Halm ingår, men det finns ingen halm!

lady_vip

Trådstartare
Jag har inte ens varit inackorderad en månad förrän det uppstår en liten konflikt...

Betalar en stallhyra där "allt" ingår, fri tillgång på halm, en viss mängd ensilage och en viss mängd kraftfoder. Nu i veckan får jag reda på att halmen som skulle försörja oss i vinter ligger kvar på den vattensjuka åkern och kan inte hämtas, risken är stor att den blir förstörd, om den inte redan är det.

Stallägaren har då köpt in en massa spån som ersättning. Detta ska vi då betala mellanskillnad på, men jag vägrar ställa min häst på spån! Hon tål inte spån, grisar ner nåt fruktansvärt och behöver ny spånbal minst 3 ggr/vecka. Dealen var ju att halm ingick.

Jag har nu erbjudit mig att använda mina kontakter för att jaga rätt på halm till hela stallet, men skulle avvakta. Men vad fasiken gör man? Betalar 400-500 extra i månaden på redan saftig hyra för något man inte vill ha?!?

Sv: Halm ingår, men det finns ingen halm!

jag kan förstå stallägaren, denna hösten har varit besvärlig för många angående att få in halm. Hon har väl inget annat val än att skaffa annat strö? och spån är ju dyrare, det kan ju inte hon hjälpa.

Men om du själv kan få fatt i halm så kan du ju föreslå att du får en lite billigare avgift om du själv ordnar halm?

Tycker inte det är befogat att vara arg på stallägaren för att halmen regnat bort, det kan hon inte hjälpa eller göra något åt, inte heller bönderna som skördar halmen. Men om du kan fixa fram halm via dina kontakter är det väl bara att göra det och sen göra en deal med stallägaren att betala mindre.

alltså jag tycker nog stallägaren försöker göra en schysst deal, i och med att hon "bara" vill ha mellanskillnaden. Att halmen inte kunnat tas in rår hon ju inte för. Att alternativet är ett strömedel du inte kan använda dig av är ju en annan sak. Jag hade diskuterat med stallägaren att få avdraget för det strö som skulle ingått och skaffat eget själv. Låter som en vettig stallägare utifrån det hon försöker erbjuda så det borde väl inte vara omöjligt?

Stallägaren har tillhandahållit en tjänst (inackordering inkl. vissa tjänster och materiel; tillhandahållande av halm t ex). Nu kan inte stallägaren uppfylla sin del av avtalet, och vill ha mer betalt.

I vilken annan bransch funkar det? Jag är uppriktigt nyfiken. Om vi skulle sälja en tjänst, och mitt i kontraktsperioden helt plötsligt inte kunna få till det priset vi räknat med för delar av det vi säljer får vi vackert så den ekonomiska risken om vi inte avtalat annat.

I det här fallet är det som jag ser det två delar: DELS kan inte kontraktsförutsättningarna uppfyllas (halm tillhandahålls inte av stallägaren), men sedan vill stallägaren DESSUTOM ha mer betalt för ändringen.

Nej, det funkar inte i någon annan bransch skulle jag vilja säga. Erbjuder man något får man se till att det finns tillgängligt. Ligga på överlager, betala högre pris - lösa det hur man vill.

Fö finns det halm (under uppsägningstiden kontraktet t ex), det är en prisfråga. Jag kan med ett samtal få tag på jättefin småbalshalm - inga problem. Men det kostar därefter också.

Senast ändrad:

När jag hade eget stall med inhyrningar tog vår halm slut. Det var bara att ragga runt tills jag fick tag på halm att köpa, inte tvingade jag mina inhyrningar att betala/skaffa in när det enligt kontrakt skulle ingå fri tillgång.

Däremot var de gulliga och gick med på att betala 100 kr extra i månaden var. Detta efter en fråga från mig, absolut inget krav. Det var ju inte deras fel att jag räknat fel...

Som jag ser det har stallägaren/säljaren av tjänsten att välja mellan att säga upp kontraktet/omförahandla det (med hänsyn till uppsägningstiden) och under uppsägningstiden tillhandahålla det som avtalats.

Det är liksom det man åtar sig när man gör ett avtal med sina kunder.

Om jag förstår ditt inlägg rätt förstår du min tanke om att vi har ett avtal som inte stallägaren följer..?

Jag fick dessutom höra "halm ingår självklart, obegränsat".

Jag har ju själv haft inackorderingar i många år och vet att material går att få tag på, om man anstränger sig. En snabb slagning på Annonssajt gav mig 3 annonser på storbalar vetehalm inom 3 mils avstånd - halm finns.

Helt klart gäller ju kontraktet. Annars får ju skrivningen vara "Halm tillhandahålls så länge jag som stallägare tycker det känns roligt och prisvärt". Eller något liknande. För det är ju vad det handlar om.

Å andra sidan: alternativet är att omförhandla och då är du ju tillbaka på ruta 1, antingen gilla läget med prissättningen eller flytta. Enda skillnaden är att du kan "tvinga" stallägaren att tillhandahålla halm under uppsägningstiden.

Hur man än vänder sig har man röven bak ;)

Fast stallägaren har ju lovat halm. Och jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte hade valt det stallet om jag visste att hästen skulle stå på spån.

Enligt mitt synsätt är inte stallägaren schysst, han försöker vara bekväm genom att beställa spån i stället för att leta reda på annan halm. Sen är han såklart inte skyldig till att halmen står på åker, men när jag hade inackorderingar körde jag med både livrem och hängslen - det finns alltid fler leverantörer men kanske inte till samma pris.

Jo, men vill man förvissa sig om ett avtal som sträcker sig över vintern med de premisserna kontraktet anger får man ju skriva avtal på längre tid. Och det är ju inte alltid så roligt; att vara bunden vid ett halvårskontrakt på uppstallning.

Jo, mitt förslag blir att jag köper egen halm och då ska mitt pris ner.

Jag fick dock reda på nu i veckan att en tidigare hyresgäst ville ge sin häst hö då hästen inte tålde ensilaget. Höet skulle hon själv köpa in och stå för, men stallägaren ville inte minska på hyreskostnaden trots att hyresgästen inte använde ensilage. Fast å andra sidan är det ju så nu att han inte kan tillhandahålla vad han lovat.

Fast det kan du inte kräva. Du kan kräva det som står i kontraktet, så länge kontraktet gäller. Vill inte stallägaren tillhandahålla det, säger denne upp kontraktet och du får flytta. Eller gilla det nya läget/kontraktet.

Kräver gör jag väl inte, men mitt förslag blir det till att börja med. Under förutsättning att det såklart inte trollas fram någon halm.

Fast stallägaren har ju lovat halm. Och jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte hade valt det stallet om jag visste att hästen skulle stå på spån.

Enligt mitt synsätt är inte stallägaren schysst, han försöker vara bekväm genom att beställa spån i stället för att leta reda på annan halm. Sen är han såklart inte skyldig till att halmen står på åker, men när jag hade inackorderingar körde jag med både livrem och hängslen - det finns alltid fler leverantörer men kanske inte till samma pris.

ja det är ju din tolkning. I min värld låter det otroligt att en stallägare skulle välja att köpa in ngt för dyrare pengar om annat fanns att tillgå som dessutom räknades med i kontraktet. så ngn bekvämlighet känns det lite otroligt att det handlar om. om du med lätthet kan leta upp en halmleverantör känns det otroligt att stallägaren inte skulle kunna göra det, om än med en viss pris skillnad.
att en annan hyresgäst väljer att inte stå på silage och vill köpa eget hö har ju inget som helst med avtalet att göra. varför skulle stallägaren ge rabatt på det liksom?

Jag vet faktiskt inte var hans bekvämlighetsgräns går. Deras egna hästar står på spån, kanske blir det därför lättare, vad vet jag.

Jag erbjöd mig iaf att skaffa fram halm, så får vi se hur det blir.

men varför i hela friden skulle du behöva skaffa fram halm till hela stallet? räcker väl med att du får avdrag om du vill ha egen halm liksom? varför dra igång en debatt för hela stallets räkning? huvudsaken är väl att du löser din egen grej. Har du ö.h.t pratat med stallägaren om avdrag på hyran om du väljer eget strö i detta fallet?

Ang silaget var det väl mest en tanke på "välviljan". Jag är inte oäven på något sätt, jag har ju som sagt själv haft inackorderingar, jag vet att det kan bli tufft ibland.

Jag tänker inte dra igång någon debatt, varför skulle jag göra det? Man är ju sig själv närmst, en storbal eller ett lass småbalar räcker länge till mig. Men jag tänker inte betala dubbelt för det.

Vi hade ungefär samma val på ett tidigare ställe. Fodra med mögligt hösilage, eller skaffa eget (och ändå betala för det vi skulle ha använt av stallägarens mögliga hösilage). Vi skaffade eget, betalade för det vi inte använde och flyttade så snart det bara var möjligt.

Det handlade i grunden inte om enstaka händelser utan om grundsynen som skilde sig så markant att det inte gick att jämka ihop.

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 139
Senast: a1agnlju
·
J
Hästmänniskan Vad ska jag göra? I stallet där jag har hästen nu finns en person som gör livet svårt för mig.. att personen i fråga är tillsammans...
Svar
16
· Visningar
1 519
Senast: JenniferBatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross