Hållningsväst!

Lena Furberg

Trådstartare
Jag tycker att jag fått allt sämre hållning de senaste åren, att jag liksom kutar med ryggen kring skuldrorna framförallt. Jag sitter ju framför ett ritbord hela dagarna vilket nog gör sitt till, fastän jag har ritbordet ganska upprätt. Dessutom tränar jag mycket, både simning, cykling och löpning, men det tycks inte hjälpa.

Nu ser jag att där finns "selar" man kan köpa, som liksom drar tillbaka axlarna lite och hjälper till att förbättra hållningen. Men där finns massor av olika att välja på. En del ser helt galna ut, med metallplatta som spänns runt huvudet och fullt så allvarligt är det inte i mitt fall...!

Nån som använt en hållnings-sele/väst? Hjälpte den? Jag försöker ideligen påminna mig själv om att räta på mig, men glömmer ju nästa sekund.....

Jag har en Shoulders Back sen några år tillbaka, ”lite” om jag inte minns fel.

Ingen hållningsväst åtgärdar ju problemet, men de gör en påmind om att man faller fram och kan då korrigera sig själv. Sätter jag på mig min när jag är i korrekt position är den bekväm, när jag sen slutar vara det så blir den väldigt obekväm :p

Bäst är såklart att träna upp baksidan av ryggen och ”få skuldrorna på plats” med styrketräning och att ständigt tänka på hållningen (och komma ihåg att trycka tillbaka hakan) men det är som sagt ett bra komplement för att påminna sig själv och få lite muskelminne.

Du kan testa känslan av en sån väst genom att ta en lång, smal sjal och lägga bakom nacken så att ändarna hänger fram över axlarna, sedan dra bak ändarna under armarna och korsa de bakom ryggen och knyta ihop dem framtill.

Världens luddigaste beskrivning kanske :o

Jag känner igen problemet. Men jag undrar om det där med hållningsväst, när/var/hur skulle du använda den?
När jag var barn brukade jag leka att jag bodde i Afrika och fick bära saker på huvudet. Jag gick omkring med ett tjockt lexikon och försökte balansera det. Skulle inte det kunna vara ett lite kul sätt att förbättra hållningen på, eller känna efter hur det känns att räta på sig? Balansträningen som man får på köpet är säkert bra också. Frågan är hur länge man måste gå omkring så för att faktiskt förbättra hållningen.
Sen tror jag att det kan vara bra med massage och/eller tänjning av muskler som är förkortade, annars är det svårt att räta på sig. Hållningsväst är jag lite tveksam till, det blir kanske bara att man vilar mot/tar stöd i den, och det får man ingen förändring av.

Jag känner igen problemet. Men jag undrar om det där med hållningsväst, när/var/hur skulle du använda den?
När jag var barn brukade jag leka att jag bodde i Afrika och fick bära saker på huvudet. Jag gick omkring med ett tjockt lexikon och försökte balansera det. Skulle inte det kunna vara ett lite kul sätt att förbättra hållningen på, eller känna efter hur det känns att räta på sig? Balansträningen som man får på köpet är säkert bra också. Frågan är hur länge man måste gå omkring så för att faktiskt förbättra hållningen.
Sen tror jag att det kan vara bra med massage och/eller tänjning av muskler som är förkortade, annars är det svårt att räta på sig. Hållningsväst är jag lite tveksam till, det blir kanske bara att man vilar mot/tar stöd i den, och det får man ingen förändring av.
Jag tänkte att man har den på sig under dagen och att den liksom påminner en om att sträcka på ryggen eftersom selen annars tar emot, eller hur man nu ska säga. Jag behöver påminnas! Annars säckar jag ihop igen efter nån minut.....

Jag har kikat på sådana västar flera gånger, ibland för att ha för att förbättra min sits, och ibland för att ha till vardags. Har dock aldrig blivit av att jag skaffat en utan har istället fått hjälp av en envis kiropraktor ;) Går regelbundet till min kiropraktor (ca 8-9v mellanrum) och har märkt viss skillnad i min hållning. Bland annat så tänker jag betydligt mer på ryggen nu än vad jag gjorde innan, och kommer på mig själv oftare med att inte gå/stå/lyfta rätt och försöker då rätta till det. Bara en enkel sak som att "brösta upp", rulla bak axlarna och öppna upp bröstkorgen hjälper en hel del. Kommer man då ihåg att göra det flera gånger om dagen så blir det lättare och lättare med tiden.

Dock kan jag tänka mig att det kan bli svårt att få till en ergonomiskt korrekt ställning vid ett ritbord, men korta pauser med fokus på rygg och hållning kanske kan hjälpa?

Jag har en, typ enkel sele köpt på en sportbutik. Tänkte att jag skulle ha den när jag arbetade, men det var jättesvårt. Den håller tillbaka axlarna så pass att man blir mindre rörlig. Sitta vid ett ritbord tror jag är svårt. Men att ha den vid promenader och liknande, kanske kortare stunder inomhus kan hjälpa dig? Du går väl ut med hunden några gånger om dagen? Eller när du sitter och äter, då behöver man ju inte så.myxket rörlighet. :)

Eftersom du redan tränar skulle jag lägga krut på att i slutet av varje träningspass göra några övningar för att få tillbaka axlar och skuldror där de ska vara. Det finns en uppsjö av övningar att välja bland, men t.ex. någon form av roddövning, övningarna i den här videon, höftlyft med fokus på att hålla skuldrorna och axlarna på plats, osv. Googlar man dålig hållning/bad posture så finns det verkligen massor.

Jag tycker att jag fått allt sämre hållning de senaste åren, att jag liksom kutar med ryggen kring skuldrorna framförallt. Jag sitter ju framför ett ritbord hela dagarna vilket nog gör sitt till, fastän jag har ritbordet ganska upprätt. Dessutom tränar jag mycket, både simning, cykling och löpning, men det tycks inte hjälpa.

Nu ser jag att där finns "selar" man kan köpa, som liksom drar tillbaka axlarna lite och hjälper till att förbättra hållningen. Men där finns massor av olika att välja på. En del ser helt galna ut, med metallplatta som spänns runt huvudet och fullt så allvarligt är det inte i mitt fall...!

Nån som använt en hållnings-sele/väst? Hjälpte den? Jag försöker ideligen påminna mig själv om att räta på mig, men glömmer ju nästa sekund.....

Jag har en sådan väst, tror det är "styrkevästen". Jag är en riktig hösäck o kan bara ha den där västen i typ 30min innan jag är helt slut i axelpartiet...! (Får träningsvärk av den..) Den är grymt effektiv till att just påminna en. Man blir lite mindre rörlig men jag har inga problem med att ha den när jag tex skriver på varken papper eller dator. Helst har jag den dock medan jag lagar mat eller något sådant.

Jag tror att det kan vara ett bra och enkelt komplement för att stärka hållningen. Tror man får bäst resultat av att även stretcha ut muskler på framsidan (typ bröstmuskler) som brukar vara lite korta när axlarna ofta är framåt/neråt. Ett annat enkelt knep som hjälpt mig mkt är att promenera med stavar i lämplig längd:)

Jag tror egentligen inte att sådana yttre artefakter gör någon nytta för majoriteten av befolkningen.
Jag tänker att man då har ett skal som håller upp kroppen i stället för att alla muskler används (om än lite slappt och felaktigt ibland).

Som en jämförelse så har jag hört olika åsikter om vad man kan göra om/när ens fotvalv börjar sjunka och fötterna förändras. En del menar att man ska skaffa skor med väl uppbyggda stöd för valven. Andra säger att man ska träna upp muskulaturen i fötterna, t ex genom att gå barfota i sand. Jag har en känsla av att det mest jobbiga (träning) är det som ger bäst resultat.
Som @lillaP beskriver det låter det vettigt. Får man träningsvärk av västen bör det ju betyda att man har tränat :)

Får man träningsvärk av västen bör det ju betyda att man har tränat

Träningsvärk kan innebära att träningen gett effekt, men det är inte nödvändigtvis så. Omvänt så innebär avsaknaden av träningsvärk inte nödvändigtvis en avsaknad av träningseffekt. Det verkar vara väldigt individuellt, det där med träningsvärk.

Träningsvärk kan innebära att träningen gett effekt, men det är inte nödvändigtvis så. Omvänt så innebär avsaknaden av träningsvärk inte nödvändigtvis en avsaknad av träningseffekt. Det verkar vara väldigt individuellt, det där med träningsvärk.
Men är det så att man är olika typer? Dvs att vissa får lätt träningsvärk och andra mer sällan? Eller beror det på vilken typ av träning det är? Jag föreställer mig att lågintensiv träning typ promenader ger träning/motion men inte träningsvärk.

Men är det så att man är olika typer? Dvs att vissa får lätt träningsvärk och andra mer sällan? Eller beror det på vilken typ av träning det är? Jag föreställer mig att lågintensiv träning typ promenader ger träning/motion men inte träningsvärk.

Ja, vissa verkar helt klart ha lättare att få träningsvärk än andra. Typ av träning spelar också in, kan jag tänka mig. Vissa muskler och delar av kroppen är nog också mer stryktåliga än andra. Vana spelar förstås också in, och om man haft uppehåll. Om jag inte styrketränat på säg tio dagar pga sjukdom och gör fem set superlätta knäböj för att komma igång ger de nog noll och ingen träningseffekt, eftersom det är just är superlätt, men jag kommer få träningsvärk eftersom musklerna inte använts på det sättet på länge. Är jag igång som vanligt och tränar får jag ganska sällan träningsvärk, även om jag ständigt ökar på och blir starkare.

Jag skulle, som @Tassetass föreslår, träna baksida och skulderkontroll. Både sittande, cykling och i viss mån simning bidrar till framåtrotation. Du måste alltså träna åt andra hållet för att motverka det (och förmodligen få upp rörligheten i strama muskler på framsidan). Ett eller ännu hellre ett par korta styrkepass i veckan, och många micropauser med någon rörlighetsövning inbakade när man sitter ett par timmar åt gången.

Det kanske är korta muskler fram, inte för lite styrka bak som gör det. Dvs typ övningar som sträcker framsidan, dvs ta armarna bakom ryggen och sträcka fram bröstet kanske. (Jag började på friskisyoga och tycker att det hjälper väldigt mycket mot att kroppen drar fram axlarna. eller det känns så i alla fall.)

Som en jämförelse så har jag hört olika åsikter om vad man kan göra om/när ens fotvalv börjar sjunka och fötterna förändras. En del menar att man ska skaffa skor med väl uppbyggda stöd för valven. Andra säger att man ska träna upp muskulaturen i fötterna, t ex genom att gå barfota i sand. Jag har en känsla av att det mest jobbiga (träning) är det som ger bäst resultat.
Som @lillaP beskriver det låter det vettigt. Får man träningsvärk av västen bör det ju betyda att man har tränat :)
Det här kommer jag att följa....
Jag dansar, i danstofflor. Fast jag har sulor formade efter min fot i dem.
Jag tycker att jag vid det här laget borde ha byggt upp musklerna i fötterna så mycket som jag håller igång. 1,5-3 tim dans (bugg/fox) 4-5 kvällar/vecka.

Liknande trådar

Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar