Hallmir & Jotun

Sv: Hallmir & Jotun

Hallmir 1581 var född 1960 och stod de första säsongerna i Högsäter, Dalsland. Där lämnade han talrik och bra avkomma. Om jag minns rätt fick han A ganska tidigt just därför. Där kom han att bli morfar till helbröderna Flogmir 1676 och Flogman 1671, halvböderna Fakir 1684 och Käck 1763. På senare år har det tagits in hingstar ur Randi-stammen och där ligger också Hallmir med i bakom.

Därefter såldes han till Gävleborgs län och verkade där några år.

Sedan såldes han till Arne Emanuelsson, som på den tiden bodde i Grästorp, Skaraborg. Även här lämnade han bra avkommor, t ex Hallvi 20586 och Halle 1715. Ofta hade hans avkommor väldigt god rastyp. Jag är såpass gammal att jag har sett Hallmir som liten grabb hos Arne. Här blev han morfar till hingstarna Ymer 1781 och Ägir 1782.

Hallmir lämnade två godkända hingstar, Hallvin 1631 och Halle 1715. Dessutom godkändes en hingst, Brodd, på Wången exteriört men slogs sedan ut p g a hovbroskförbening vilket också drabbade de båda andra hingstarna. På den tiden var det inget krav på privat uppfödda hingstar att de skulle röntgas utan det kom senare.

Jotun 1543 är en Wångenhingst som gick ut därifrån 1962. Han stod i Gävleborgs län första tiden och på så sätt har han blivit morfar till Wångenhingstarna och halvbröderna Ypid 1665 och Galär 1757. Speciellt Ypid har utmärkt sig som en god förärvare. Därefter kom han till John Hermansson, Ryra, Ljungskile, Bohuslän och här har han gjort mycket gott. Jotun ligger inbakad i Johns hästar och ligger som morfar till flera hingstar. Sedan bytte John Jotun mot Tajlor som stod i Norrbotten. Om jag inte minns fel kom sedan Jotun till Karlskoga-trakten på ålderns höst men där tror jag inte han lämnade några spår efter sig i aveln.

Tack för ditt svar.
Jag skötte en häst 1979-1984 som var e Hallmir
och ue Jotun.
Min häst var född 1975 och hans mamma hette Gullan,
kanske du vet nåt om henne?
Tack

Du har inget stamboksnummer på henne? Uppfödare underlättar också! Om han var född -75 så blev han till under den tiden Hallmir stod hos Arne och då med ett sto från Bohuslän får jag förmoda. Det fanns flera Jotun-ston i Skaraborg då, t ex Myre 1826 har Jotun som mormors far.

Nej jag har inget stamboksnr.
Vet ej heller uppfödaren.
Men tack så mycket.

Jag kollade i stamboken och det fanns bara en Gullan e Jotun som hade ett hingstföl efter Hallmir 1975. Om hon inte är stamboksförd kan jag ha missat henne men sannolikheten för att det är den här Gullan är ganska stor. Hon var brun, 154 cm hög, ägdes av Nils Wångstedt, Kvänum vid stamboksföringstillfället. F ö ägde han också mormor till Myre 1826 och hon var också efter Jotun. Gullan var född hos Carl Edvardsson, Bohuslän. Du kan läsa mer om stammen på den här hemsidan under "stofamiljer" och stostam 34 Edvardssons-stammen.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 411
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka