Halm istället för hö?

ponnymother

Trådstartare
Köpte en bponny, welsh, i somras som har blivit lite fet. Han gick i grushage och fick hö hos förra ägare och var ridlägerhäst, gick ca två pass per dag.
Hos oss går han i gräshage med inte så mycket gräs. Han åt 5 kg hö och 1/2-1 kg havre där + mineraler. Han börjar ridas mer och mer hos oss, ca 6 dagar i veckan och 1-2 ridlektionspass av dessa dagar. Jag funderar på om man kan byta ut ca 1 kg hö mot halm (Nu får han ca 2, 2/5 kg hö + bete under dagen) Han kanske får i sig för mycket hö nu?
Och nej, jag har ingen analys eftersom stallägarens första hö fick kasseras pga mögel så nu kommer höet från massor av olika ställen...

Sv: Halm istället för hö?

Hänger på den här tråden i stället för att starta en egen, har ungefär samma funderingar :) Hoppas det är okej?

Ja det är helt ok att byta ut ett kilo hö mot ett kilo halm.
Halmen ska ju givetvis vara av bra kvalitet, havrehalm brukar de flesta gilla bäst:d

Det är ofta svårt med lättfödda hästar, att få tuggbehovet tillfredsställt och ändå inte bli feta, då är halm ett bra alternativ:idea: hästen behöver förmodligen inte havren heller.

Läs gärna i Christina Plancks bok "hästens biologi utfodring och avel"

Tänk på att halm innehåller energi men ingen protein. Finns det
någon möjlighet att slopa ev. kraftfoder?

Det är fett de handlar om, inte bukighet?

Jag tyckte han fick mycket havre, förra bponnyn vi hade fick bara lite skrammel.Eftersom det är en ganska "sävlig" ponny har flera av dotterns tränare tyckt att vi ska öka på havren, vi ger honom 1/2 kg per dag.
JoJimbo: klart du får haka på!;)

Jag hade hellre fodrat med analyserat grovfoder och struntat i kraftfodret. Med hästar som lätt blir tunna eller feta tycker jag det är extra viktigt med en vettig foderstat som inte baseras på gissningar.

Om hästens mj (energi) kommer från grovfoder eller kraftfoder gör ingen skillnad i piggheten på den nivå ponnyn ligger (inte elitträning), frågan är ju bara hur mycket grovfoder som motsvarar kraftfoder givan...

Vad kostar det att skicka hö på analys då? Vi kommer i vinter antagligen att få hö från 4 olika ställen så det känns lite dyrt...

Vad kostar det att skicka hö på analys då? Vi kommer i vinter antagligen att få hö från 4 olika ställen så det känns lite dyrt...

Får ni hem allt hö på en gång?
Isåfall kan du ta lite från de olika hö partierna så får du en hum iallafall.

En hö analys kostar mellan tre och femhundra

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 403
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 483
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka