Hållbarhet som dressyrhäst.

12345

Trådstartare
Jag kikar runt lite efter en ny häst. Har fastnat för ett sto, 9 år gammal, väldigt trevliga gångarter och bra psyke. Problemet är att hon är inriden vid 5 års ålder och sedan väldigt lite riden, har innan dess varit hos en ägare som har haft henne på stall samt i minimal sjukhage i två år, undernärd och ingen motion.

Vågar man köpa en sådan häst?

Sv: Hållbarhet som dressyrhäst.

vad ska du ha den till?
Det hadlar alltid om tur med det gäller att ha rätt förutsättningar!
Jag blir mäkta förvånad om det blir en hållbar tävlingshäst av den!

så från 3-5 års ålder var den undernärd och stod i princip på boxvila? det bådar inte särskilt gott.

Jag kikar runt lite efter en ny häst. Har fastnat för ett sto, 9 år gammal, väldigt trevliga gångarter och bra psyke. Problemet är att hon är inriden vid 5 års ålder och sedan väldigt lite riden, har innan dess varit hos en ägare som har haft henne på stall samt i minimal sjukhage i två år, undernärd och ingen motion.

Vågar man köpa en sådan häst?

Nej!!!!Det är att köpa sig problem! De kommer ändå!!!

Jag har haft en sån...inriden vid 9 års ålder lugnt o sansat. Skogsriden 1 år sen fick uppfödare för sig att sälja, satte hästen i "utbildningsstall" som red henne sönder o samman på 2 månader. Hon fick ett korsförlamnings anfall som tog 3 månader att återhämta sig från.
Sen hittade jag henne...tyckte om henne o tyckte synd om henne så jag köpte henne när hon var 11. Red henne upp till LA1 dressyr och 1-meters hoppning.

Lånade ut henne 1 gång till en kurs o hon fick ett korsförlamnings anfall direkt...hos mig hade hon aldrig några problem.

Nu är hon avelssto, har fått 2 jättefina avkommor, den första när hon var 14. Hon fyller 16 nästa år o kommer säkert kunna verka i aveln många år.

Men jag hade aldrig "satsat" på detta mitt lilla projekt utan jag köpte henne fullt medveten om att hon nog inte skulle hålla varken psykiskt eller fysiskt för hård träning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar