halm som strömedel och kommer aldrig drömma om att gå tillbaka till spån tex om jag får välja. Det är betydligt nyttigare för hästarna att stå på ..torkar inte ut hovar och dammar inte på det farliga sättet tex spån gör.

Många använder det som ett bra sätt att få ner hästar i vikt på ett skonsamt sätt (man ska inte svälta hästmagar) eller hålla hullet. Många hästar fixar inte det grovfoder som finns att tillgå utan att bli som bollar..nästan oavsett vad man gör, dvs det kvittar om det är fri tillgång eller uppdelade portioner.

Hade jag haft en sån häst hade jag om möjligt och det var lagom energi i fodrat majoriteten av mängden i halm faktiskt då det ju är viktigt att hästen tuggar och håller magen i gång de flesta timmarna över dygnet..till det lite hö eller ensilage och ev komplement av lucern. Hade jag haft ponny hade jag definitivt haft med halm i foderstaten då de tycks ligga överlag inom riskgruppen för övervikt ofta.
Jag ser många som hittat nyckeln i att ha fritt på halm och portionerar hö/ensilage 2-3 små givor per dygn.

I överlag tror jag vi dock är dåliga på använda halm, så ja säger jag till TS att man bör ändra inställning till halmen om det är så att man kan nyttja halm med lågt energiinnehåll vid behov.

Halm är inte ens ett "komplement" utan det ingår i fodergruppen grovfoder.
 
Senast ändrad:
Mina hästar är också lättfödda, tycker därför vetehalmen är perfekt att ha som komplement foder och strö.
Hästarna har något att tugga på (äter ändå inte mängder) mellan måltiderna och jag slipper att gå upp mitt i natten och fodra.

Tanken på,att ge dom hö i nät, ger mig rysningar...jag är helt övertygad om att näten ger skador på tänder, nacke och dåliga luftrör om dom hängs i upp och ätställningen blir helt fel.
Ättiden verkar inte förlängas nänmvärt över dygnets timmar med nät heller.
 
Jag har läst alla era svar.

Hästarna är ca 10 stycken som får hö ur foderhäck, dvs inga nät finns eller är alternativ.

Jag är fortfarande inte förtjust i halm. Det halmen gör är visserligen att ge tuggtid, men kvoten mellan protein och energi är det jag sett som det viktiga. Halm förstör den totalt, eftersom det är i princip proteinlöst och i alla fall innehåller en del energi. Så min fundering blir som det inte är mer värdefullt att hitta bra hö.

Å andra sidan vet man inte hur årets skörd blir (eller det kanske man gör vid det här laget?). Det kanske blir halvdåligt hö i år...
 
Jag har läst alla era svar.

Hästarna är ca 10 stycken som får hö ur foderhäck, dvs inga nät finns eller är alternativ.

Jag är fortfarande inte förtjust i halm. Det halmen gör är visserligen att ge tuggtid, men kvoten mellan protein och energi är det jag sett som det viktiga. Halm förstör den totalt, eftersom det är i princip proteinlöst och i alla fall innehåller en del energi. Så min fundering blir som det inte är mer värdefullt att hitta bra hö.

Å andra sidan vet man inte hur årets skörd blir (eller det kanske man gör vid det här laget?). Det kanske blir halvdåligt hö i år...

Årets skörd måste man väl veta nu såvida man analyserat?

Min erf är tyvärr att det är nästintill omöjligt att hitta hö eller ensilage till ok värden för hästar som lätt lägger på sig :(
Bönderna producerar ofta i egenskap att det ska duga producerande kor..och värdena blir därefter..dvs allt som oftast för bra för hästmat då majoriteten inte har högpresterande elithästar precis.

Själv har jag inte haft problemet då jag har häst som man får lassa i mat och han lägger aldrig på sig..men jag har folk omkring mig som tampas med övervikten kontra att kunna erbjuda hästen vettig mattillgång för att inte pajja magarna..halm verkar vara den närmsta lösningen för många även om det kanske inte alltid faller kvoterna i fatet helt (dock får man gå mycket på hur hullet ser ut, inte bara på papper) eller att de får pytsa med tillskott utöver..
 
Årets skörd måste man väl veta nu såvida man analyserat?

Min erf är tyvärr att det är nästintill omöjligt att hitta hö eller ensilage till ok värden för hästar som lätt lägger på sig :(
Bönderna producerar ofta i egenskap att det ska duga producerande kor..och värdena blir därefter..dvs allt som oftast för bra för hästmat då majoriteten inte har högpresterande elithästar precis.

Mina hästar höll sig som sagt riktigt fina när de hade fri tillgång till fint hö med högt proteininnehåll.

Det måste man nog, om man inte som jag är halvt hästlös och därför har tappat känslan för när hästårets olika delar tar vid. ;)
 
Vår häst ser lite bollaktig ut trots endast 4kg hösilage om dagen (tycker inte det finns så mycket grönt i hagen men ändå ser han ut att vara i något överhull), det är ju för lite så resten blir halm som han förra året åt så glatt att det ej gick att ha som strö då han lyckades sätta i sig större delen av bädden över natten. Förra året var värdena jätte-bra (tyvärr) och väntar på analys nu men tror tyvärr att det bra i år igen. Vi har haft jättebra proteinhalt (för bra) så då har det varit perfekt att ge halm för att få upp energikvoten också, kraft var helt onödigt förra året så det blev bara mineraler och lite krubbskramel.

Ser inte riktigt hur jag skulle lyckas med att hålla min häst ifrån överhull utan att tillskottsfodra med halm utan att han blir sur och hungrig.
 
Jag har sökt men får fasiken inte rätt på det.. Så om ni har någon annan tråd på lager så länka gärna :)

Mina hästar går på lösdrift. De kommer i vinter ha fri tillgång till hö.
Problemet blir då att det är så väldigt svårt att hålla dem i okej hull, de blir små bollar bara de tittar på mat. Mamma tycker att halm är ett bra alternativ så att de inte står på hö alltid. Jag tycker att halm är ett strömedel och inget annat...

Frågan är om jag bör ändra åsikt. Vad säger ni? Är halm som foderkomplement (tuggtid) bra eller ej?

Mina hästar var som finast den vintern de gick på fri tillgång på hö med "skyhög" proteinhalt. Halmen drar ju bara upp energin.. Problemet är väl att det är svårt att hitta så bra hö.

Jag tycker att halm är ett väldigt användbart grovfoder, och mitt intryck är att hästarna reglerar sitt foderintag bra med halm. Vi har en klöverrik vinterhage och proteinrikt hösilage, och då är det perfekt att komplettera med halm. Jag skulle ha jättesvårt att få ihop foderfördelningen utan halm. Min häst täcker större delen av sitt näringsintag med bete så länge det växer ute, och vår och höst kan han därför bara få små minigivor hösilage. Utan halm skulle han stå utan stråfoder större delen av den tid han är i sin box.
 
Jag håller fortfarande på o vänjer mig vid att ge halm som grovfoder.

Våra har gräshage året runt och min häst hostar jättelätt. Fint hö verkar vara omöjligt att hitta men nu har vi faktiskt hittat fin halm. Hästarna äter fortfarande bara ngra kg halm till natten även om vi i dagarna tänkte börja med hösilage i småbal.

Ang att ge (en större del) halm upptill hela vintern så får man ju välja ett kompletterande grovfoder som passar. Behöver dina ligga på en kvot 8 så behöver ju hö/hösialget ha ännu högre kvot om du tänker dig byta ut några kg av dagens totala mängd mot halm. Inte svårare än så faktiskt :)

Vi har vintertid kunnat ha hästarna på "fri tillgång" hösilage. Eftersom jag är supernojig med gammalt hösilage ger vi dock på gränsen till lite nattetid i boxen så allt blir uppätet. Har därför alltid ett nät med halm i boxen också. Har hästarna ätit mer än vanligt av halmen vet jag att jag gett för lite hösilage.

I våras när vi slutade ge hösilage och började ge halm (i samband med sommarhage) så tog det 2 dagar innan de började smaka på halmen. Efter 3-4 dagar åt de upp vad man gav dem (0.5 kg) och sedan har det inte varit några problem att käka halm.

Min har jag gett lite lusern nu under hösten som komplement när gräset inte vuxit mycket.
 
När ni räknar på halm i foderstaten, har ni analyserat den då eller antar ni en viss energihalt? Är den så pass jämn att det är onödigt att analysera (typ som sojamjöl)?

Jag frågade min analysleverantör men de analyserar inte halm som färdig del utan som en "utanföranalys" och då kan det bli ospecifikt, som de uttryckte det.

Jag använder vetehalm.

Hur gör ni?
 
Jag räknar med ca 4-5, jag har för mig man kan göra samma analys på halm som man gör på höet om man nu vill göra det. När jag skickade in analysen stod det iallafall "analys för hö/halm" på fakturan..
Eftersom veterinären ordinerade fri tillgång la jag inte mycket vikt på energiinnehållet utan gick efter "standardvärdet 4-5MJ" .. Hoppas svaret var till någon hjälp!
 
Jag räknade med 4.5 MJ och inget protein alls när jag räknade första vändan (min har alltid varit lite för lättfödd men visade sig kunna gå på fri tillgång - han åt ju inte mycket mer än vad han förr serverats. Duktig ponny!).

Nu äter våra ju gräs sommartid o halm som tugg (max 2-2.5 kg/natt), räknar verkligen inte på det.
Vintertid äter de ju också bara som komplement, inte ens 0.5 kg så räknar inte då heller.
 
Tack! Det hjälpte mycket.

Jag kommer att räkna med 5 Mj. Ska skicka höet på analys men misstänker redan nu att det är mycket energi i det. Kan inte längre ha fri tillgång på halm som jag hade så jag måste nog sänka höet så jag kan återgå till fri tillgång. Men det är möjligt att jag begränsar även det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 931
Foder & Strö Hej! Jag och en stallkompis ska ha 2 av våra hästar ihop i vinter i en hage med begränsad fodermängd. De andra hästarna går på fri...
2
Svar
20
· Visningar
3 674
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 614
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp