Halm eller Spån?

T

Tigerrr

Hej vad har ni för strö, till er/era hästar, vi har kornhalm till alla, och bädd på vintern oh tycker de funkar jätte bra, de ligger bättre på halm, sen får man mindre oönskade stallovaner, ponnyn har spån nu under sommaren då hon lätt blir lite rund på inget gräs:P får nog ha light gräs till henne:angel: !

Vad tycker ni? halm eller spån, bädd eller inte??

Sv: Halm eller Spån?

Torv som botten och spån ovanpå för att det ska vara lite ljusare. Mina har fri tillgång på grovfoder och maxad utevistelse och har inga stallovanor.

Jag har använt spån sen 1 år tillbaks och tänker fortsätta med det. Det negativa med spån är allt damm, mycket mer damm med spån än med halm. Det positiva är ljuset och att min häst är renare med det.

Jag ger mycket grovfoder och fodrar med halm så att han hela tiden har något att tugga på när han är inne :).

Min står på halm, jag tycker det är klart enklast att mocka i (vanesak säkert iofs).
Sen om hennes hö/hösilage mot förmodan skulle ta slut under natten (fri tillgång) så har hon ändå att äta på, behöver aldrig stå hungrig)
Har ej bädd.

Jag föredrar spån.

Har kört med det jämt förutom då spånet tagit slut och vi måste använda halm.

Jag tycker spånet dammar mindre än halmen, men det beror såklart på hur fräsch halmen är och vilken sorts halm, likaså med spånet.
Tycker också det är lättare att mocka med, det är ljusare, skitar inte ner hästen lika mkt och det blir inte så mycket luft mellan som det blir mellan halmen. Spånet är liksom relativt packat redan från början.

Hästarna verkar också vara mest hälsosammast med spån (iallafall mina).

Har inte bädd.

Jag använder en blandning av torv och spån i en bädd. Jättelätt att mocka i och det luktar aldrig något i stallet.

Ni som har torv som bädd och spån över, packar ni torven och låter kisset vara kvar eller hur gör ni?

Har haft torvbädd i alla år tidigare, men till hösten överväger faktiskt halm. Hästen behöver något att sysselsätta sig med när hon står inne på nätterna. Halmbädd har jag svårt för, så det blir nog en ickebädd av halm. :p

Ni som har torv som bädd och spån över, packar ni torven och låter kisset vara kvar eller hur gör ni?

Jag brukar låta det "torra" kisset vara kvar, men de "nykissade" tar jag bort. Hade en superbädd som var tung som betong att mocka ut nu inför betet! :p

Halm av olika sorter, och lite spån (såg) i underst. Vi mockar ut varje dag, allt kiss och skit och smutsig halm, och fyller på med ny halm. De är ute massor och står bara inne på vinternätterna.

Den stora plöjer alltid runt i hela boxen så att allt är en himla röra, nordisen gör ett hål på mitten med all halmen runt om, och den "Lilla" går omkring och gräver ner sina bajsar. Så de kan inte ha bädd någon av dem :D

Senast ändrad av en moderator:

Har provat både torv, spån och halm. Gillar absolut halm bäst, och i höst ska vi ha det med en permanent torvbädd under. Gillar halmen för att det håller hästen sysselsatt när kvällshöet är slut, min erfarenhet är att de ligger mer på halm, det dammar inte så mycket, och det är billigt. Nackdelarna är väl att vissA tycker det är svårmockat och det tar mycket plats på gödselstacken. Men fördelarna väger över.

Halm! (ej bädd) Tycker jag bäst om.
Lättmockat och "fräsht"
Smidigt och omtyckt.

Har även provat torvbädd.
Helt ok när den satt sig (gick fort)
Enkelt att mocka (om man bara tar bajsarna + lite kiss)
Ser tråkigt ut.

Har just nu spån inne (la in igår)
Kommer inte ha bädd.
Kommer ha ett halmlager ovanpå.
"Fräsht" så länge den inte blir missfärjat pga kiss och bajs.

har under min hästägar period enbart använt spån-torv-spån/torv och nu till hösten blir det till att använda halm, får se hur det går med det extremt lättfödda halvblodet, man kanske får gå tillbaka till torv/spån sen igen....

vad anser ni är halmens negativa egenskaper?

Min häst står nu på halm och har alltid gjort det tidigare (jag har dock bara ägt honom i lite mer än 1år nu)
dock överväger jag att byta till spån och fodra med foderhalm,
min häst äter nämligen kopiösa mängder halm vilket gör att han ser bukig ut under vintern.
Om jag var du skulle jag göra som några tidigare har sagt torv bädd och sen spån ovanpå eller köra på bara spån :idea:

Vintertid har vi torvbädd med halm uppepå, det är mjukt, varmt, torrt, luktfritt och lättmockat! Torvbädden anväder vi som jordförbättring i trädgården sen, prisvärt och mycket bättre än det man köper! :idea:
Vi använder bara havre- eller vetehalm i boxarna, är smakligt för hästen och lättmockat tycket vi. Korn och råg kan bli "stickigt" och fungerar inte lika bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 025
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 151
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka