Håller hjulen?

wizo

Trådstartare
Jag letar efter vagn till min c-ponny. En som man får tävla med. Jag vill ha en Rickard till att börja med (lättast att få med sig).

Jag såg en annons här o
En vagn till b,c och d ponny och den har som moppehjul/ kraftiga cykelhjul.
Tror ni det funkar till min ponny? Eller måste man ha stålhjul?
Tyckte annars vagnen såg fin ut men jag vet att när jag hade icke stålhjul på min roslagsvagn förut så kröktes hjulen när jag gasade lite på gräs:/.
Men det kanske finns olika kraftiga typer av såna hjul...

Ni som kör och tävlar, har ni någon erfarenhet av den här typen av hjul?

Jag vet tyvärr inte hur man lägger upp bilde här så jag kan inte visa:(. Kan inte heller få upp bilden på nuvarnde "skitvagnen" jag kör med... Den har bildäck och dom håller allafall:)

Sv: Håller hjulen?

Kommer på massor med roligheter med att du vill ha en Rickard för att dom är lättast att ta med sig.... Har man en Alexander är dom väldigt svår att få med på tävling så det rekommenderar jag inte, kanske skulle satsa på att hitta en Rickard jag oxå :D

(ursäkta :rofl:)

Ja jättekul du:/

Så går det när man skriver med en iphone som "rättstavar" automatiskt...

Jag har dåliga erfarenheter av "cykelhjul" då jag har knäckt 3 st sådana och menar jag inte att dom skevar lite utan det har verkligen blivit totalhaveri :D

Det funkar ju för en del som kanske "fisåker" lite mera, men för mig funkar det inte.

Sen är det ju så att man ofta ( eller i vart fall jag... ) kör med snävare svängar och "öser på" mer med ponny än med häst (A-B ponny i synnerhet :D ) varför man snarare ska ställa högre krav på hjulen på en ponnyvagn jmf med häst.

Bildäck är ju egentligen inte alls dåligt, det är rejäla grejjer som håller och man kan ofta få en hyffsat låg tyngdpunkt hos vagnen - mycket stabilare än de flotta giggar som folk av nån märklig anledning envisas med. Som extra grädde på moset ger bildäcken ett lågt marktryck och skär inte ner på samma vis som hårdgummihjulen vilket gör dom bättre på alla underlag utom typ asfalterad bilväg och bildäcken är ju dessutom ett säkrare kort på vinterväglag än snorhala hårdgummihjul, bilhjulen kan ju tom fås dubbade :D.

Jag har oxå den erfarenheten av cyckelhjul tyvärr:/. Men det kanske skulle gå att köpa stålhjul att byta ut till vagnen i framtiden. Om man hittar några som passar..

Bildäcken är väldigt bra det håller jag med om men den vagnen är lite av ett hemmabygge. Jag har svetsat dit en svängel och krokat till skaklarna så den ska sitta bättre men den saknar fjädring, man sitter så lågt och den skulle inte gå att ta med sig på ett smidigt sätt (tar upp hela transporten).

Nu har jag bara kört min häst ca 5-6 gånger men till sommaren måste jag ha någon bättre vagn så vi kan komma iväg på lite träningar och så.

Dom rockards jag kollat på ligger på över 20.000! Det har jag inte råd med just nu. Tyckte den här med cyckelhjul såg perfekt ut annars:). Bra pris och så:/

Förlåt, det var ju inte meningen att du skulle ta illa upp... Förstod ju att det var ett misstag.

Liknande trådar

Körning jag har ända sedan jag började snegla på körningen velat ha en gigg med höga hjul för att göra mer dressyr och finkörning med. men vad...
2
Svar
20
· Visningar
4 685
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 538
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Jate Volim
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka