Halm i Lösdrift

Linduzz

Trådstartare
Om jag har fattat det rätt så finns det olika slags halm? Rätta mig om jag har fel.

Vad för slags halm använder ni i lösdrift/Box?

Sv: Halm i Lösdrift

Om jag har fattat det rätt så finns det olika slags halm? Rätta mig om jag har fel.

Vad för slags halm använder ni i lösdrift/Box?

jo det finns olika sorters halm.
vete, korn havre och råg

vetehalm är att fördra till hästar. Den suger upp bra.

korn och havre halm äter de mer av.

råg brykar man inte använda till häst.

Okej, Så allstå är det bäst att använda vetehalm som strö/underlag då?

Vete- eller havrehalm. Kornhalm får man utfärda en varning för då den ofta (inte alltid har jag märkt) innehåller en slags vassa hakar som hästarna kan få problem av. Aldrig råghalm då den kan ge kolik (och allergi tror jag, någon som vet mer?).

Nu vet jag själv svaret eftersom jag hittade veterinärförklaringar på Hippson. Råghalm ska man helst inte använda eftersom den innehåller så mycket fibrer. Dricker hästen inte tillräckligt (vilket innebär att den ska dricka väldigt mycket) får den lätt kolik. Allergi är jag inte säker på att det var de fick man väl hudutslag och svullna ben kan de få.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2