Halm fråga..

L

linabergmer

När jag köpte min häst i höstas så stälde jag han på halm, men han åt upp hela boxen typ så jag fick ställa han på spån.. Men nu har jag tröttnat på spånet och ställde han på halm igen för att se om det funkar, och det gjorde det, han äter knappt något längre..
Min fråga är, vad kan det bero på att han inte äter nu men då?
Kan det vara så att han hade fått fel foderstat förut och behövde massa ämnen till kroppen ovh att jag nu fått i ordning på hans foderstat eller vad tror ni? Någon som varit med om någon liknande?

Sv: Halm fråga..

Kan ju vara så att de äter det för att testa, min häst gjorde detsamma fast jag bytte från halm till spån ett litet tag och då började han äta lite spån.
Men jag bytte tillbaka till halm iaf, det är lättare att mocka i :)..

Olika typer av halm är olika smakliga. Det kan vara så att det inte är samma sort nu som i höstas. Kan också vara så att hästen var hungrigare och/eller hade mindre att sysselsätta sig då än vad den har har nu.

Att en häst äter måttligt med halm är nyttigt.
Men en hel box! Förmodligen hade du honom på sk. foderhalm (havrehalm) och den är det många hästar som gillar!
Medan vetehalmen inte alls är lika smaklig de brukar bara stå och noppra i den de allra finaste stråna.
Antar att skillnaden kan ligga i att du haft olika halmsorter

Nej, det är samma halm från samma åker..

hästar som äter upp all behöver ökad foderstat .. hästen ska ej äta upp all..
min stumpa äter endas de gröna grässtråna som finns i :angel:

Jag vet inte men jag tror att hästar som käkar upp hela bädden får för lite stråfoder.
Förr hade jag en häst som alltid åt upp bädden varje natt och jag visste inte bättre då så jag trodde att hon var en sån som bara gjorde det. Jag hade hästen inackorderad då.

I slutet av den hästens liv så hade jag eget stall och fodrade som jag själv ville och hade så mkt halm jag själv ville och då var det aldrig några problem.

Och dom hästar jag har haft och har nu har det heller aldrig varit problem med. Men så har dom fri tillgång till stråfoder och 30 cm halmbädd.

ps. jag tycker också att det är mkt lättare att mocka halm.

Klart det är lättare att mocka i halm, tycker jag iaf..

Men det konstiga är at han står på samma foderstat nu som då.. men kan ju ha varit dom tidigare ägarna som gav han helt fel foderstat och så hängde det i ett tag..

Kan ju tillägga att dom sa att han fick 20kg hö om dagen, så om han fick det så var det kanske inte så konstigt om han var hungrig när han får mindre hos mej..

Mitt sto stod på halm innan hon fick luftvägsinflammation, och hon åt inte speciellt mycket.
Men, när jag var skadad och inte var så mycket i stallet - då åt hon kopiösa mängder med halm. Stallägaren noterade detta, och så snart jag började kunna köra till stallet varenda dag igen så minskade höätandet.;)

Immer

Vi la ut en stor halmbal (som jag slet och drog i för att få lös) i "vindskyddet" Detta var början av hösten och hästarna hade fortfarande inte fått hö:crazy:
Och för var dag märkte jag att det vart all mindre och mindre halm, så jag släpade ut ytterligare en till halmbal.
En dag såg jag tjuven! Min pålla stod och åt halm!
Jag tror nu att det har med att göra dålig foderstat, att hon var hungrig.
Jag slutade släpa ut halm i vindskyddet och gav hö istället, nu kan hon bara stå där och plocka de små höstråna i halmen, men jag har inte sett henne äta någo mer av det.
Fick dessutom ett tips av att man inte skulle mocka där, då skulle hästarna förmodligen inte äta av det.
Det stämmer nog! Följde även det tipset med.
Men nu mockar jag "inte så underbart halm som från början men inte är det då så äckligt att man inte kan ligga i det"
men de äter ändå inte av det.
Så jag håller nog med om att det var fodret som saknades.

Igen om mocka i halm, jag blir tokig då jag ska mocka där:d Kisset och skiten man knappt får upp på grepen.

Det sägs att hästar som äter upp halmen dom står på samt ex, äter på träd, inredning mm har brist på CELLULOSA. detta får dom i sig just när de äter halm.. jag skulle rekomendera att kanske köpa mineraler.. (den blåa miner hinken från krafft är suverän 8 kg för 206 kr) eller ett lite billigare alternativ... skippa hö på kvällen och fodra med halm... BARA halm.. det är ett sätt som brukar funka!! Lycka till!:)

*knapplån*

vet att detta inte hör direkt till tråden, men ni som har era hästar enbart på halm, hur mkt halm ströar ni med och hur ofta lägger ni in nytt?

har haft halm förut men då spån under, tänkte prova att ha enbart halm eftersom spånet bryts ner så långsamt och blir svårt att använda som gödsel.

cafu skrev:
*knapplån*

vet att detta inte hör direkt till tråden, men ni som har era hästar enbart på halm, hur mkt halm ströar ni med och hur ofta lägger ni in nytt?

har haft halm förut men då spån under, tänkte prova att ha enbart halm eftersom spånet bryts ner så långsamt och blir svårt att använda som gödsel.

Mina står säkert på 40 - 50 cm lös halm, innan de har packat ihop det och jag byter lite varje dag. Dels så äter de halmen dels så slänger jag ut den våta halmen och detta ersätter jag varje dag.

MVH Ann

Min häst får hippo mineral vitlök varjedag!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 479
Senast: fejt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama