Halm eller torv?

S

super mario

Jag undrar vad ni tycker är bäst att använda, halm eller torv? Funktionellt och ekonomiskt?
Vi ska så småningom bygga stall hemma och funderar på att ha en sådan där gummi?matta eller vad det nu är för material. Någon som har erfarenhet av det?
Jag vill inte ha permanentbädd till mina hästar eftersom jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att sköta en och jag vill inte blanda ut något med spån.
Någon som har tips och funderingar?

Sv: Halm eller torv?

Jag annvänder torv till min häst och låter henne gå på bedd eter som att det inte är så billigt men mycket mycket bra !
ingen amoijak eller något jo det blir visserligen mörkare i boxen men är betydligt mycket bättre för hästen dammfritt och lätt att mocka i i och med att det är så lätt så det sipprar i genom ..
Halm har ju en fördel att det är ju billigt men naktdelar också ..
Det är svårt att mocka i och det suger inte upp lika bra som torv och det stinker i hela stallet .. jag lovar dej ..torv är bäst .. men du gör ju som du vill.

Jag tycker halm är det bästa, förutsatt att man halmar ordentligt. Många säger att halmade boxar luktar så mycket kiss, men jag tycker, efter mina erfarenher, att det gäller snålt halmade boxar. Fördelarna med halm är (tycker jag) att hästen har något att pyssla med under natten, det är billigt och jag tror det värmer rätt bra när hästen ligger ner, bra i kallstall. Nackdel är väl att det tar mycket plats på gödselstacken och tar rätt lång tid att förmultna. Få bönder tar emot halmblandad gödsel till jordbruket. Men har man egen lösning på et är det ju inga problem.
Tycker inte alls om torv (går väl emot nästan alla nu ;) ), tycker det är dyrt, svårmockat om hästen rör sig det minsta i boxen, det sätter sig överallt och gör att hela stallet ser lite smutsigt ut.

Halm är min absoluta favorit. Främsta anledningen är att hästarna då hela tiden har något att tugga på (skall såklart vara BRA kvalitet). Särskilt med tanke på alla larmrapporter man hör om stressade hästar med för korta ättider mm.

Dessutom tycker jag att ett stall med välhalmade boxar med tuggande häster är väldigt hemtrevligt...

Allra bäst tycker jag att det är att ha en bädd av spån eller torv underst och sedan ordentligt med halm över...

Torv i botten och halm uppepå, torven håller bädden torr, varm och luktfri, halmen håller hästen sysselsatt (pilla, peta, leta mat), ren och torr. Både ekonomiskt, hälsosamt och lättskött! :)

Jag undrar vad ni tycker är bäst att använda, halm eller torv? Funktionellt och ekonomiskt?
Vi ska så småningom bygga stall hemma och funderar på att ha en sådan där gummi?matta eller vad det nu är för material. Någon som har erfarenhet av det?
Jag vill inte ha permanentbädd till mina hästar eftersom jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att sköta en och jag vill inte blanda ut något med spån.
Någon som har tips och funderingar?
för att sköta en permanentbädd behöver du varken utbildning eller erfarenhet för att sköta rätt..

kalka golvet, sprid ut kalken med sopkvast(lätta drag) på med torv 20 cm och trampa ihop, vattna med vattenkanna med strilmunstycke, trampa trampa trampa, vattna tills den sätter sig lagomt.. sedan på med mer torv över så att det hoptrampade är som golvet och en växelbädd ovanpå..
plocka bara ut bajshögarna efter det.. riv ut bädden under sommarbetet och anlägg ny.. en bukare hade sin häst på bete 3 mån och väntade 2½ innan hon tog ut bädden som då torkat och inte luktade mycket och dessutom var lätt att få ut..

En annan aspekt på det hela är: Vem tar hand om gödseln?

Vår bonde vill inte ha halm-gödsel så vi har torv vilket funkar mycket bra. Det enda felet är att det är så jäkla dyrt :eek:

Sen var det någon som tyckte det var bättre med halm eftersom hästen då har något att tugga på. Det kan jag hålla med om men det har vi löst genom att tillsammans med kvällshöet även lägga in någon kaka halm :)

Svärfar tar hand om gödseln! :angel:
Nä, har inte fått några klagomål än... och torvbädden tar jag själv till trädgården!

Svärfar tar hand om gödseln! :angel:
Nä, har inte fått några klagomål än... och torvbädden tar jag själv till trädgården!

Asch förlåt :) Jag ställde frågan om gödselhanteringen till fel person. Skulle ju riktat mig till trådskaparen! Sorry :)

Aha!
Nä, men det är ju sant, gödselhanteringen kan ju kosta endel... men samtidigt så kostar det ju ganska mycket att köpa allehanda jordförbättringsmedel i trädgårdsbutikerna oxå... och varför göra det när man kan producera sitt eget! :idea:

Jo aspekten om vem som tar hand om gödseln hade jag i baktanke när jag ställde frågan. Det var därför jag skrev att jag inte vill ha spån eftersom jag har hört att få kan ta emot det.
Vi kommer antagligen att ta hand om gödslet själva och sprida i jordbruket (arrendatorn) eller så kommer vi att försöka köra i väg det till arrendatorn direkt så att vi slipper arbetet med en dynghög.
Jag är skeptisk till detta med permanentbädd, kanske ovanan men det känns som om att man fuskar, att det blir ofrächt?Tar man bara ut kisset en gång om året? Om golvet växer måste man ju ta bort, stinker det inte då, om man skrapar i bädden? Måste man vattna och stampa igen om man skrapat i bädden?
Tack för era svar!!!

Jag annvänder torv till min häst och låter henne gå på bedd eter som att det inte är så billigt men mycket mycket bra !
ingen amoijak eller något jo det blir visserligen mörkare i boxen men är betydligt mycket bättre för hästen dammfritt och lätt att mocka i i och med att det är så lätt så det sipprar i genom ..
Halm har ju en fördel att det är ju billigt men naktdelar också ..
Det är svårt att mocka i och det suger inte upp lika bra som torv och det stinker i hela stallet .. jag lovar dej ..torv är bäst .. men du gör ju som du vill.

hovbölder på torv!!!!

jag tycker halm är bäst.. min står tyvärr på torv nu...

halmen suger upp bra enl. mig. beror ju oxå på hur man mockar.. jag vände allt varje dag å sen tog jag det som låg i hörnen å la där hon kissade... eller så ströar man det nya "bossiga" på kisstället...

mycket halm ska det vara!!! :love:

:angel: Glömde fråga vad som menas med växelbädd?
Om man har en permanentbädd av torv, har man ett lager av lös torv överst då eller ska hela bädden vara hård? Hur mycket löst ska man i så fall ha?

Glömde också att fråga ungefär vad det kostar? Hur mycket åtgång är det om man har en permanentbädd av torv?

:angel: Glömde fråga vad som menas med växelbädd?
Om man har en permanentbädd av torv, har man ett lager av lös torv överst då eller ska hela bädden vara hård? Hur mycket löst ska man i så fall ha?
med växelbädd menas att man vänder på allt och tar ut allt kiss och träck varje dag..

en permanenbädd växer sig inte hejdlöst hög och den blir inte geggig om man anlägger den rätt och sköter den rätt.. dvs inte skrapa ner i botten!.. dock så mockar man i det lösa varje dag.. trampar hästen ner det lösa kan man skrapa lite för att vända upp det som ska vara löst, man känner ganska väl när man tar i kakan..

det ska vara ca 10-15 cm kaka och normal växelbädd ovanpå.. dvs 10-cm löst strö.. och du mockar bara i det lösa..

polarens ponny gjorde väl va med 1-½ bal torv i veckan med permanentbädd.. 1½-2 med växelströbädd.. så det blir billigare med permanentbädd även fast det gårt åt 3-4 balar mer när man anlägger den, fast det är bara en engångsgrej då man bara anälgger bädden en gång om året..

Men vad kostar torven då?
Vi har haft spån och man har hört att det inte blir bra gödsel av det.
gulan

Va :O Ger torv hovbölder??
Vad jag har hgört så är torv det bästa man kan ha men jag vet ju inte alölt eller det vet ju ingen !?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
990
Senast: Kakis
·
R
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 479
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka