Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

finapina

Trådstartare
Hur gör man för att få upp sitt självförtroende när det gäller ridningen? Nu har jag fått en sån svacka att det inte är roligt mer. Rider på ridskola 1 gång / v. men feedbacken där är dålig och det är samma övningar på exakt samma sätt vecka efter vecka. Lånar en privathäst ca 3 ggr vecka och rider själv. Men inte där heller tycker jag att det går så mkt framåt. Det funkar nog, men jag tycker liksom att jag borde kommit längre på de 1.5 åren vi nött på.... Jag gillar hästen jättemkt men ändå lyckas jag inte rida den tillräckligt bra tycker jag.Rider för tränare 2 ggr / mån ( som är ganska hård...), känner mig urdålig emellanåt. Speciellt när hon flera ggr påpekat att "du ska nog vara glad som får rida X". Som om den vore "för bra" för mig eller något?:confused:( Det är ingen typ tävlingshäst "bara" en hobbyhäst men snäll och trevlig.) Hästägaren hr jag inte så mkt kontakt med ( hon har mkt annat), hon är mest nöjd att hästen får motion och att jag är en pålitlig person. Vad gör man? Usch vad rid- livet är jobbigt ibland....
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Det låter ärligt talat som om du borde prova en annan tränare som kan bygga upp dig lite också. När det bara blir kritik tappar man lusten. Det är naturligt. Att man hamnar på platåer i sin ridning där man tycker att man står och stampar är också naturligt. Inlärning fungerar så. Rätt vad det är så lossnar det och så har man tagit ett steg framåt. Ibland är det bra att ta en liten paus. Det är inte sällan man rider mycket bättre efter några veckors vila.
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Tränaren kan ju lika gärna mena att det är tur för dig som får rida X eftersom du kan lära dig väldigt mycket från den hästen.
Angeånde ridskolan. Finns det någon annan ridlärare där som du kan byta till? Finns det någon annan ridskola i närheten? Jag har insett att när jag ridit för en person ett tag så behöver jag byta isntruktör eftersom jag annars fastnar i min utveckling. Jag började på ridskola i våras efter många års uppehåll då jag bara ridit min häst och började då rida för en instruktör jag ridit för förut. På slutet jag red för henne föra gången så fick jag inte ut något av lektionerna men nu lär jag mig massor igen. Detta har jag upplevt med flera instruktörer/tränare.
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Vad ledsen jag blir när jag läser det här :( och jag känner igen mig med.
Rida ska vara roligt! Och det är klart att du ska utvecklas om du vill det! Ta tag i din situation, byt ridskoa eller grupp, byt tränare om du får för hästägaren. Det finns massvis av tränare som är pedagogiska och duktiga, men man passar inte ihop med alla ;).
Jag tror INTE din tränare menade att vara negativ, kanske är hästen bra för dig för att du kan lära dig av den enligt denne?
Tänk på att du trots allt är i en bra sits som både rider på ridskola och har tillgång till en privathäst varje vecka, det finns ju toppenförutsättningar :D

Det är inte dig det är fel på, du VILL ju lära dig och komma vidare, så fundera ut en lösning!
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag började på ridskola som vuxen efter att ha ridit i skogen på outbildade hästar i alla år. Många av de ridlärare jag har haft har tyvärr varit rätt opedagogiska. Jag VET att jag inte är duktig, men jag blir inte bättre av att få det nedtryckt i halsen hela tiden.

Jag har bytt ridskola flera gånger och har trivts bra på två ställen - en liten privatägd vuxenridskola på landet och ett välrenommerat ridläger. Båda ställena har haft pedagogiska och duktiga instruktörer som hjälpt mig framåt. Jag kommer aldrig gå tillbaka till stora, opersonliga ridskolor med många ryttare i varje grupp utan håller mig hädanefter till mindre ställen.

Tycker du gör helt rätt som tar privatlektioner, men försök hitta en pedagogisk tränare som inte trycker ner dig! Det finns sådana, jag har träffat dem. :)
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Du har fått bra tips av ovanstående men just för motivationens skull kan jag råda dig att fokusera på ett positivt sätt. Om du ska rida själv på privathästen kan du i förväg tänka ut vad du vill träna på idag. När du bestämt dig för det funderar du på olika övningar som passar samt eventuella övningar om du vet att hästen har vissa svagheter som kan komma fram under träningen. När du sedan rider följer du planen du gjort och du ska se att passet går bra! Tänk - jag vill, jag kan ist för - jag kan inte, det är inte roligt.

Så om du vill träna på sidvärtsröreler kan övningar vara att flytta bakdel på volt, efter spåret osv. Om du vet att hästen kanske har en tendens att skjuta ut bogen kan du ha "trappan" som backup. Alltså att flytta några steg och sedan rama in igen för att sedan flytta igen. Förstår du? :)

För mig fungerar det att göra en plan och sedan utvärdera. Rid inte så långa pass och tänk positivt. Inspiration kan man få av att läsa BRA bloggar, youtubeklipp osv. Lycka till!
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Har haft precis samma känsla. Hade tur när jag bytte ridskola och hamlade på en som man inte "bara" rider på fyrkantspåret. Vi har varit ute i skogen och lekt kurragömma (bestämma att hästen faktiskt SKA gå bort från kompisarna), innebandy och liknande varierat med vanlig träning. Så jag tycker att du ska göra som de ovan skrivit och inte bara träna, träna, träna. Om du får så försök att ha skoj med hästen. Ta tag i personer som har häst i samma stall som hästen du lånar och rid ut en dag och ta med lunch. Testa på horsemanship. Att göra samma sak om och om igen (som det lätt blir efter ett tag på ridskola) så är det lätt att tröttna. Funkar det inte så gör det inte. Men testa :)
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Jag är inne på samma spår som Alv1, prova massor med nya grejer och skippa de vanliga passen med medryttarhästen.

Lär er något nytt! Det kan vara tömkörning, övningar från working equitation, trec, western. Sätt ut koner och bommar som ni ska stanna vid, trava mellan, snirkla er igenom osv. Bygg upp superkondition på hästen och prova distansritt kanske?

Vill du ändå fokusera på ridningen så byt tränare till någon som gör att du känner framsteg, jag testade en ny nu och i 45 min fick jag öva på två saker: sitta rakt och ha hästen ställd men kvar på spåret utan kontakt med yttertygeln. Vetkligen förenkling av ridningen. Och det viktigaste av allt, jag kan öva vidare hemma. För mig funkar inte tränare som "rider åt mig från marken".

Tillslut, vissa hästar är faktiskt för svåra för en, iaf jag behöver en någorlunda lättriden häst som jag gör framsteg med för att känna att ridningen är rolig. Men det är inte så lätt att inse att ett byte vore bra när man älskar sin häst. Men som medryttare har man ju faktiskt den möjligheten!
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Byt tränare tycker jag, rätt tränare gör underverk för självkänslan och självförtroendet. Alla tränare passar inte alla människor. Finns ingenting som kan göra att man tappar lusten så mycket som en fel tränare kan göra.
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Jag säger också byt tränare. Jag känner igen mig hemskt mycket i det du skriver och har dragits med uselt självförtroende alla mina aktiva ridår, och sådana där små gliringar kan verkligen få ner en så djupt i skiten på två röda. Min förra tränare kunde komma med subtila, småelaka kommentarer då och då, tills hon under ett pass kläckte ur sig att "ska du rida sådär dåligt kan du lika gärna sälja din fina häst till någon som förtjänar henne, för det gör inte du". Skitkul.

Jag skulle i ditt fall även byta ridskola, eller åtminstone grupp/instruktör. Ridning ska vara utvecklande och roligt, eller åtminstone motiverande. Känner man inte att man utvecklas på träningarna gör det nog i slutändan varken hästen eller dig gott. Sedan är det naturligtvis även som någon sagt: Man passar inte alltid med alla hästar, men prova några nya spår innan du drar den slutsatsen.

Lycka till!
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

OM du inte vill/kan byta tränare, fråga denne vad han/hon menar när denne säger så! Du är kund och betalar för dig! Många ser det som en ynnest att få rida för någon... Det är en ömsesidig respekt och ödmjukhet för varann och hästen som får ekipage att gå frammåt!
Sträck på dig! Du är värd massor, både för din tränare och din häst!
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Ang. ridskolegruppen så kan ni väl prata er samman o lägga fram önskemål om mer varierad träning.

Privattränaren får du nog lägga på hyllan om hon anser dig vara obildbar eller snarare lider av brist på pedagogik.
Byt o prova dig fram. Samtidigt får du inte skaffa ngn som säger att allt är bra- bara för att denna vill behålla kunden:crazy:
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

jag brukar få upp motivationen av att kolla på clinics eller lyssna på föreläsningar eller vara med på en kurs!
körning, tömkörning, nh, western kanske?? Prova något intressant eller nytt på en helgkurs. Jag blir alltid så inspirerad av sådant :)
 
Sv: Håller på och tappa lusten pga dåligt självförtroende...

Tycker att du ska byta tränare om du kan. Att ha en "egen" häst (medryttar- eller foderhäst) och träna för en bra tränare som ger mer berömm än kritik är mycket roligare och man lär sig mycket mer. :) Anlita gärna tränaren 1 gång i veckan så känns det inte så långt mellan gångerna, man kan i värsta fall "glömma bort" hur/vad man gjorde senast. Testa gärna nya saker med din medryttarhäst, att utvecklas och lära sig tillsammans med hästen ger väldigt mycket! Lycka till, och ge inte upp! :)
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 553
Senast: Fideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var faktiskt inte så väldigt säker här efter sommaruppehållet om jag skulle fortsätta. Tog ju en paus redan i våras då jag kände 1. det...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp